t>

Breaking News

Dakwah Atau Ektremis? Makan Berdua Dengan Bini Di Kafe Secara Terbuka Pun "Diserang".

Kisah ini viral di laman sosial Twitter. Ia ditulis oleh Irsyad Shahidan seorang mahasiswa yang menuntut di KUIS. 

Ia mengenai tekanan demi tekanan yang dihadapi oleh dirinya dan isterinya berikutan belajar di KUIS yang mana 'dakwah' sesetengah pihak terhadap pasangan tersebut menghampiri ke arah satu sikap ektremisma dalam beragama.

Datang Ustaz menegur dan bertanya, adik-beradik atau suami-isteri? Sijil nikah ditunjukkan dan Ustaz menasihati agar elakkan fitnah..


Seseorang juga pernah ketuk pintu di luar kelas berulang kali dan menjerit hoi apabila nampak kami berdua. Inikah dakwah yang berhikmah..


Saya dah kawal pergaulan agar tidak keterlaluan..  sedih dengan cara mereka..


Selepas viral status tersebut, individu tersebut sekali memperjelaskan dia tiada niat mahu melakukan teguran rambang atau mengkritik tempat dia belajar sebaliknya hanya memfocuskan teguran terhadap sebilangan pihak yang berdakwah tak kena gaya..


Apa salahnya bertanya mendapatkan penjelasan terlebih dahulu? Apa salahnya menegur jika didapati perlakuan mendorong ke arah tidak senonoh, apalah salah makan berdua secara di cafe sampai mahu menangkap gambar dan melakukan aduan.. 

Pendakwah ektremis patut belajar bagaimana nak berdakwah ikut garis panduan Islam kerana Islam bukan agama menghukum sebaliknya agama mendidik kerana itu Islam cenderung ke arah kasih sayang bukannya mempromosikan kebencian sesama manusia..