t>

Breaking News

Maybank Umum Cuti Bersalin Sehingga Setahun - Taktik Halus Nak Buang Pekerja Kata Netizens.

Pada semalam Malayan Banking Berhad atau lebih dikenali oleh Maybank telah mengumumkan bahawanya mereka akan menjadi satu-satunya syarikat dan yang pertama di Malaysia memberikan cuti bersalin sehingga setahun kepada kakitangan wanita di syarikat perbankan itu.

Menurut Ketua Pegawai Modal Insan Kumpulan Maybank, Nora Manaf tawaran cuti bersalin sehingga setahun itu dikuatkuasakan mulai 1 Mac lepas.

Berikut syarat-syarat yang termaktub dalam faedah cuti bersalin sehingga setahun oleh Maybank;

1. Kakitangan yang layak akan diberikan cuti selama 90 hari dengan gaji penuh secara automatik;

2. Bagaimanapun jika kakitangan berminat nak sambung cuti, boleh membuat penambahan seperti berikut;

- tambahan 3 bulan cuti dengan separuh gaji (selepas 90 hari tamat)

- tambahan 6 bulan cuti tanpa gaji (selepas tamat 3 bulan cuti separuh gaji)

menjadikan jumlah keseluruhan cuti bersalin yang layak dimohon ialah setahun. 

Sudah tentu berita ini mengembirakan kakitangan Maybank terutamanya yang baru pertama kali menjadi ibu. Mereka boleh berehat di rumah menjaga anak pertama tanpa merasa bimbang jika menghantar anak ke pusat jagaan. 

Pengumuman yang dibuat oleh Maybank itu juga bersempena Hari Wanita bagi menghargai sumbangan dan peranan wanita di dalam syarikat tersebut.

Ia juga mendapat pujian ramai netizens di laman sosial.




Namun tidak semuanya berpandangan positif dengan pengumuman tersebut. Ada juga yang beranggapan negatif dengan pengumuman yang dibuat oleh Maybank itu.



"Bank dah tak mau staff perempuan. Sebab tu Maybank offer buang kakitangan secara tak langsung. Habis je tempoh cuti bersalin bank akan hantar surat transfer tempat lain alasan bank tempat lama dah full. Terperangkap lalu kecewa. Berapa lama nak bertahan di tempat baru? Jawapannya berhenti le", tulis Tengku Kudin dalam responnya terhadap pengumuman Maybank itu.

Komen itu turut mendapat jumlah like yang tinggi apabila seramai 233 facebookers bersetuju dengan pandangannya itu. - Sozcyili.