t>

Breaking News

Ini Plan Rafizi Untuk Menjadikan Anwar PM - Taktik Tutup Mulut Rakyat Dari Persoalkan Siapa PM Kata RPK.

Berikut dibawah ialah penulisan dari RPK.
Dialihbahasa oleh : Demi Masa.
MENGAPA RAFIZI MAHU ANWAR MENJADI PM
Pembangkang sangat pandai memainkan perang saraf atau permainan minda. Ini adalah apa yang saya panggil WMD (Senjata Mass gangguan) - anda menaikkan satu isu untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada yang lain dan juga isu yang lebih penting.

Rafizi Ramli berkata bahawa dia mempunyai idea atau strategi bagaimana Anwar Ibrahim boleh menjadi Perdana Menteri. Jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang, mereka akan mengarahkan Ketua Setiausaha Negara, Ali Hamsa, untuk memohon pengampunan daripada Seri Paduka Baginda Agong bagi pihak Anwar Ibrahim.
Ini boleh dilakukan dengan segera dan dalam masa 48 jam Anwar boleh menjadi seorang yang bebas, kata Rafizi. Dan Ali, sebagai Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Kerajaan Sementara, mempunyai kuasa untuk berbuat demikian, jelas Rafizi.
Dalam masa dua minggu pengampunan Anwar dan ia bebas dari penjara, salah seorang Ahli Parlimen PKR boleh meletakkan jawatan kerusi masing-masing (seperti yang berlaku di 'Langkah Kajang') dan satu pilihan raya kecil boleh diadakan, berkata dalam tempoh dua bulan (atau kira-kira 70-75 hari selepas pilihan raya umum). Anwar kemudian akan bertanding pilihan raya kecil ini dan selepas memenangi kerusi itu beliau boleh menjadi Perdana Menteri yang baru.
Sementara itu, dalam tempoh dua atau tiga bulan manakala semua ini berlaku, Ali Hamsa akan mentadbir negara sebagai Pemangku Perdana Menteri. Walau bagaimanapun, kerana tidak ada Perdana Menteri lagi, Kabinet tidak perlu dibentuk sehingga Anwar mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri di hadapan Seri Paduka Baginda Agong - selepas itu Anwar kemudiannya membentuk Kabinet.
Tambahan pula, kerana tidak ada kerajaan rasmi mengangkat sumpah lagi, sesi Parlimen tidak perlu diadakan kerana tanpa seorang Perdana Menteri dan Kabinet tidak ada apa untuk berdebat atau meluluskan apa-apa di Parlimen.
Biasanya, Anwar sendiri akan memohon pengampunan dan permohonan itu perlu dikaji semula oleh Lembaga Pengampunan. Jika Lembaga Pengampunan menganggap permohonan tersebut mempunyai merit maka ia akan mengemukakan cadangannya kepada Agong. Dalam kes Anwar, bagaimanapun, Ketua Setiausaha akan memintas Lembaga Pengampunan dan berurusan secara langsung dengan Agong - sementara Anwar tidak perlu secara peribadi memohon pengampunan kerana Ketua Setiausaha akan melakukannya bagi pihaknya.
Sekiranya berlaku masalah keselamatan negara, ancaman sama ada dalaman atau luaran (seperti rusuhan kaum, serangan pengganas, atau serangan oleh kuasa asing), Ketua Setiausaha boleh memutuskan apa yang perlu dilakukan dan mengarahkan pihak polis atau tentera sewajarnya. Jika kecemasan perlu diisytiharkan kemudian Ketua Setiausaha juga akan membincangkan perkara itu dengan Agong dan Seri Paduka Baginda boleh mengisytiharkan darurat jika Ketua Setiausaha berpendapat bahawa ini adalah perlu.
Sepanjang tempoh darurat itu, kerajaan awam akan digantung (yang bermaksud Parlimen tidak perlu mengadakan) dan tentera, kerjasama erat dengan Ketua Setiausaha Negara, akan menjadi sepenuhnya dan semata-mata bertanggungjawab bagi negara ini.
Itulah rancangan atau strategi Rafizi jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang.
Parlimen akan digantung sementara menunggu Anwar untuk mengambil alih jawatan PM Sebenarnya semua ini adalah angan-angan tulen. Mereka membangkitkan isu Anwar menjadi PM semata-mata untuk mengalihkan perhatian kita dari isu sebenar dan supata kita membincangkan sesuatu yang tidak boleh berlaku.
Rafizi mahu menjadikan ia kelihatan seperti Anwar masih boleh menjadi PM jika Pakatan menang pilihan raya. Maka kita akan memberi tumpuan kepada membincangkan cara atau teknikal mengenai cara yang boleh berlaku. Jika tidak, kita semua akan membincangkan siapa yang akan menjadi PM, jika Anwar tidak boleh menjadi PM. Perbincangan seperti itulah yang mereka tidak mahu kita bincangkan, kerena mereka tidak boleh bersetuju jika orang lain yang menjadi PM.