t>

Breaking News

Pengakuan Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan - Harga Barang Dan Inflasi Akan Naik Angkara GST!

Harga barang akan meningkat selepas GST dilaksanakan. Yang cakap neh bukan calang2 orang tapi ketua setiausaha kementerian kewangan. Lue Ahmad Maslan nak cakap apa lagi?


Kata ketua setiausaha lagi kenaikan harga barang akan reda selepas setahun GST diperkenalkan. REDA? Reda bukan hilang. Yakni kenaikan tetap akan berterusan cuma ia tak la seteruk ketika di awal2 pelaksanaan GST.

Inflasi naik di Singapore. Inflasi naik di Australia. Tapi itu pada kadar 3% dan 4% pelaksanaan GST. Malaysia 6% kot. Tinggi. Itu tak masuk lagi cukai2 sampingan yang perlu ditanggung. Dan itu tak masuk lagi bab petrol yang mana akan berlaku = pengurangan subsidi secara berperingkat, dalam waktu yang sama letak pula cukai GST ke atas setiap pembelian petrol.

Faham tak?

Semakin lama semakin mahal harga petrol kesan dari pengurangan subsidi. Itu satu.
Petrol bukan sahaja mahal bahkan mungkin akan dikenakan cukai kepenggunaan ke atasnya. Yakni, semakin banyak ko guna semakin banyakla ko membayar cukai di atas penggunaan petrol tadinya tue. Mahsuhkan subsidi, tambah cukai lagi.

Gila betul.

Jawapan ketua setiausaha juga ada sebut. SECARA PURATANYA kita kaji kenaikan harga barang akan meningkat selepas GST dilaksanakan.

Pengiraan sudah dilakukan. Suka tak suka kebanyakkan barang akan naik. Walaupun ada barang yang susut harga tetapi lebih banyak barang yang akan naik harga itu sebab bila ko kira secara purata ko dapat calculation harga barang akan naik.

So, Ahmad Maslan, apa mao cakap lagi?