t>

Breaking News

Review Sistem Aduan RM1billion Kementerian Komunikasi - Aplikasi Android Bantuan Untuk OKU.

Sistem aduan panggilan kecemasan tanpa menggunakan suara. Ianya khusus untuk OKU. Disediakan oleh kerajaan untuk golongan OKU.

Kos keseluruhan projek ini bernilai sebanyak RM1b. Kos ini bukan kos yang sengaja diperbesar2kan oleh aku atau mana2 pihak. Ia didedahkan sendiri oleh menteri komunikasi. Nak tengok bukti?

Lihat bawah ;


Rujukan : http://www.nst.com.my/latest/saveme-999-application-for-disabled-launched-1.352352#ixzz2liEolTkY

Jadi, kerajaan telah belanjakan hampir rm1b untuk bina sistem aduan alternatif bagi golongan OKU.  Apa yang kerajaan buat ialah ;

1. Kerajaan bina satu aplikasi yang boleh diakses melalui smartphone bagi pengguna2 telefon tadinya tue.

2. Menteri tekankan word free smart application = konon nak bagitau ah aplikasi neh percuma. Tak la percuma bila dah guna wang pembayar cukai untuk develope kan. Just percuma time download aje la. Haha..

3. Jadi dengan aplikasi ini, kesemua OKU yang mempunyai smart phone akan didaftarkan secara rasmi melalui sistem ini. So bila berlaku apa2, depa akan gunakan smartphone untuk hantar aduan dan aduan mereka akan direkodkan / dibantu sebab sistem dah detect mereka ialah OKU yang berdaftar dengan sistem aduan neh sebelum ini.

4. Ini juga mengurangkan bilangan aduan palsu. Bagus juga buat benda macam neh.

5. So orang tak berani nak main2 disebabkan no telefon, id, alamat seme dah ada. So takan ko nak main2 cakap ada kebakaran ke, ada kecemasan dan sebagainya kan..?

6. Cuma yang buat aku tertanya2, kenapa kos projek neh bernilai RM1b?

7. Rasanya bukan sekadar nak develope aplikasi aje kot?

8. Contoh aplikasi save me 999 tue ;


9. Sebenarnya sistem neh memang menarik dan berguna kepada OKU. Cuma kadang2 mungkin masalah line [perlukan line internet ke untuk hantar aduan?], masalah hp habis bateri, mungkin mempengaruhi kelancaran penggunaan aplikasi ini.

10. Bagi yang tertanya2 tue kenapa sistem ini dibina khusus untuk OKU, sebenarnya kita yang dah ada suara neh, sempurna bagai, boleh je call 999 dan bercakap direct, kawan. Hehe.

11. Pun begitu kos keseluruhan projek bernilai rm1b dan ia masih lagi terlihat mahal sebab kerajaan tidak memperincikan bagaimana membina sistem ini boleh menyebabkan kos nya mencecah sebegitu tinggi?

12. Adakah kerajaan sediakan call centre yang berbeza2?

13. Atau kerajaan buat latihan untuk kakitangan agar terlatih dalam menerima aduan kecemasan dari OKU?

14. Bagi pendapat aku, jika ikut apa yang aku faham ialah, sistem ini nanti akan dapat kesan aduan2 dari pengguna2 OKU tadi, then di hantar terus ke pusat maklumat then di uruskan dari sana. Dan ia juga dipecah-pecahkan ikut kategori kecemasan. Senang nanti pusat penerima aduan nak memahami apa jenis kecemasan yang dihadapi oleh mereka.

15. Akan tetapi lebih baik jika kerajaan jelaskan secara detail apa sebab sistem jaringan aduan kecemasan OKU ini mencecah sehingga rm1b. Pasal kalau ikut pemerhatian aku, semata2 bina aplikasi ini yang juga tak berapa nak user friendly, kos dia amatlah mahal dan tidak berpatutan.

Aku juga cadangkan agar kerajaan menerima semua aduan2 mengenai keburukan sistem ini dan suruh developer atasi kelemahan2 tersebut. Buat masa sekarang aplikasi ini bukan pada tahap at its best. Siyes. Masih banyak yang perlu dibaiki supaya ia benar2 user friendly untuk OKU. Harap maklum.