t>

Breaking News

Kapten Minta Penumpang Berdoa, Lebih Baik Lantik Imam Dan Paderi Sebenar Sindir Zaid.

Seorang bekas menteri mengkritik tindakan juruterbang AirAsia meminta penumpang berdoa supaya pesawat yang mengalami masalah enjin itu dapat mendarat dengan selamat. Datuk Zaid Ibrahim merujuk insiden dihadapi pesawat AirAsia X penerbangan D7237 dari Perth di barat Australia, ke Kuala Lumpur pada jam 6.50 pagi semalam. 

Pesawat itu berpatah balik dan selamat mendarat di Perth pada jam 10 pagi, sejurus berlepas dari lapangan terbang, menurut kenyataan syarikat penerbangan tambang murah itu. Perth dan Malaysia berada di zon masa sama. Satu letupan dikatakan berlaku di enjin kiri dengan sebilah kipas turbin patah dengan seorang penumpang menyifatkan pesawat “bergegar seperti mesin basuh”. 

Tetapi, ramai penumpang terkejut dengan tindakan juruterbang meminta mereka berdoa supaya pesawat dapat mendarat dengan selamat di Perth. “Beliau (kapten) berkata: ‘Saya harap anda semua berdoa; saya juga akan berdoa dan berharap kita semua dapat pulang dengan selamat’,” kata penumpang Sophie Nicholas yang dipetik WA Today. 

Zaid menyuarakan kekecewaan berhubung tindakan juruterbang itu menerusi Twitternya. “Juruterbang AirAsia menggesa penumpang berdoa dalam penerbangan Perth yang cemas. Saya lebih suka juruterbang tidak beritahu saya berada di ambang maut.” 

Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu kemudiannya mengejek AirAsia berhubung isu berdoa itu dengan berkata: “Juruterbang perlu memberi harapan dan selebihnya ditentukan Tuhan dan penumpang. Jika AirAsia berminat kepada doa, ambil imam dan paderi sebenar.” 

Twitter - Zaid Ibrahim
Penumpang mengaitkan pengalaman ngeri dalam Airbus A330 yang mengalami masalah teknikal itu, kira-kira 90 minit selepas ia memulakan penerbangan. 

Seorang penumpang, Brenton Atkinson memberitahu ABC News, seluruh pesawat mula bergegar, jauh lebih kuat daripada cuaca buruk standard. “Ia betul-betul seperti kami duduk di atas mesin basuh…Kami dapat melihat enjin dari tingkap yang benar-benar gegar di sayap. “Sebenarnya, sebaik sahaja kami mendarat, kami menyedari salah 1 bilah terkeluar dari turbin.” Menurut AFP, kejadian itu adalah yang ke-2 bulan ini membabitkan pesawat Airbus A330 di Australia. 

Sebelum ini, sebuah pesawat China Eastern terpaksa membuat pendaratan cemas di Sydney, selepas lubang besar muncul di salah sebuah penutup enjin. Dalam pada itu, Biro Keselamatan Pengangkutan Australia berkata, ia menerima laporan sebuah enjin berhenti berfungsi ketika penerbangan dan siasatan masih dijalankan. 

AirAsia X kemudiannya membuat penerbangan gantian khas ke Kuala Lumpur yang berlepas jam 11.40 malam tadi. Ramai penumpang menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap sokongan dan perkhidmatan AirAsia X selepas pesawat mendarat pagi ini. 

Dalam situasi seperti ini, anda memerlukan kaunseling. Anak perempuan saya sangat takut. Kami melalui keadaan sukar, ia sangat ngeri,” kata Rasool Zareie yang dalam penerbangan bersama keluarganya ke Iran, kepada ABC News.

Sumber : Free Malaysia Today