t>

Breaking News

Kontroversi Kubur : Mayat jadi mangsa projek Pengerang ?

Menurut apa yang dilaporkan oleh Mazlan Aliman ;

Lihatlah mayat2 orang Islam yang dikorek di Pengerang. Dibungkus dan dilonggok begitu sahaja di bawah pokok. Dihempap dengan cangkul atas kenderaan.

Mana etika dan syariat yang dijamin oleh Kerajaan negeri Johor seperti terkandung dlm Majalah Holistik edisi Pengerang?

Ini bukan soal politik; sensitiviti masyarakat Islam kita di mana???

Gambar dibawah sebagai bukti ;


Petikan di atas di ambil dari laman facebook Mazlan Aliman. Menerusi posting tersebut, komen Cikgu Normala Sudirman pun ada. Kata Cikgu Mala ;

Normala Sudirman Yang sedihnya, tulang- tulang ini hanya ditanam 15 inci sahaja ..Bagaimana kalau ada haiwan yang korek?Bagaimana kalau ada hakisan air ? Di mana tertib dalam menguruskan perpindahan ini yang jelas mengenepikan tertib mangurusnya sebagaimana yang digariskan dalam Islam? Bukankah kita harus mengikut tertib mengurus ini dengan sebaik- baiknya? Persoalan yang paling jelas sekali adalah, sedarkah pihak yang tidak bertanggungjawab ini berapakan dalam yang seharusnya ditanam ketika memindahkan kubur yang melibatkan tulang - tulang milik ummat Islam? Insaflah ..


Dan satu lagi petikan komen yang berkaitan dengan isu di atas ;



Abd Wahid Robani Maarof Ini kisah benar dan bukan untuk menagih simpati politik. Kejadian berlaku di pengerang dan kubur yg tlh dipindahkan adalah kubur lama yg takde waris ( tp kubur ada warispun ada yg kena gali ) bagi memberi laluan projek rapid petronas. Tak lama lg kubur yg berwaris pula akan dipindahkan dan masa ni akan lagi kalut kerana ia melibatkan kubur baru yg mungkin jasad belum hancur. Pelbagai bantahan telah dibuat hingga dibawa ke mahkamah tp apakan daya timun lawan durian. Ini bukan kerja pemerintah kafir ini kerja pemerintah yg mengaku dia pembela melayu pembela islam tp apa yg dilakukan lebih zalim dari zionist. Orang pengerang baik yg hidup atau yg dh mati terpaksa keluar dari kg halaman peninggalan nenek moyang bagi membolehkan rockerfeller menempatkan kepentingan zionist di bumi pengerang.

Sumber : sini

Kalau la benar apa yang sedang tersebar neh, harap2 pihak penguatkuasa cepat2 pantau kontraktor2 yang diamanahkan untuk buat kerja2 pemindahan kubur bagi memberikan laluan kepada projek pembangunan. Bukan apa, kadang2 kontraktor neh mereka yang gagal memahami peraturan. 

Bukan pula kerana kerajaan yang suruh ke apa. Itu yang pentingnya  melantik orang2 yang amanah dan berintergriti supaya dapat melaksanakan tugas dengan cekap. Bukan main sembrono jek. Mentang2 la mayat di atas tanpa waris, tak boleh juga layan kubur macam tue. Tak kira la kubur bagi penganut apa sekalipun. 

Harap2 kontraktor yang terlibat tu diberikan amaran kerana tidak menghormati jasad dan jenazah.