Myammar Yang Buat Masalah, Malaysia Yang Kena Maki - Sampai Bila Malaysia, Indonesia dan Thailand Perlu Jadi Pak Sanggup Myammar?

Sejak beberapa hari neh media kita, Indonesia dan Thailand melaporkan secara berleluasa mengenai apa yang terjadi ke atas pelarian Rohingya. Ada yang tidak tahu. Penindasan ke atas etnik berkenaan dah memakan masa bertahun-tahun lamanya. Bukan baru berlaku. Macam aku selalu dapat input dari page Dr. Zainur. Antara yang aktif bertahun2 menulis dan menyebarkan kekejaman yang berlaku ke atas etnik berkenaan.

Selepas viral kisah bot nelayan yang berbulan2 lamanya di tengah lautan, Malaysia, Indonesia dan Thailand menerima tempias negatif dan ditohmah dengan pelbagai tuduhan samada benar atau tak benar di pelbagai laporan media khususnya di media antarabangsa.

Kesan dari tekanan tersebut ;

1. Thailand mendedahkan mereka menghantar bantuan makanan dan minuman kepada bot pelarian berkenaan tetapi tidak mahu menerima kehadiran mereka disini. Atas nama undang2 dan kemanusiaan, itu la bantuan paling mampu mereka hulurkan.

2. Acheh menerima kehadiran pelarian berkenaan.

3. Malaysia juga menerima sebahagian dari kehadiran mereka.

4. Indonesia juga mula buka laluan masuk.

Masalah Rohingya bukan perkara baru.

Bagi yang tidak tahu, boleh baca serba sedikit input kat bawah neh sebagai nota 
permulaan ;
Siapakah orang Rohingya?

* Mereka adalah golongan Muslim minoriti yang hidup di Myanmar (dahulunya Burma) yang mana majoriti penganutnya beragama Buddha. Kebanyakan Rohingya berada di kawasan barat Rakhine dan bilangan mereka, menurut Kementerian Imigrasi adalah seramai 1.33 juta orang.

* Rohingya mendakwa mempunyai susur galur keturunan selama berabad lamanya di Rakhine. Walaubagaimanapun, Undang-undang Kerakyatan 1982, yang dikuatkuasakan oleh kerajaan tentera dahulu telah mengecualikan mereka daripada senarai lebih 100 kumpulan yang diiktiraf sebagai etnik minoriti. Pengecualian ini menyebabkan kebanyakan daripada mereka tidak mempunyai kerakyatan. Sejak itu, mereka tidak mendapat Kad Pengenalan, yang diperlukan untuk pelbagai urusan daripada persekolahan, perkahwinan, pekerjaan sehinggalah kepada sijil kematian.

* Majoriti daripada mereka berada di utara daerah Rakhine (NRS – Northern Rakhine State) yang terdiri daripada 3 bandar utama – Buthidaung, Rathedaung dan Maungdaw – dan bersempadan dengan Bangladesh. Rohingya merupakan 91peratus daripada jumlah penduduk NRS yang dianggarkan lebih kurang 1 juta penduduk. Ia juga merupakan salah satu kawasan yang paling terpencil, miskin, dan padat di negara itu. Akses media dan bantuan ke NRS amatlah dihadkan. 

Bagaimanakah kehidupan mereka? 

* Rohingya di NRS mengalami pelbagai halangan. Mereka tidak dibenarkan berhijrah, berkahwin atau mencari rawatan tanpa kebenaran rasmi, yang sangatlah mahal dan tidak terjamin. Kumpulan-kumpulan pembela hak asasi mengatakan  Rohingya turut menghadapi dakwaan, pemerkosaan, dipaksa menjadi buruh, rampasan harta dan diberi akses yang terhad terhadap perkhidmatan awam. 

* NRS terduduk di bawah standard bagi negara yang mempunyai markah rendah dalam kebanyakan kajian sosio-ekonomi. PBB mengatakan, kematian kaum ibu adalah sebanyak 380 kematian per 100,000 kelahiran hidup di Maungdaw – yang berganda daripada jumlah kematian di 200 negara dalam kajian UNICEF. Kematian bawah 5 tahun adalah sebanyak 135 orang per 1000 kanak-kanak di Maungdaw berbanding bilangan bagi negara sebanyak 77 orang.  

* Tinjauan telah menunjukkan bahawa kes-kes kurang zat makanan di NRS secara berterusan sebanyak 15 peratus lebih tinggi daripada garis maximum yang diletakkan oleh World Health Organization (WHO). Pada tahun 2008, masalah kurang zat makanan adalah sebanyak 22.7% di bandar Buthidaung dan 20.2 % pada tahun 2009. Analisa pada tahun 2011 menunjukkan 45 % tidak mempunyai akses makanan yang meyakinkan. 

Mengapakah mereka sering dipapar kaca berita kebelakangan ini? 
* Dua peristiwa keganasan masyarakat pada tahun 2012 telah membunuh sekurang-kurangnya 192 orang dan membuatkan sejumlah 146,000 orang hilang tempat tinggal. Kebanyakannya adalah Rohingya. Ada puluhan ribu yang berada di kem-kem penempatan sementara di luar Sittwe ibukota Rakhine. 

* Seramai 86,000 orang meninggalkan Rakhine menggunakan bot antara Jun 2012 hingga April 2014 untuk memulakan hidup baru, dan pejuang hak asasi mengatakan jumlah ini akan semakin meningkat. 

* Mereka yang tidak boleh meninggalkan terpaksa bergantung pada bantuan daripada pelbagai agensi dari segi keperluan seharian, menyebabkan datangnya tuduhan daripada nasionalis Buddha di Rakhine dan juga Myanmar, mengatakan ianya tidak adil. 

* Médecins Sans Frontières-Holland (MSF-H) dan Malteser International, dua organisasi yang telah memberikan bantuan kesihatan yang besar di NRS dan di kem pelarian, telah dihalau daripada Rakhine pada Febuari dan Mac, setelah adanya kempen menentang mereka daripada golongan pelampau beragama Buddha. Pada 24 Julai, kerajaan Myanmar mengumumkan bahawa badan-badan tersebut dibenarkan untuk kembali untuk memberi bantuan, tetapi keadaan keselamatan mereka tidak terjamin. 

* Walaupun kesusahan yang mereka hadapi, masih tidak banyak simpati yang berjaya diraih untuk golongan Rohingya di Myanmar. Sentimen anti-Rohingya tersebar luas, dan pihak berkuasa memanggil mereka ‘Bengalis’, untuk menyamakan mereka dengan pendatang asing daripada Bangladesh. Gerakan demokrasi di Myanmar, termasukalah penerima anugerah Nobel Aung San Suu Kyi, masih tidak menyatakan pendirian yang berpihak pada Rohingya. 
Sumber : Projek Dialog.
------------------------------
Apa yang berlaku sekarang ;

- Media antarabangsa melaporkan bahawa Malaysia, Indonesia, dan Thailand bersikap kejam kerana membiarkan etnik Rohingya berada di lautan selama berbulan lamanya tanpa dibantu.

- Mereka juga melaporkan pendirian ketiga-tiga buah negara tersebut yang mana menolak sesama sendiri untuk membantu etnik berkenaan sebaliknya memilih untuk bersikap berkecuali dan pentingkan diri sendiri.

Gambar sebagai contoh.


Kononnya nak memerli situasi yang dihadapi oleh etnik berkenaan.

- Antara yang dilaporkan juga, berlakunya kes pemerdagangan manusia. Malaysia dan Thailand pernah didedahkan oleh agensi keselamatan Amerika bahawa kes pemerdagangan manusia di kedua-dua negara berkenaan sangat tinggi, teruk dan kritikal. Daripada jual beli tenaga buruh asing yang rendah (illegal) hingga la kepada tawaran khidmat seks. Ianya berlaku tanpa henti.

- Bahkan, pemerdagangan manusia di kedua-dua buah negara itu sebenarnya melibatkan campurtangan (bantuan) penguatkuasa tempatan.

- Di Malaysia sendiri kes polis seludup warga asing pernah dilaporkan. Ditahan dan didakwa. Cuma yang orang tidak tahu, network ini tidak hanya melibatkan polis berpangkat biasa. Polis berpangkat biasa hanya 'kambing hitam'. Siasatan kita tidak sampai kepada dalang kerana ia melibatkan satu rangkaian pemerdagangan manusia yang luas iaitu dari peringkat bawahan hingga la kepada peringkat atasan kerana 'money is talking to you'. 

- Susulan dari pendedahan media antarabangsa, maka Malaysia, Indonesia dan Thailand sendiri menerima tempias dan kritikan meluas kerana dikatakan enggan menghulurkan bantuan kepada etnik Rohingya.

- Sungguhpun Malaysia mempunyai pendirian yang berkecuali namun kerajaan kita tidak pernah melarang NGO ataupun sesiapa sekalipun menghulurkan bantuan kepada etnik berkenaan.

- Malaysia bukan berada di tahap yang terbaik dengan membantu rakyat mereka mahupun pelarian namun pendirian kerajaan kita juga tidak kejam. Ada di antara mereka telah dibenar masuk dan memegang kad pelarian. Bahkan ada yang sudah menetap dan bekerja di Malaysia. Di Langkawi ada keluarga Rohingya. Di Selangor dan Johor juga. Bahkan aku ada rakan dari PAS yang aktif membantu etnik berkenaan di Malaysia khususnya anak-anak Rohingya.

- Ada sebahagiannya sudah dibantu. Oleh kerajaan kita. Bukan baru2 neh tetapi sejak dulu lagi. 

Contoh.

 
- Yang kutuk2 Malaysia kejam neh aku tak salahkan dorang pun. Sebab kerajaan kita memang ada part yang dorang memang KEJAM pun cuma yelah, Malaysia TIDAK LEPAS TANGAN sebenarnya. Ada yang sudah dibantu.

- Sebab itu kita boleh lihat ada etnik Rohingya yang boleh menubuhkan pusat khidmat bantuan, NGO bahkan dibenar berucap mewakili kaum itu di Malaysia dan pernah juga diwawancara oleh media tempatan.

- Etnik Rohingya itu sendiri pernah berdemo di Malaysia menentang kekejaman junta Myammar ke atas kaum mereka pada tahun lepas. Berdemo bersama-sama rakyat Malaysia.

- Yang perlu kita tekan sekarang ialah, sudah sampai masanya untuk dunia luar tahu pesalah utama dalam kes pelarian Rohingya bukan Malaysia, bukan Indonesia, bukan Thailand sebaliknya adalah MYAMMAR itu sendiri.

- Negara kita, Thailand dan Indonesia kena marah sebab taknak bantu Rohingya. Perikemanusian dibangkitkan. Tetapi tanpa sedar, kita sebenarnya sudah menutup kesalahan Myammar itu sendiri.


- Myammar betul-betul lepas tangan dalam apa yang mereka lakukan ke atas etnik Rohingya dan tak memasal negara-negara jiran dia pula kena tanggung akibat seperti dipaksa bertanggungjawab untuk selamatkan dan terima etnik berkenaan, menerima kritikan meluas dari PBB dan masyarakat luar, dan dianggap kejam apabila hanya menghulurkan bantuan seperti air, makanan dan ubat-ubatan dari bot ke bot. Adakah ini adil? Yang buat masalah dibiar lepas yang terima kesan akibat dari masalah berkenaan pula dipertanggungjawabkan?

- Sebab itu, Malaysia, Indonesia dan Thailand mesti mengambil satu pendirian keras. Sekalipun, kerajaan ketiga-tiga buah negara berkenaan enggan mengambil tindakan tegas terhadap Myammar, at least rakyat di ketiga-tiga buah negara berkenaan patut bersatu bagi memberikan pengajaran dan mesej yang jelas kepada NEGARA MYAMMAR. Apa yang kita boleh lakukan ialah ;

1. BOIKOT MYAMMAR.
2. JIKA DALAM SUKAN, KITA BOLEH BAWA KAIN RENTANG DAN KUTUK MYAMMAR.
3. JANGAN BELI BARANGAN MYAMMAR. BOIKOT EKONOMI DAN SEBARANG KERJASAMA DENGAN MYAMMAR.
4. JANGAN AMBIL PEKERJA DARI MYAMMAR.
5. PENDEK KATA KITA PULAUKAN APA SAHAJA DARI MYAMMAR. JANGAN BAGI DIA MUKA WALAU SEINCI PUN DAN BERI TEKANAN KE ATAS WARGA MYAMMAR YANG ADA DI MALAYSIA. JANGAN LA SAMPAI BERBUNUHAN TETAPI CUKUPLA KITA BERI MEREKA PENGAJARAN BAHAWA MEREKA SEBAGAI RAKYAT JUGA PERLU MENEKAN KERAJAAN MEREKA ATAS KEZALIMAN YANG DILAKUKAN OLEH MYAMMAR KE ATAS ROHINGYA.

- Kat mana aku baca tah, di perkampungan Rohingya, pisau pun takde. Tak boleh ada atau dibenarkan untuk ada atas alasan keselamatan.

- Punyala teruk burma buddha melayan Rohingya sedangkan ajaran buddha itu bersifat kasih sayang. Penganut buddha di Myammar kita boleh tarifkan sebagai penganut buddha yang sesat lagi menyesatkan ataupun golongan buddhist yang murtad dari kepercayaan buddha yang sebenar-benarnya.

- Maka mustahil pula untuk mereka ada tongkang atau bot segala bagai untuk melarikan diri ke Malaysia, Indonesia mahupun Thailand. Etnik itu sangat miskin. Diulangi, sangat miskin. Tanpa pendidikan, tanpa pekerjaan, tanpa rumah, tanpa identiti, mereka ialah bukan siapa-siapa dalam dunia ini bahkan nama boleh bertukar ikut suka kerana tak punya pengenalan diri mahupun data kelahiran. Umur pun boleh suka-suka letak sebab ada yang tidak tahu dilahirkan pada tahun bila. Macam mana aku tahu? Korek cerita dari Myammar muslim la. Apa lagi.

- Apa yang perlu korang semua lihat, pelarian Rohingya ini ialah dari dua sudut utama. Pertama, kezaliman Myammar, kedua, pemerdagangan manusia.

- Cara kita nak bantu dorang ialah tekan Myammar. Jangan biar Myammar lepas kekejaman mereka ke atas bahu kita pula.

- Dia yang buat salah, kita yang kena tanggung masalah. Myammar tue sapa dengan kita? Jiran kurang ajar la kot. Jiran yang menyusahkan jiran yang lain.

- Rohingya perlu dibantu untuk mendapatkan jatidiri mereka dan hak-hak kemanusiaan mereka semula. Mereka perlu diberikan hak untuk hidup bukan hak untuk dibiar mati atas alasan dia etnik Rohingya. Pendidikan, kesihatan, akses untuk bekerja dan mendapatkan makanan, membina keluarga, berkahwin, bersosial dan bebas beragama, ini ialah hak-hak yang dinafikan ke atas mereka oleh Myammar. Bahkan hak untuk hidup pun takde.

Dan sampai bila pula kita harus dipaksa untuk membantu etnik berkenaan dengan menerima kehadiran mereka?

Mereka ialah manusia. Benda yang hidup, mati, bergerak, membiak, makan dan sebagainya.

Jika bilangan mereka bertambah di negara ini, kita terpaksa berkongsi banyak perkara seperti akses kesihatan. Kerajaan kita sudah la kedekut bab peruntukan kesihatan kepada warga sendiri, mahukah kita kongsi peruntukan yang biasa-biasa itu dengan pelarian pula?

Bagaimana dengan pekerjaan? Kita ada masalah dengan PATI, dan itu pun tak settle-settle lagi, PADI pun dah berebut itu ini dengan kita dan now pelarian? Mahukah kita berkongsi peluang pekerjaan dengan mereka pula? Kita bersedia berkongsi semua? Sanggup? TIDAK AKAN MERUNGUT DAN MENGUNGKIT DI KEMUDIAN HARI MACAM YANG SESETENGAH DARI KITA BUAT TERHADAP KAUM CINA DAN INDIA? SANGGUP?

Kita sebenarnya jika tunjuk terlalu prihatin, beri muka dan beria-ria nak pikul tanggungjawab, maka Myammar akan besar kepala. Dia akan campakkan semua 1 juta lebih etnik berkenaan ke mana-mana negara yang sudi menerima dan menumpang etnik tersebut dan tanah yang diduduki oleh etnik Rohingya akan dirampas dan menjadi milik Myammar untuk dimajukan terus. Penghapusan etnik secara total di bumi Myammar. Seperti yang israel buat pada Palestine. Sama kejam, sama teruk, sama sialnya.

Sebab itu dalam pada kita menghulurkan bantuan dan penempatan sementara, perlu juga kita fikirkan macam mana nak mengajar Myammar agar jangan kurang ajar dengan jiran-jiran dia. Jangan pandai2 buat masalah lepas tue buat bodoh dan paksa jiran2 dia pula bertanggungjawab. ASEAN kalau tak boikot Myammar maka baikla potong telur pemimpin2 negara masing-masing. Ini masanya untuk ASEAN khususnya Malaysia, Indonesia dan Thailand bersatu tekan Myammar bagi dorang satu mesej jelas, bahawa hak Rohingya perlu dikembalikan atau ASEAN akan lancar SEKATAN EKONOMI HABIS-HABISAN dengan MYAMMAR. Lantak la kau disitu sorang2 sampai mampos!

Share this :

Previous
Next Post »