t>

Breaking News

"Stand Up La Stupid, You Cannot See I Nak Berbuka Ke" - Kata Muslim Berpuasa Ini Kepada Sekumpulan Non Muslim..

Baru-baru neh viral satu kes di mana seorang pengguna twitter yang menggunakan nickname 'ItsNabel' telah menangkap satu gambar seorang makcik berbangsa India yang makan di hadapannya pada 1 Ramadhan yang lepas.

Gambar itu kemudiannya dikongsikan di laman twitter miliknya dengan caption yang berbunyi sebegini ;




Tindakan itu kemudiannya mengundang padah buat pemilik account social media tersebut apabila perbuatannya di'screenshot' dan disebarkan di serata Facebook.


Abell kemudiannya menjadi sasaran serangan pengguna media sosial yang lain kerana bersikap kebudak-budakkan, muslim manja lagi annoyying serta memalukan umat kerana mempersoalkan tindakan non-muslim yang makan di hadapannya.


Tidak cukup dengan itu, ada yang melukis komik bagi menyindir perbuatan Abell itu.



Abell, seterusnya memadamkan tweet berkenaan selepas menyedari dirinya menjadi sasaran kritikan netizens kerana bersikap mengada-mengada apabila membuat kritikan terhadap makcik berbangsa India berkenaan.


Namun selain dari tindakan Abell, terdapat segilintir masyarakat muslim diluar sana yang beranggapan bahawanya seorang muslim yang berpuasa patut diberikan hak ekslusif disebabkan keadaan mereka yang berpuasa.


Betul ke?


Nampak gayanya ya apabila kita melihat respon dari Susan Seet.


Rasanya mereka bukan tak boleh tolerate kalau muslim yang berbuka nak seat untuk menjamah juadah tetapi apa perlunya marah2 ketika buat request?

Tambahan pula bukan semua non muslim alert tentang kedatangan Ramadhan. Ada yang terlupa juga. Sedangkan sebagai muslim pun kadang-kadang kita terlupa sedang berpuasa apatah lagi bagi mereka-mereka yang tidak berpuasa.

Berikut adalah sebahagian petikan komen-komen dalam merespon tindakan Abell. 











Menarik juga dalam pada ramai-ramai yang mengkritik tindakan Abell, masih terdapat beberapa individu yang seolah2 menyebelahi tindakan Abell.

Antaranya seorang gadis yang tidak bertudung. Facebooker berkenaan berpendapat bahawanya non muslim patut meminta excuse ataupun say sorry ketika makan di hadapan muslim yang berpuasa.

Malangnya komen itu menyebabkan dia pula dibashing.

Kata mereka-mereka yang membash gadis tersebut. Ketika ramai wanita2 muslim di luar sana yang berpakaian ketat, berpakaian seksi, tidak bertudung, pada bulan Ramadhan, ada ke mereka meminta excuse atau say sorry kepada golongan2 lelaki muslim yang sedang berpuasa ketika itu?

Sama dengan tindakan non muslim yang makan di hadapan muslim ketika muslim sedang berpuasa, mereka juga beranggapan tindakan2 wanita2 muslim berkenaan sebagai mencabar iman mereka. 

Dan.. terus terdiam gadis tersebut.

Nampaknya pendapat dia telah memakan dirinya semula. Mengkritik non muslim seolah2 mereka tak sensitif dalam pada kita sendiri pun menjadi sebahagian daripada apa yang mencabar iman manusia2 yang berpuasa di luar sana.. sememangnya dia memalukan dirinya sendiri..

Muahaha..