t>

Breaking News

Gegar Vaganza Mencari Publisiti Murahan & Program Realiti Agama Mementingkan Lawak Dari Ilmu Bidas Ustaz Ridhuan Tee.

 
KETIKA negara dilanda musibah banjir, kita mengharapkan seluruh rakyat Malaysia berpadu tenaga, membantu mereka yang memerlukan, atau paling kurang, menzahirkan rasa simpati.

Batal atau tangguh dahulu program atau aktiviti yang tidak mendatangkan faedah. Misalnya, membatalkan sambutan Tahun Baharu 2015, seperti yang dilakukan. Biarkanlah mereka berkenaan sahaja menyambutnya.

Lagipun, saya tidak nampak manfaat menyambutnya, melainkan satu pembaziran dan kemungkaran. Alasannya mudah, setiap bangsa (agama) sudah ada tahun baharu tersendiri. Sambutlah dengan penuh keimanan.

Di Brunei, sambutan tahun baharu langsung tidak dibuat, meskipun tidak dilanda musibah. Cara inilah yang perlu kita pelajari dan ikuti. Bersyukur sebelum musibah melanda. Bukan sebaliknya. Musibah melanda baru insaf. Itu pun masih ada yang tidak insaf.

Misalnya, program realiti TV semakin menjadi-jadi ketika rakyat ditimpa musibah. Lebih menjengkelkan ada adegan-adegan hina yang sengaja ditonjolkan bagi mencari publisiti murahan dan kontroversi.

Saya diberitahu, adegan sebuah program realiti TV, penyanyi berusia dipeluk oleh pelakon muda di atas pentas, atas alasan dibolehkan, kononnya suami atau isteri masing-masing mengizinkan perilaku hina itu. Begitu juga adegan melamar di atas pentas. Bila ditegur, melenting tak tentu pasal. Budaya apakah ini? Sanggup melakukan apa sahaja bagi mengejar rating. Dosa pahala letak di mana?

Sekadar berkongsi pengalaman sepanjang mengacara program realiti TV. Kita disuruh seru dengan hikmah, atas nama dakwah. Malangnya kru yang terlibat, majoriti tidak pula diseru untuk sujud dan tunduk kepada ALLAH. Barakah apa yang dicari?

Janganlah kita beranggapan oleh kerana musibah banjir tidak melanda stesen TV kita, maka ALLAH reda apa yang kita lakukan. Sudah sampai masanya kita bertaubat. Bersedialah sebelum musibah datang menimpa. Matlamat asal program realiti TV untuk mencungkil bakat sudah tersasar jauh. Ia tidak lagi bersandarkan kepada asas ilmu dan amar makruf nahi mungkar.

Lebih menyedihkan program realiti agama, mencari pendakwah versatil. Sepatutnya peserta dinilai dari segi ketinggian ilmu yang dimiliki. Bukan soal kebolehan menyanyi atau melawak. Kasihan para peserta dipaksa menyanyi dan melawak untuk mengejar rating.

Akhirnya, ketika uji bakat, prioriti ilmu diketepi. Kebolehan menyanyi dan melawak itulah yang dicari. Begitu juga dengan pemilihan juri. Ada juri yang baru setahun jagung menceburi bidang dakwah, diberikan mandat menjadi juri.

Apakah matlamat sebenar realiti TV? Mengundang barakah atau musibah? Sehingga mereka yang sudah tidak bergigi pun dipertandingkan? Ini belum termasuk yang belum bersunat?

Nasihat saya kepada mereka yang masih lagi leka dengan musibah ini. 
 
Pertama, jangan undang murka ALLAH. Kurangkanlah program realiti TV bersifat merosakkan. Jangan selalu berfikir kontroversi dan sensasi itu baik. Suka di sisi kita, belum tentu ALLAH suka.

Kedua, letakkan ilmu di tempat yang tinggi dalam menjayakan program realiti TV. Fathi Yakan berpesan, kebersihan jiwa dan rohani perlu diberi perhatian. Sentiasa ikhlas dan mengingati ALLAH. Keilmuannya harus mantap ukhrawi dan duniawi.

Ketiga, pendakwah katanya mesti ada keupayaan untuk menganalisis persekitaran dengan menggarapkan ilmu pengetahuan dan maklumat yang sedia ada, berpandukan kepada al-Quran dan As-Sunnah.

Keempat, pendakwah perlu mengetahui kekuatan dan kelemahan yang ada pada dirinya sendiri. Jika tidak boleh menyanyi, tidak perlu paksakan diri.

Kelima, pendakwah perlu menjadi teladan yang baik (al-Qudwatul Hasanah). Pengalaman merempit tidak bermakna kita boleh menarik mat rempit.

Keenam, pendakwah perlu mempunyai pandangan yang tajam, tidak mempunyai sikap teragak-agak, kabur, resah dan tidak tegas. Tanya lain, jawab lain.

Ketujuh, pendakwah perlu mempunyai kemahuan yang kuat. Daya tarikan yang tidak melampau.

Kelapan, pendakwah perlu melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Pemimpin realiti TV perlu melarang ahli-ahlinya daripada melakukan maksiat.

Hassan al-Banna berkata: “Jadilah kamu ketika (menyeru) manusia seperti pokok buah-buahan; mereka membalingnya dengan batu dan dia menggugurkan buah kepada mereka”.

Ini belum termasuk kontroversi penaja rancangan yang mempromosikan air jampi. Jika begitulah mujarabnya, bawa sahaja ke penjara, minta banduan minum, selepas itu, bukalah pintu penjara, agar mereka keluar menjadi baik. - Ridhuan Tee.
 
* Penulis ialah pensyarah Institut Penyelidikan Produk dan Ketamadunan Islam, UniSZA