t>

Breaking News

Restoran AP RIA tidak halal. - JAKIM.

Kenyataan dikeluarkan oleh Ustaz Izhar Ariff. Kenyataan itu yang disiarkan di twitter juga ialah kenyataan yang mewakili JAKIM. 

Rujuk bawah ;


Tak pernah aku makan di restoran tersebut. Rupa restoran tersebut pun aku tatau macam mana. Ada jual ayam penyet kat restoran tue. Mungkin restoran melayu kot. Aku was2 juga dengan berita di atas. Tak halal sebab tak mohon sijil halal ataupun tak halal sebab makanan yang dijual itu diragui status halalnya?

Tak halal sebab tak apply sijil halal tak semestinya tak halal oke. Maksudnya kat sini dia jual makanan halal tetapi dia tak pernah apply sijil halal dari JAKIM. So itu pun boleh di anggap "tidak halal" sebab tidak mematuhi undang2 yang telah ditetapkan. Kalau tak halal disebabkan bahan masakan or cara masakan ke apa ke walaupun ada status halal dari JAKIM tetaplah tidak halal.

Apa yang aku ingin tekankan disini elok siasat dan dapatkan kenyataan dari kedua belah pihak terlebih dahulu. Selepas tue baru buat kesimpulan. Aku taknak side mana2. Di pihak JAKIM mereka berhak kuatkuasakan undang2 berkaitan sijil halal di premis makanan. Suka tak suka kena hormat la. 

Kalau tak suka kena bidas dalam parlimen menggunakan wakil parlimen la. Instead of sijil halal gantikan kepada sijil tidak halal since ini kan negara islam? Pftt.

Kalau sungguh tak halal disebabkan cara penyediaan dan bahan yang digunakan memang wajarlah di war2kan. Kalau boleh pastikan premis tersebut diberikan sijil tidak halal. Letak notis depan2 kedai so orang alert. Macam mana? Takan tak halal pun dibiarkan aje terus beroperasi jika ia boleh mengelirukan orang ramai? Jika ada notis umum ia restoran tidak halal bukan kah membantu umat islam untuk menjauhi restoran tersebut?

Apa pun kita tunggu la penjelasan dari kesemua pihak. Nak dapatkan pengesahan juga. Tak halal sebab takde sijil halal or tak halal sebab bahan masakan itu sendiri diragui. Oke bai.  

Sumber gambar : sini