t>

Breaking News

Ini Wajah Remaja Perempuan 14 Tahun Yg Mahu Sertai IS.

Baru-baru neh PDRM dedahkan telah menahan seorang gadis yang berusia 14 tahun kerana mahu terlibat dengan pergerakan IS.

IS dalam konteks perbincangan kita ialah keganasan dan kekejaman.

IS dalam konteks Islam yang sebenar ialah kedamaian dan keamanan.

Bagi aku. Aku still berpegang kepada pendapat bahawa IS yang ada sekarang ialah satu ciptaan yang sengaja diwujudkan untuk memburukkan agama Islam yang tercinta. Islam ialah agama kedamaian. Sepatutnya umat Islam hanya menunjukkan sikap perdamaian dan menganjurkan keamanan sebagai cara hidup. Kita tidak mesra kepada keganasan dan kekasaran.

Aku pecahkan kepada 3 peringkat.

Peringkat pertama. Peringkat paling bawah dan paling senang dimanipulasikan dan dipropagandakan. Orang awam seperti aku, pembaca, mereka2 yang direkruit untuk menjadi tentera IS, orang Islam yang mahu berjihad dan berjuang kerana percaya ini jalannya..

Peringkat kedua. Yang menerima arahan dan mengarahkan peringkat pertama. Mereka neh pun tatau yang peranan mereka telah dimanipulasikan. Mereka mempercayai kepada arahan yang dikeluarkan dan patuh kepada arahan berkenaan. Mereka ialah organisasi dan mereka melakukan seperti mana yang diarahkan. Mereka fikir ini mungkin benar.

Peringkat ketiga. Yang mengeluarkan arahan. Yang mencipta propaganda, cipta watak, cipta jalan cerita, cipta apa yang perlu orang awam macam aku patut percaya dan sebagainya. Yang inila bekerjasama dengan pihak tertentu dari negara tertentu atas tujuan mempropagandakan betapa jahat dan teruknya Islam bagi tujuan menakut2kan orang ramai.

Sebab tue aku tak percaya pada IS.

Bagi aku simple. Perkara yang buat Islam nampak buruk, itu bukan Islam. Yang neh jek aku pegang. Aku tak pernah kata mereka2 yang ikhlas berjuang dan berjihad itu pengganas. Atau militan. Kerana aku menyakini bahawa unsur2 manipulasi wujud disitu untuk mempengaruhi dan mempergunakan jiwa2 umat Islam yang sayangkan agamanya dan kebaikan.

Mereka2 ini tidak sedar bahawa orang2 di atas mereka telah mempergunakan keikhlasan mereka.

Dan beginila politik dan agama selalu diadunkan. Resepi lengkap untuk mencipta satu keadaan yang favor kepada pihak tertentu.

Secara logiknya. Umat Islam akan cenderung melakukan sesuatu yang mahu buat orang fikir bahawa Islam ialah agama yang adil dan sejahtera. Kita taknak orang jadi benci dan meluat pada Islam. Tapi jika ada pihak yang menge'claim' mereka Islam dan dalam waktu yang sama memburukkan 'imej Islam yang damai', bukan kah ada sesuatu yang tak kena di situ? 

Dan paling penting, israel tidak pernah disasarkan oleh organisasi-organisasi berkenaan.

Sesiapa saja boleh menjadi tebusan IS. Dari Jordan, US, Britain, Japan dan sesiapa saja kecuali ISRAEL.

Nampak tak?

Berbalik kepada kisah gadis berusia 14 tahun tadinya tue ;

1. Gadis berkenaan sebenarnya bersekolah tahfiz di Shah Alam.

2. Dia bercadang pergi ke Syria tanpa maklumkan kepada keluarga.

3. Rancangan awal gadis berkenaan ialah berkahwin di Kaherah dengan seorang penuntut dari Al-Azhar yang berusia 22 tahun kemudiannya meneruskan perjalanan ke Syria dari Instabul.

4. Namun digagalkan oleh pasukan keselamatan negara apabila menahan gadis berkenaan dari meneruskan perjalanannya ke Kaherah. Gadis tersebut kini berada di pusat tahanan juvana Jinjang, Selangor. Almaklumla. Baru berusia 14 tahun kot.

5. Btw. Mesti semua pelik macam mana budak 14 tahun ada duit nak naik flight apa semua kan. Actually tak pelik sebab ada pihak yang keluarkan tajaan untuk tanggung segala kos yang diperlukan oleh remaja berkenaan sehingga selamat sampai di lokasi akhir.

6. Dan PDRM tengah memburu pihak yang keluarkan tajaan berkenaan.

7. PDRM juga mengesahkan bahawa gadis berkenaan berasal dari Muar, Johor.

8. Setakat ini 14 perempuan Malaysia telah cuba pergi ke Syria. 7 darinya berjaya melepasi penguatkuasa manakala 7 yang lain gagal dan berjaya dihalang oleh pasukan keselamatan negara.

9. Dan setakat ini 68 rakyat Malaysia telah ditahan PDRM kerana dikaitkan dengan kumpulan IS.

10. Berikut adalah gambar gadis tersebut seperti yang tersiar di Mstar ;


11. Penglibatannya dengan IS bermula menerusi facebook.

12. Itulah yang mendorong tindakannya untuk berhenti belajar dan ke Syria.

Biasanya. Budak2 umur 14 tahun sibuk gilakan artis begitu begini. Tak payah 14 tahun yang 24 tahun pun bersepah2 macam tue. Yang beria2 jadi bangang beratur sepanjang2 jalan nak beli tiket artis pun bersepah2. Ohoii.. jatuhkan maruah diri sungguh.

Remaja berkenaan. Aku puji sebab keberanian dia.

Dia tak leka dengan hiburan. Dia sibuk fikir tentang masalah dan kehidupan. Part neh aku mesti respect sebab dia berani, melawan dan radikal.

Aku taknak kata tindakan dia pergi ke Syria itu salah.
Bagi aku, itu hak dia. Dan aku menghormati sepenuhnya keputusan dia.
Cuma aku sendiri tidak cenderung mempercayai agenda IS dan bagi aku orang2 luar seperti kita tidak patut membantu dari segi peperangan sebaliknya hanya perlu participate dalam kerja2 kemanusiaan semata2. Seperti membantu anak2 yang terabai, bantu kem pelarian atau kem perlindungan dan sediakan makanan, pendidikan dan membantu merawat pesakit. Inila yang aku fikir.

Kbai.