Respon Cikgu Ini Memalukan Ibu Yang Marah-Marah Kerana Anaknya Didenda Mencuci Longkang!

Gara-gara mendenda seorang pelajar mencuci longkang, guru ini tak semena-menanya diserang oleh ibu kepada pelajar tersebut.

"Saya dengar anak saya didenda oleh cikgu yang mengarahkannya mencuci longkang. Apa salah dia sampai didenda sebegitu? Saya beri amaran pada cikgu, jangan sesekali ulang perkara yang sama!", kata ibu pelajar itu menerusi aplikasi sembang WhatsApp.

Tanpa mahu bertanya secara baik, ibu pelajar tersebut bertindak menyerang cikgu itu di ruangan sembang WhatsApp namun respon yang diterima oleh ibu tersebut akhirnya memalukan dirinya sendiri. Screenshot yang berlegar-legar di laman Twitter itu tular dan menerima pujian netizens kerana berjaya 'sekolahkan' ibu pelajar tersebut yang disifatkan sebagai sombong dan berlagak tak tentu pasal.

Berikut dibawah ialah paparan screenshot yang tular itu.

Apa yang cikgu ajar anak saya? Prestasinya teruk kata ibu



Saya warning cikgu jangan macam-macam dengan anak saya!



Anak puan malas, ponteng kelas dan tak buat homework padanla kena denda.



Inilah sikap mak bapak. Yang suka melemakkan anak tak tentu pasal. Tak salah bertanya secara baik pada guru-guru kenapa mendenda anak murid selepas mendapatkan penjelasan yang selengkapnya baru la buat penilaian secara adil. Ini tak tentu pasal dengar aduan anak, terus menyerang cikgu-cikgu. Yang peliknya prestasi anak merosot nak salahkan cikgu, ibu dirumah buat apa? Kalau dirasakan cara pengajaran cikgu bermasalah, ibu usahala juga untuk bantu mendidik anak-anak. Sesetengah ibu bapa langsung tak pernah bantu anak-anak buat kerja sekolah. Sekalipun tak pernah. Tak pernah belek buku teks, buku latihan malahan tak pernah keluar ke kedai buku untuk bersama-sama anak mencari buku latihan yang bersesuaian pun. Ibu apa macam tu? Bapa bertanggungjawab ke kalau langsung tak pernah buka beg sekolah anak? 

Tanggungjawab mendidik bermula dari rumah. Jika anak-anak lemah matapelajaran sebagai ibu bapa, adalah tugas utama kita untuk membantu mencari dan mengenalpasti kelemahan anak sendiri bukannya serahkan tugas mendidik pada cikgu bulat-bulat. Jangan ingat cikgu tu orang gaji kita hanya kerana mereka dibayar gaji oleh kerajaan. Semoga ibu bapa sedar tanggungjawab melahirkan anak datangnya dengan mendidik, mengasuh dan memahami anak-anak bukan sekadar memberi makan, memberi baju dan tempat tinggal semata-mata. - Sozcyili.







Share this :

Previous
Next Post »