t>

Breaking News

40 Dikuarantin Kerana Serangan Virus Misteri Di Kajang - Hati-Hati Jika Ke Kajang.

Sumber : WhatsApp 




Assalamualaikum;


Satu maklumkan dari orang Awam berkaitan kejadian kluster jangkitan respiratori melibatkan 3 kes dgn  1 kematian telah berlaku di kalangan 3 keluarga yg tinggal di Panglima Bayu Tanah Merah. 

Keluarga ini mempunyai sejarah lawatan  (kerana bercuti) ke KL pada 27 Jan 2017 sehingga 31 Jan 2017 dan tinggal di homestay di Taman Seri Jeluk Kajang.  

Kes pertama lelaki  berumur 59 thn mempunyai sejarah DM, HPT dan Asma - onset  pada 27 jan 2018 (tiba di Kajang) dgn gejala demam & batuk. Pada 4 Feb 2017@11 mlm, kes dimasukkan ke HTM dan ventilated pd 5 Feb 2017@pkl 5 pg. Kemudian dirujuk ke HRPZ II pd pkl 8pg dan meninggal dunia pd 5 Feb 2017@pkl 5 ptg di HRPZ II. Cause of death: Severe Pneumonia

Kes ke 2 lelaki berumur 28 tahun di masukkan ke HTM pd 8 Feb @ 2pg dgn gejala respiratori dan masih di HTM dan sedang dlm proses intubasi. 


Kes ke 3 seorang kanak2 berumur 2 thn mendapat gejala selsema ringan dan mendapat rawatan di KK Batu gajah. 

Semua kes adalah dari Kg Panglima Bayu dan mempunyai sejarah lawatan pd tarikh yg sama. Siasatan lanjut sedang dijalankan oleh PKD Tanah Merah dan PKD Kota Bharu. JKN Selangor telah dimaklumkan berkaitan kejadian ini. Maklumat awal tiada kelainan dlm pelaporan kejadian kes resp di sana.

Amaran;


Elakkan berkunjung dan elakkan meminum minuman di rumah2 yg di kunjung di kawasan Kg Panglima Bayu dlm masa terdekat kerana Virus yg sedang merebak sejak kematian salah seorang penduduk Panglima Bayu baru2 ini dan sekarang adik ipar arwah disahkan oleh pihak hospital di jangkiti virus tersebut dan berada di ICU Kota Baru kerana tidak sedarkan diri.

Pihak hospital juga telah mengkuarintinkan keluarga dan waris2 beliau daripd berada di kawasan terbuka @ luar rumah. Virus ini telah di bawa blik oleh mangsa semasa beliau bercuti di Kajang Selangor sempena Tahun Baru Cina baru2 ini. Arwah telah di sahkan meninggal Kerana Virus Misteri ini dalam masa 24jam.

Dan sekarang adik ipar arwah disahkan oleh pihak hospital di jangkiti virus tersebut dan berada di ICU Kota Baru kerana tidak sedarkan diri, pihak hospital juga telah mengkuarintinkan keluarga dan waris2 beliau daripada berada di kawasan terbuka @ luar rumah.