t>

Breaking News

Murid Sekolah Tamil Belajar Bawah Pokok - Ibu Bapa Degil?

9KM tue tak la jauh sangat. Tapi bagi orang yang benar2 miskin mungkin mereka benar2 tak mampu nak membiayai perjalanan tambang anak pergi balik ke sekolah. So apa salahnya sekolah kan anak2 di sekolah area Kelana Jaya juga.

Bukan semua tuntutan ibu bapa terhadap kementerian adalah munasabah. Dan tindakan ibu bapa yang memperjudikan nasib dan masa depan anak2 sendiri sememangnya tak munasabah langsung. Dalam pada dok berjuang nak mempertahankan lokasi asal / lama sekolah Tamil jangan sampai anak2 yang sepatutnya belajar tak dihantar untuk belajar pula sebaliknya belajar bawah pokok tanpa guru dan sebagainya.

Akai ada ka?

Tindakan neh pada aku terlihat emosi. Sorry to say. Bukan nak bekap kementerian atau apa tetapi nampak gayanya ibu bapa kepada murid2 tersebut perlu lebih pratikal dalam menyampaikan bantahan. Jangan terlihat melakukan bantahan bodoh yang merugikan masa depan anak2 sendiri.

Rujuk berita ;
Kira-kira 20 pelajar SJK Tamil Seaport, Kelana Jaya bakal menghabiskan tahun persekolahan ini berada di bawah pokok di sebuah tanah lapang.

Ini ekoran ibu bapa mereka mahu sekolah yang ditutup secara tiba-tiba bulan lalu itu dibuka semula.

Ibu bapa enggan menerima arahan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk berpindah dari sekolah yang berusia 80 tahun itu ke blok baru sekolah di Kampung Lindungan, Subang kerana terlalu jauh dan menyukarkan perjalanan ke sekolah.

"Jika sekolah ini ditutup, tiada lagi Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) di Kelana Jaya dan Lembah Subang," kata pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu, V Kumar, hari ini.

Menurut Kumar, peningkatan kos hidup menyebabkan ramai ibu bapa yang mempunyai pendapatan kecil tidak mampu membiayai perjalanan 9km setiap hari untuk menghantar dan mengambil anak mereka di sekolah baru.

Ibu bapa terbabit turut menyuarakan kesulitan mendapatkan perkhidmatan bas sekolah untuk menghantar anak mereka ke sekolah baru.

Pihak kementerian memberitahu ibu bapa terbabit bahawa tanah di Kelana Jaya itu yang sebelum ini milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), dijual kepada pemaju swasta, tetapi rekod yang didapati mereka menunjukkan ia masih bawah nama PKNS.

Ibu bapa yang tidak berpuas hati ini telah menentang pemindahan sekolah ini selama beberapa tahun dan mahu kerajaan negeri Selangor campur tangan bagi memastikan tapak sekolah itu kekal.

Bangunan sekolah lama telah dikunci oleh guru besarnya, menyebabkan ibu bapa hanya mampu meninggalkan anak mereka di beberapa bangku plastik di tanah lapang bersebelahan kawasan sekolah, tanpa guru untuk mendidik mereka.

Aku tak la nak kata mana2 pihak bersalah dalam hal neh. Sebab kurang faham mengenai fakta kes. Tapi pada aku 20 orang punya hal, boleh selesai punya masalah neh. Mohon la bantuan persekolahan kat sekolah tamil tue kalau ada. Kalau takde, pergi masuk ke mana2 sekolah kebangsaan yang terdekat di kawasan perumahan. 

Kalau ditanya pada aku, aku memang tak cenderung kepada sekolah jenis tamil ke sekolah jenis cina ke apa ke.. sorry. Bukan racist. Tapi sekolah antara punca2 yang menyebabkan semangat racist terserap secara tidak langsung. Sungguh pun silibus sekolah jenis cina adalah lebih baik berbanding sekolah jenis kebangsaan still mereka gagal bendung amalan racist. Pada aku ada baiknya jika kerajaan amalkan silibus sekolah jenis cina tetapi kebangsaankan sekolah2 tersebut. Ini bermaksud sekolah jenis cina, tamil patut dihapuskan secara total. 

Apa pun aku harap ibu bapa dalam kes neh tak la membiarkan emosi menguasai akal mereka lama2. Rasany2 belajar bawah pokok tanpa guru dan sebagainya boleh ke membuatkan anak2 mendapat ilmu? Jika boleh sila teruskan. Jika rasa tindakan tersebut merugikan masa depan anak2 lebih baik cari kaedah yang lebih effisen untuk mengatasi masalah tersebut..