t>

Breaking News

Rosmah, Kau Jangan Berlagak Nak Mampos Boleh Tak? - Isu Dandan Rambut 1,200.

Aku perati je perangai ko Rosmah. Kau neh menyindir ke apa sebenarnya neh. Tadi aku baca berita dan ini yang dilaporkan ;

“Kita ini suri rumah tangga sering menjadi mangsa kepada orang yang seperti ini.

“Dulu kita buat baju kurung RM500 boleh dapat, sekarang itu pun dah mahal,” kata Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri (BAKTI).

Rosmah berkata demikian dalam majlis penerangan GST anjuran BAKTI di pejabat badan itu di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau juga berkongsi pengalamannya sendiri berdepan kos mahal, seperti perkhidmatan penjagaan diri rumah ke rumah.

“Sekarang ini bila saya nak cat rambut dekat rumah dia (pendandan) sudah caj RM1,200. Amboi mahalnya!

“Kalau di kedai dia kata harganya berbeza. Dia (pendandan) kata mahal sebab home service,” kata Rosmah.

Malah katanya mendandan rambut seakan-akan sesuatu yang mewah bagi suri rumah sepertinya.

“Inilah perkara yang merisaukan kita suri rumah tangga yang tidak berduit dan yang tidak berpendapatan,” katanya.

Rujukan : Malaysiakini.

Nampak macam komplen. Nampak macam merungut. Tapi betul ke kau sebenarya kondem cas yang makin mahal atau saja nak tayang kehidupan mewah bagai kau tue sebenarnya? 

Meluat gile aku baca.

Dah ko panggil dia buat rambut kat rumah, apa yang peliknya pula kos bertambah?

Satu lagi. Ko bukan panggil yang biasa2 punya tukang dandan rambut kan? Kau mesti upah yang rangkaian kedai yang berjenama dan mewah punya kan? Yang ada branded neh biasa la mahal2 sebab selain dari jual jenama mereka juga memang mengupah tukang dandan rambut yang berkemahiran dan berpengalaman luas dalam bidang yang diceburi.

Bukan datang rumah ko mai dandan semata.

Barang pun kena bawa.

Yang tue semua jenis stok berjenama sebab nak sesuaikan dengan diri dan status VVIP kau tue.

Perlu ke kau canangkan kat semua orang yang kau mampu upah hair styler sampai datang rumah untuk dandan rambut ko? Dan sekarang upah untuk dandan rambut pun semakin mahal. Itu pun nak kecoh bagai. Macam berlagak jek yang aku nampak. Sekarang semua tahu la. Yang ko malas berjalan. Nak buat apa2 panggil jek depa datang rumah. Kau ada duit. So apa nak kesah, ye tak? Suri rumah biasa depa jalan terus ke salon dan buat rambut. Caj kat salon mahal2 pun 200 - 300. Ikut brand salon. Dan jenis service yang kau langgan. Jika salon biasa 200 ke bawah rambut lagi cantik dari ko boleh dapat tau. Bukan sekadar cantik, lembut, bahkan lurus lagi. Ini fashion apa tah yang ko minat. Dah bertahun2 takde perubahan langsung. Aku dah jemu dengan fashion rambut ko Rosmah. Siyes.

Dan apa, buat baju kurung 500?

Agak2 la nak menipu orang.

Ko kena tengok juga. Baju jenis apa yang ko buat sampai di cajnya ko rm500 mama Rosmah oi. Ko sediakan kain? Ke orang yang ko upah tue yang sediakan kain? Kalau dah ko minta jenis kain mahal apa cer? Tengok gak size badan dan design yang ko minta. Tengok juga ko upah baju kat butik mana, jenama apa, pereka siapa.

Alahai.

Kalau buat baju kurung biasa takdenya sampai 500 kat kedai2 butik biasa neh. Paling murah sekarang 25.00. Harga kampung2. Kain sendiri. Apa2 nak tambah pun semua sendiri. Tukang jahit cuma jahit je.

Kalau dah menayang dan kecoh kat orang semua ko buat baju kurung pun dah dekat 500 tue maksudnya ko berlagak. Bukan ko komplen bab harga barang makin mahal ke atau prihatin dengan masalah rakyat ke apa ke. Bukan. Sebaliknya kau sebenarnya sedang berlagak. Tunjukkan kekayaan dan gaya hidup ko yang mewah tue. Harga barang naik ka turun ka apa ka bukan ada jejas hidup kau pun satusen. Tak payah nak merepek la mama Rosmah oi. Meluat aku baca. Pui.