Seperti Berada Di Dhaka - Luahan Pelancong Asing YG Melawat Malaysia.

Kalau dah pelancong pun berkata demikian, apatah lagi warga tempatan. Betul tak? Ya. Aku pun terasa seperti apa yang pelancong tue rasa. Tak payah cakap kat bandar-bandar maju macam KL tue, kat ceruk-ceruk kampung pun bersepah-sepah warga asing. Dalam train luar train. Dalam bas luar bas. Keluar rumah mesti nampak. Mustahil tak nampak. Kebanjiran warga asing di Malaysia bak daun-daun yang berguguran dari dahan. Terlalu ramai dan padat di mana-mana sahaja ada jek kelibat mereka.

Yang boleh dikesan dengan mudah warga Bangladesh, Nigeria, Africa, Pakistan, Myammar, Thailand, Laos dan Cambodia. Yang tak boleh dikesan dan kadang-kadang buat kita ragu-ragu sejenak ialah dari Indonesia, China dan India. Hah elok la tue. Dah kena dengan 3 bangsa utama di Malaysia.

HAHAHA.

Walaupun aku kagum dengan kerajinan warga asing yang bekerja di Malaysia, walaupun aku tidak mahu layanan diskriminasi dilakukan kepada warga asing yang datang bekerja secara baik, walaupun aku taknak warga asing dibuli dan ditindas majikan yang tamak dan jahat, walaupun aku taknak warga asing mendapat layanan dan persepsi negatif dari warga tempatan tetapi kehadiran dan bilangan mereka perlu dikawal.

Bukan racist.

Jangan salah faham.

Kita perlu kawal bilangan mereka untuk memastikan kehadiran mereka kelak tidak akan menjejaskan pula kehidupan rakyat tempatan.

Contohnya. Jika bilangan mereka tidak terkawal maka jadi la seperti di Gombak. Ada sesetengah kawasan dalam pegangan mereka. Itu tak masuk lagi kat kawasan Chowkit dan Jalan Masjid India. Jenuh aiihh.. bukan setakat pekerja bahkan dengan majikan sekali warga asing. Benda boleh nampak dengan jelas depan mata. Apa peranan DBKL untuk mengatasi perkara tersebut? Kalau gelandangan laju-laju jek depa halau. 

Satu lagi tentang tahap keselamatan dan juga peluang pekerjaan. Kalau dah ramai warga asing yang sanggup tawarkan upah rendah, maka majikan akan gunakan peluang tersebut untuk mengaji pekerja asing berbanding pekerja tempatan atas alasan jimat kos. Majikan tamak. Dorang janji dapat untung banyak walaupun modal sikit. 

Warga asing pula terdesak. Tak boleh tidak tetap perlu kerja sebab di negara asal sangat terdesak. 

Atas kesempatan inila majikan sewenang-wenangnya buli warga asing disamping menyekat peluang pekerja tempatan untuk mendapatkan pekerjaan dengan tawaran gaji yang munasabah.

Perangai warga asing ini ada juga yang buruk walaupun lebih ramai yang baik. Bila mereka dalam geng beramai-ramai, mula la nak tunjuk besar kepala walau dengan warga tempatan.

Itu tak masuk lagi dengan gejala sosial yang melibatkan warga asing. Anak dara dan mak janda. Berapa ramai yang ada skandal dengan warga asing. Bini orang pun ada. Jenuh baca pendedahan di akhbar.

Btw. Hari tue aku ke pasar. Aku nampak 2 insiden yang melibatkan pasangan kekasih. Satu awek melayu. Satu awek india. Persamaan mereka ialah kekasih mereka warga asing. Tue dia. Yang kerja kat pasar pun layan warga asing. Makin terjejas la peluang lelaki tempatan.

HA HA HA

Pokoknya. Bilangan warga asing ini perlu dikawal. Bukan aku cemburu awek-awek Malaysia nak bercinta dengan warga asing ke apa. Tapi aku mahu bilangan mereka dikawal. Silap-silap haribulan andaikata berlaku peperangan, mereka2 ini dulu la yang jadi talibarut musuh untuk menawan atau menentang kita semua.

Ada pernah fikir tak?

Sudah-sudahla dengan bilangan yang ada. Ini nak bawa masuk 15,000 secara berperingkat dengan 5,000 dah on the way di Sarawak. Di Sabah kena serbu dengan Filipino dan Indonesia, di Sarawak dengan Bangladesh, di semenanjung? Macam-macam ada. Kau sebut aje. Takde yang takde.

Hampeh punya kerajaan.
 

Share this :

Previous
Next Post »