t>

Breaking News

Semakin Ramai Kongsikan Cerita Dapat Tuntut Wang, Kaunter WTD Diserbu Orang Awam.

RATUSAN pemegang akaun bank beratur di Menara Maybank di Kuala Lumpur bagi membuat semakan wang di Bahagian Pendaftar Wang Tak Dituntut (WTD) Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) susulan isu WTD tular di media sosial sebelum ini lapor Harian Metro

Gambar - Metro
Kakitangan JANM yang bertugas di kaunter berkata, orang ramai mula beratur sejak 8.30 pagi dan mereka terpaksa membahagikan barisan kepada dua bahagian iaitu warga emas dan bukan warga emas. 


Keadaan bagaimanapun terkawal dan tidak menimbulkan suasana tidak diingini. Wartawan yang turut beratur sejak 9.50 pagi terpaksa mengambil masa kira-kira 40 minit untuk mendaftar nama di ruang kaunter kakitangan JANM sebelum sekali lagi beratur untuk naik ke tingkat 42. 

"Encik perlu tunggu sebelum dibenarkan ke tingkat 42 kerana kita perlu mengurangkan kesesakan di Bahagian WTD. Setiap hari, kami hanya hadkan 2,000 pemegang akaun saja untuk membuat semakan," katanya. 

Sehingga 11 pagi ini, orang ramai masih beratur untuk membuat semakan. Seorang pemilik akaun yang enggan dikenali berkata, dia datang membuat semakan selepas terkejut melihat rakannya yang hanya mempunyai baki belasan ringgit di dalam akaun bank tidak aktif kira-kira 10 tahun lalu mempunyai sejumlah RM700 di dalam senarai WTD. 

"Sebab itu hari ini saya sanggup beratur panjang sejak 10 pagi kerana kalau dapat RM300 ke RM400 pun sudah berbaloi," katanya. 

Semakan WTD hanya boleh dibuat sendiri oleh pemilik akaun dengan hanya membawa kad pengenalan dan WTD akan dipindahkan terus ke mana-mana akaun mereka yang aktif.

Apa yang boleh dituntut


Waktu operasi


Dalam pada itu, seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Salahuddin Che Mohd Yusoff, telah kongsikan gambar-gambar orang ramai berpusu-pusu beratur di Tingkat 42, Menara Maybank.

"Suasana di tingkat bawah Menara Maybank semata-mata nak check sama ada mereka ada wang yang tak dituntut, dari single line, jadi S dan Last last jadi no 8," 
katanya dalam post berkenaan.