t>

Breaking News

Kerajaan Umum Kadar Tarif Elektrik Yg Baru Dan Dedahkan Punca Kenaikan.


Jadi menteri kita had learnt some lesson. Mereka tidak pula mengemukakan sebab2 yang bodoh dalam rangka memahamkan rakyat kenapa kenaikan ini perlu buat masa sekarang. Impressive. Mereka mula sedar hujah2 yang bodoh sememangnya menampakkan mereka semakin bangang dari hari ke hari.

Haha.


Berikut kadar baru yang di umumkan ;




Harga baru bagi semenanjung ialah 38.53sen. Berbanding kadar lama 33.53sen.

Sabah dan Labuan naik 5sen dari kadar asal. Kadar lama ialah 29.52sen. Kadar baru ialah 34.52sen.

Kenaikan ini tidak akan membabitkan negeri Sarawak. Alasan tidak dinyatakan. Dan kadar baru ini akan dilaksanakan bermula Januari 2014.

Kerajaan beri 4 faktor yang mempengaruhi kenaikan kadar tarif elektrik iaitu ;

1. Kesan penyelarasan harga gas domestik. Naik 0.51sen. Maksudnya kenaikan ini berlaku dalam negara. Sapa yang naikkan benda tue hah?

2. Kesan penetapan harga gas asli cecair. 3.41sen untuk setiap apa KWJ? Tak dinyatakan secara terperinci oleh TNB. Tapi sekali lagi aku tertanya2. Sapa yang buat penetapan tersebut?

3. Kesan penyelarasan harga arang batu. 0.17sen/kwj. Apa maksudnya itu? Letak kwj kat belakang setiap kenaikan tanpa menjelaskan secara terperinci, dah kenapa? Ingat orang tak pergi ke sekolah ke nak main terima bulat2.

4. Semakan tarif tenaga. 0.90sen. So? Bagaimana dengan semakan ini menyebabkan kadar tarif semasa patut dinaikkan ek?

Sususan ayat nampak cerdik. Alasan nampak teratur. Tapi tak semestinya ia munasabah oke. Kami perlu dijelaskan juga. Siapa mereka2 yang berperanan menetapkan harga gas asli arang batu blablabl dan sebagainya itu since kerajaan said ianya hanyala penetapan yang dibuat secara domestik. Bukan worldwide punya cerita. Agak tidak adil la juga. Pihak A letak harga baru. Then pihak B naikkan harga pada pihak C. Dan rupa2nya pihak A = B = entiti yang sama.

Nampak tak permainan nya di situ?

Jangan ingat bila tak gunakan alasan klasik maka rakyat dengan mudahnya akan terpedaya ek. Kami juga pergi ke sekolah dan belajar oke.

Haha.