Senarai nama-nama Nabi dalam sebutan yahudi.

Kepala hotak AmenoWorld on Monday, August 1, 2011

Kebetulan tadi ada menulis sedikit pasal yahudi. Rasanya nak share pasal neh juga lah. Bagi mereka yang minat pada kajian sejarah macam aku mungkin dah tahu kot yang bangsa yahudi neh sebenarnya memang suka dilihat bijak dan gah.

Selain itu mereka juga suka dipuja2 dan gembira jika ada masyarakat dan bangsa lain memuji2 kebijaksaan mereka. Tak semua suku kaum yahudi berperangai sebegini. Tetapi yahudi daripada bani israel neh memang licik orang nya. Mengikut pembacaan aku yang baru je baca sket pasal yakjuj dan makjuj yang dihuraikan menerusi kajian sejarah daripada pelbagai sumber ada menafsirkan bahawa bani israel berkemungkinan besar ialah yakjuj dan makjuj yang dimaksudkan oleh Allah swt menerusi firman Alquran. 

Harus di ingat neh analisa neh hanyalah berdasarkan kepada kajian sejarah dan penafsiran tokoh terkenal muhammad alexander. [Untuk rekod aku hanya membaca analisa dia. Taktahu pula kalau2 ada penulis dan tokoh lain yang menulis tentang neh].

Di galakkan kepada kita untuk membaca pelbagai sumber dan analisa supaya boleh memperolehi pelbagai pendapat dan pandangan ilmiah. Okey terus kepada topik yang berkaitan tajuk di atas. Nama2 dan sebutan para nabi di dalam inskripsi yahudi ialah ;

Adam - Adam

Idris - Enoch

Nuh - Noah

Hud - Eber

Saleh - Shelah

Ibrahim - Abraham

Lut - Lot

Ismail - Ishmael

Ishak - Isacc

Yaakub - Jacob

Yusuf - Joseph

Aiyub / Ayub - Job

Syuaib - Jethro 

Musa - Moses

Harun - Aaron

Daud - David

Sulaiman - Solomon

Ilyas - Elijah

Ilyasa' - Elisha

Yunus - Jonah

Zulkifli - Ezekiel

Zakaria - Zechariah

Yahya - John the baptist

Isa - Jesus

Muhammad - Muhammad

Hanya nama Nabi Adam dan Nabi Muhammad saw kekal dalam ejaan asal di dalam kitab2 yahudi terdahulu dan terkini. Sebutan mungkin berbeza. Orang2 yahudi neh sejak zaman berzaman kenal dan mengiktirafkan kewujudan Nabi-Nabi ini tetapi kenapa, mengapa dan bagaimana mereka tetap memilih berpaling daripada ajaran Nabi-Nabi terdahulu? Sedikit daripada mereka beriman kepada Allah swt.

Banyak yang berpaling. Malahan ada yang sampai membunuh Nabi. Bayangkanlah kedegilan mereka. Walaupun fakta neh bukan untuk semua jenis keturunan yahudi tetapi yahudi keturunan bani israel neh memang semacam ganasnya. Allah swt je tahu kenapa.



Sozcyili : Yahudi manusia biasa macam kita.. tak perlu mengangung2kan dorang konon nya dorang hebat sampai mampu cipta freemason dan segala bagai.


CHANCE for you to save up to 50% on hotels for your next holiday!

 

Followers

Readers