t>

Breaking News

Ini Jawapan Dari Ustaz Zaharuddin Untuk Ustaz Fathul Bari..




Memang benar, ketentuan harga adalah dari Allah swt, malah semua perkara juga demikian. Namun mengajak beriman dan pasrah terus sambil mengabaikan arahan Allah dan RasulNya agar berusaha membanteras unsur kezaliman , ketidakstabilan dan kelemahan yang mengganggu proses harga adalah kaedah berfikir yang SALAH. Lihat Allah swt mengharamkan Riba. 

Begitu juga haramnya BAI’ AN-NAJASH kerana manipulasi harga sebenar secara terancang oleh rakan penjual, HARAMNYA Jualan TALAQQI AL-RUKBAN kerana menganggu harga pasaran, DIHARAMKAN juga IHTIKAR (simpanan barangan asasi agar naik harga kerana demand secara paksaan dicipta). Justeru, fahamilah hadis berkaitan 'harga adalah ketetapan Allah' beserta hadis-hadis yang berkaitannya. Jika tidak, anda mungkin melencong dari kefahaman yang betul.

Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam tidak membenarkan kawalan harga dibuat oleh kerajaan pada masa yang TIDAK TERDESAK. Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam juga menolak permintaan sahabat baginda untuk melakukan 'ceiling' harga di ketika pasaran tidak diserapi unsur zalim oleh peniaga dan tiada campurtangan dalam ketetapan harga, tiada gangguan pada permintaan serta penawaran Sebagaimana respon dan jawapan Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam kepada sahabat baginda :


بل الله يخفض ويرفع , وإني لأرجو أن ألقى الله وليس أحد منكم يطالبني بمظلمة في دم أو مال 
Ertinya : Bahkan Allah SWT adalah yang menaik dan menurunkan harga, dan sesungguhnya akhu berharap untuk bertemu Allah dan tiada seorang pun dari kalangan kamu menuntut dariku akibat sebarang kezaliman ( yang aku lakukan) samada berkaitan darah atau harta" ( Riwayat Abu Daud ; hlm 385 ; Al-Bayhaqi, 6/29 ; Sohih menurut Albani)

Namun kemudiannya, ulama terulung dari kalangan Tabi’en seperti Imam Sa’id Musayyab, Yahya Sa’id Ansari, Imam Malik dan ramai lagi ulama tabien sezaman dan yang selepasnya bersetuju ia dilaksanakan dalam suasana peniaga sengaja menyekat barangan bertujuan untuk memaksa harga naik disebabkan permintaan meningkat mendadak. Sebagai jalan menghalang kezaliman dari berlaku.

Sheikhuna Prof. Dr. Fathi Al-Durayni menjelaskan tas’ir diterima kemudian oleh para ulama mujtahidin tabien bagi mencapai maqasid atau objektif yang disasarkan oleh Nabi s.a.w sendiri semasa baginda menolak tas’ir. Iaitu Baginda menolak kerana tidak mahu berlaku kezaliman kepada pengguna dan peniaga. (Manahij Al-Ijtihad, Dr Fathi Ad-Durayni, hlm 159)

Ulama tabien pula membenarkan tas’ir kerana berubahnya suasana dan keperluan di ketika zaman mereka, lalu mereka menerima tasi’r. Jelas dari isu ini, objektif adalah sama cuma bentuknya berbeza.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
9 Sept 2013


Rujukan : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151585355921576&set=a.404564786575.190914.226669856575&type=1&relevant_count=1 

Ustaz Fathul Bari sepatutnya bertanggungjawab atas kekeliruan yang sengaja ditimbulkan berikutan isu harga barang adalah kerana mengikut ketentuan Allah. Bagi penerangan yang sekerat2, ataupun tidak menyeluruh kerana  mahu mengangkat pemimpin2 yang zalim bukan la perbuatan yang harus kita kompromi. 

Minta maaflah UFB. Minta maaf kerana mengelirukan umat. Dan minta maafla kerana menyebabkan ada umat2 yang mempercayai keterangan2 dari tafsiran akal UFB yang jelasnya tidak tepat menurut apa yang Allah perintahkan.

Kalau kita tak betul, kita bawa diri kita je takpe. Tak hasut orang lain. Tak mempengaruhi orang lain. Tak ajak orang lain. Kalau kena hukum pun kita jek yang kena. Tak babit dan jejaskan orang lain. Ini sudah la tak betul, kita heret pula orang lain.

Apa la nak jadi..

Harap2 UFB tak la ego sangat sampai takmo terima teguran2 dan nasihat dari orang ramai dalam isu neh terutamanya dari mereka2 yang memang arif dalam bidang masing2..

Sekian.