t>

Breaking News

Pelita Nasi Kandar MIC punya?

Sekarang neh kecoh mengenai isu restoran nasi kandar pelita. Nampak macam pernah dengar nama restoran tersebut. Tapi aku pun jarang sekali bahkan dalam setahun nak jejak restoran nasi kandar pun cam mustahil rasanya.. pasal apa?

1. Aku tak percaya kepada pemilik restoran nasi kandar.

2. Aku meragui status halal mereka.

3. Aku meragui tahap kebersihan mereka.

4. Aku meragui pekerja2 mereka.

Dalam erti kata lain, aku tak suka makan kat restoran nasi kandar aka mamak sebab aku meragui mereka. Tapi nak cakap aku tak masuk langsung tu nampak sangat penipu. Aku masuk. Cuma yang aku rasa tak was2. Yang aku rasa was2 aku memang takmo masuk.

Cuba korang tengok satu keratan berita yang sedang tersebar di media facebook sekarang ;


Ada ayat yang tertera Pelita Nasi Kandar kan?

Keratan akhbar tu memberitahu ;

Sekumpulan penganut hindu = pemimpin2 MIC dan yang beberapa yang lain sedang melakukan ritual mengikut fahaman agama mereka. Yang dipersoalkan sekarang neh ialah ada terteranya ayat neh ==> Pelita Nasi Kandar director Datuk D. Ramesh.

Jika Datuk D. Ramesh seorang hindu = membuka / memiliki nasi kandar pelita = adakah ini membuktikan bahawa pemilik nasi kandar pelita itu bukan la penganut muslim? Jika status halal ia diragui, salah ka?

Mencari yang halal itu fardhu. Aku pun takmo tuduh apa2 dan buat apa2 kesimpulan sehingga terbukti. Apa pun kalau la penganut hindu = memiliki cawangan / rangkaian restoran di malaysia = ia tidak salah. 

Cuma diharap jangan mislead orang. Kalau tidak halal, katakan tidak halal. Kalau halal, katakan halal. Aku tatau status halal dan haram restoran tersebut. Tetapi tak salah berwaspada. 

Sumber gambar : sini.