t>

Breaking News

Hot : Tolong selamatkan akidah anak saya - Rayuan Ibu.

Ini masalah kita pada hari ini. Bukan masalah 32 tahun yang lepas. Tetapi masalah hari ini, masalah sekarang yang harus diberikan perhatian oleh seluruh pemimpin malaysia. 

Baca ;



Wanita berusia 38 tahun itu berkata, suaminya yang dikahwini pada tahun 2000 itu adalah seorang mualaf bergelar Datuk tetapi tidak mengamalkan cara hidup Islam seperti tidak menunaikan solat, minum minuman keras dan merayakan sambutan keagamaan bertentangan dengan ajaran Islam.

"Saya mempunyai bukti kukuh anak saya yang dijaga suami saya itu kini jauh terpesong daripada akidah Islam. Anak saya pernah mengaku dia bukan Islam lagi.

"Saya merayu kepada pihak yang bertanggungjawab untuk membantu menyelamatkan anak saya daripada terus dijaga suami kerana anak saya terus dinafikan hak-hak sebagai orang Islam,'' katanya di sini.
Katanya, dia sudah tidak tinggal sebumbung dengan suaminya sejak 2006 manakala kes perceraian mereka masih lagi belum diselesaikan sejak enam tahun lalu. -
Kes di atas mempunyai 3 masalah utama ;

1. Prosuder perceraian yang lambat. Sudah 6 tahun berlalu namun kes perceraian mereka masih belum diselesaikan? Apa yang menyebabkan mereka sukar bercerai?


2. Mualaf yang diabaikan ataupun ditinggalkan. Aku pernah ada idea seperti ini. Mereka2 yang masuk islam dan bergelar mualaf harus di listkan dalam satu sistem mualaf dan mereka ini harus sentiasa dipantau dan diperhatikan just in case kalau2 mereka tersasar dari landasan sebenar.

Mereka juga haruslah ditarbiah berterusan. Bahkan selagi mereka belum mahir atau mendalami islam tidak boleh ditinggalkan kerana tidak mahu terjadinya perkara mereka kembali murtad akibat pegangan agama yang longgar.

Bila dah murtad / kembali ke agama asal akhirnya anak2 akan menjadi celaru / konflik. Ada orang cakap agama anak ialah hak bapa. Dalam kes neh kalau sungguh bapanya murtad, maka agama anak dia [yang dulu nya lahir seorang muslim] adalah hak bapa. Pendapat ini pernah disokong oleh bekas mufti johor. Aku masih ingat. Dan perbezaan pendapat mengenai hal ini bukan lagi rahsia. Ada macam2 pendapat.

3. Kesukaran ibu untuk mendapatkan kembali anak kandung dia. Bagaimana seorang ibu boleh mendapatkan anak kandung dia agar anak kandung dia tidak terus terjebak dan tersasar lebih jauh. Ibu dia nak selamatkan anak dia namun tiada cara. 

Kalau boleh gunakan penguatkuasa dah lama dah ibu dia pergi sana tetapi sebab tiada harapan itu la ibu dia report di akhbar arus perdana. Biar kes neh kecoh. Bila kecoh orang akan bercakap. Dan bila orang bercakap nama2 seperti penguatkuasa pasti naik. Mereka pasti malu dan akan cari jalan untuk bertindak.

Namun sebelum penguatkuasa bertindak, masyarakat harus kecohkan kes ini secara besar-besaran. Selalunya begitulah. Selagi ia tak kecoh, selagi masyarakat tak bising, jangan harap mereka nak bertindak. Sekarang terpulang kepada pembaca untuk mengecohkan isu di atas. Insya-Allah selepas kecoh kita akan lihat hero2/penyelamat akidah umat islam konon nya.. buat kerja. Hehe. Bai.