t>

Breaking News

Syiah Itu Islam Di Malaysia Jika Ikut Statement UMNO..

Syiah itu bukan islam. Ramai orang cakap macam tue. Bagi pengikut2 sunni mereka tidak menganggap syiah sebahagian dari Islam. Bahkan mereka beranggapan bahawa syiah itu adalah agama yang sesat lagi menyesatkan. 

Syiah = agama. Mereka anggap syiah itu agama. Dan agama syiah ini telah dianggap agama yang menyeleweng. Kerana memutarbelitkan ajaran Islam yang sebenarnya. Bagi penentang2 syiah mereka akan terus terusan melabel dan menolak syiah itu Islam. Ini berlaku disebabkan mereka telah melakukan beberapa penyelewengan demi penyelewengan dalam agama yang menyebabkan akidah seseorang boleh terjejas..

Kenapa pengikut2 sunni beria2 menentang syiah berbanding agama2 lain? Adakah agama2 lain tidak menyeleweng? Adakah agama2 lain juga mendidik penganut mereka untuk menyembah Allah yang esa dan mengajar manusia agar mempercayai Islam?

Ramai orang2 akan berhujah seperti neh. Sebenarnya semua agama adalah sama. Mengajar kepada kebaikan, menolak kepada kejahatan. Tetapi pada syiah, mereka mengajar islam tetapi mereka selewengkan ajaran2 yang sebenar. Bagi agama lain, mereka tak ajar mengenai islam. Jadi pelanggaran hak2 itu tidak berlaku. Yang buddha ajar buddha. Yang kristian ajar kristian. Yang hindu ajar hindu. Yang sikh ajar sikhisme. Jadi mereka tak gunakan Alquran dan tak kata Alquran itu tak lengkap. Syiah itu bukan saja gunakan Alquran bahkan mengatakan Alquran yang sebenar bukanlah Alquran yang sedia ada. Jadi syiah memaparkan diri mereka sebagai alternatif kepada agama Islam yang sedia ada mengikut kepercayaan dan tafsiran mereka sendiri. Atas sebab itu, sunni beria2 menentang mereka. Jika sunni membiarkan mereka, akan datang akan wujud dua jenis islam yang dipercayai oleh umat Islam. Syiah dan sunni. Keadaan ketika itu akan menjadi lebih parah. Ada orang kata liwat boleh, ada orang kata liwat tak boleh. Liwat tak liwat pun kedua2nya pun oke atas nama Islam. Kekeliruan, kecelaruan, seperti ini akan mengundang padah. Inila yang ditakuti oleh pengikut2 imam2 yang besar bagi 4 mazhab sunni.

Aku huraikan semula aje. Aku tak semestinya bersetuju ataupun tidak bersetuju dengan huraian2 di atas, oke.

Aku cuma jelaskan apa yang membuatkan sunni rasa mereka perlu memerangi syiah.

Berbalik kepada tajuk artikel.

Lihat ;

 
Baru2 ini UMNO mahu pinda perlembagaan parti. Di ulangi pinda perlembagaan parti. Maka hanya babitkan parti, iaitu parti UMNO semata2, yang mana mereka akan memperincikan lagi takrifan Islam bagi parti itu. Apa yang UMNO akan buat ialah mereka hanya akan anggap sunni ASWJ ialah pengikut Islam. Sepatutnya anggap aje la asalkan muslim itu adalah automatik tertakluk kepada ASWJ. Maka terikatla mereka kepada hukum2 yang terpakai dalam 4 mazhab itu..

Haha..

Sebenarnya takrifan seperti ini tidak perlu. Jika dari awal lagi syiah tidak di iktirafkan sebagai sebahagian dari Islam, maka takrifan2 seperti ini tidak perlu. Asal sebut islam saja, mereka tahu 4 mazhab. Dengan pindaan tersebut, syiah akan terasa mereka juga apart of Islam di negara neh. Itu sebab beria2 sangat meminda perlembagaan parti. Cukupla Islam sebagai agama rasmi dan asal sebut saja islam mereka akan terbayang ahlul sunnah. Tetapi nampaknya UMNO kini bila sebut Islam mereka dah mula terbayang2kan syiah sebahagian dari Islam..

Haha..  

BTW, kalau nak perangi sungguh, perangi dengan kempen2 bahawa syiah bukan sebahagian dari Islam dan zahirkan hujah apa bahaya syiah itu..

Pinda perlembagaan semata2 tanpa sebarang usaha penambahbaikan adalah kerja2 yang karut lagi mengarut.. tak percaya rujuk semula statement Jamil Khir pasal syiah. Nanti lue tahu la apa yang gua sebutkan neh..