t>

Breaking News

Gambar fake rupanya..

Dapat satu mesej dari rakan facebook. Gambar yang sedang hangat di share pasal raya haji + halloween tue katanya fake. Ini adalah hujah2 yang menyokong kata2 dia. 

Lihat kat bawah neh sat ;



Semalam aku ada gak tulis pasal isu neh. Tapi aneh, gambar yang aku tengok semalam berbeza plak dari apa yang sedang disebarkan.. 

Tengok bawah neh sat ;



Rujuk sini.

Sejujurnya kedua2 gambar neh aku tengok macam super impose pun ada. Tapi kadang2 cara tangkap gambar tue boleh juga memungkinkan gambar tue diperlihatkan seperti super impose. Aku taktau mana satu betul. 

Tapi aku fikir ;

1. Boleh jadi kedua2 gambar tersebut benar. Yang mana diambil melalui dua banner yang berbeza.

2. Boleh jadi kedua2 gambar tersebut palsu = super impose.

3. Boleh jadi salah satu darinya benar.

Tak kira la apa sekalipun tetapi alangkah bagusnya jika kita boleh mendapatkan maklumat terus dari mereka2 yang tinggal dan telah pun berkunjung ke Megamall Kuantan semalam ataupun hari neh ke untuk sahihkan cerita di atas..

Sembang pongpang2 tapi gambar pun tak sahih palsu ke benar pun tak guna juga.. yang tak boleh blah.. siap ada yang salahkan najib la hasan ali la.. hadoiii korang ingat mereka berdua tue tahu ke setiap benda yang berlaku di sekeliling kalau tak menerima laporan dan baca berita terlebih dahulu?

Belum lagi masuk berita dan salahkan batang tubuh orang tue.. tah hapa2..

Updated ;

Edrus Wahid Mmg CONFIRM ada di Megamall Kuantan...tapi petang semalam dia tgh buka balik...Maybe baru perasan sesuatu tak kena ngan banner nie...Tak tau ler yg ganti camner pulok

Rujukan : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=481639725202640&set=a.147653551934594.24500.146443882055561&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Kalau ikutkan saksi kejadian, banner yang aku siarkan iaitu banner pertama tue original. Tapi dah dikeluarkan dari pameran. So rasanya dah takde isu lagi kot nak marah2 ye tak?  

Updated ;

Banner kedua yang dikatakan fake tue juga benar. Rasanya aku dapat simpulkan kejadian dia begini setelah membaca kesemua cerita dan berita mengenai hal tersebut.

1. Mula2 penganjur pasang banner pertama. Lihat bawah neh ;



2. Ada orang perasan.    

3. Then individu tue p lapor kat berita. Dalam kes neh, si azmi pengadu laporkan kepada sinar harian berserta bukti. 

4. Selepas ia tersiar di paper, penganjur terus alihkan banner yang dimaksudkan. Rujuk link berita ==>   http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/13859-poster-raya-haji-and-halloween-di-pahang

5. Then penganjur gantikan dengan banner yang lain. Berbeza dari banner pertama.

6. Sangkaan mereka hanya halloween jek yang dijadikan isu. Tetapi rupanya tidak. Kebaya fashion show juga tidak menepati konsep aidiladha yang ingin diraikan.

7. Lalu banner kedua juga dialihkan selepas timbul kontroversi di media sosial.

8. Tiada pc / statement dari pihak penganjur. So isu neh agak kelirukan orang awam.

9. Bagi pengunjung2 megamall kuantan yang tidak berkesempatan untuk melihat kedua2 banner tersebut or salah satu dari nya saling tuduh menuduh bahawa banner2 tersebut adalah super impose or salah satunya super impose.

10. So jadilah pertikaian di internet..

Apa pun rileks, tak kira la sapa citer benar sapa citer salah, sapa salah sangka yang penting kedua2 banner tersebut telah pun dialihkan. Apa pun pihak penganjur boleh la mengantikan banner tersebut dengan banner lain. Jangan letakkan gambar kaabah kot lagi senang. Takde la pertikaian..