t>

Breaking News

Taktik Penipuan Terbaru Yang Rakyat Malaysia Mesti Baca Dan Sebar.

Copy paste pun takpe. Copy paste apa yang aku tulis dan sebarkan di merata ceruk. Kat facebook. Kat twitter. Kat blog. Asalkan kita mampu pastikan apa yang kita nak cuba highlightkan ini semua rakyat Malaysia tahu. Tak kira usia. Tak kira bangsa. Buatla apa sahaja agar taktik penipuan ini berjaya dipatahkan.

Art Harun menulis di facebooknya ;

 

Ini ialah taktik penipuan yang sesiapa pun mungkin akan terpedaya dengan kaedah ini. 

Modus operandi penipuan ;

1. Seseorang mungkin menelefon kita untuk mengesahkan pembelian kita atas nama sesuatu kad kredit. Tak semestinya AMBANK semata2 ya.

2. Lepas tue kita akan kelam kabut menafikan benda tue. Masa kita kelam kabut tue la dia akan cucuk jarum untuk ambil kesempatan bagi meminta no IC kita. Kadang2 minta alamat. Kadang2 minta no telefon rumah. Kadang2 minta email pun ada. Macam2 tak semestinya fix kepada no IC semata2. Kalau kita ada buat internet banking or mobile banking inila taktik depa. Minta email.

3. Dan jangan sesekali kita bagi NO IC kita atas apa2 sebab kat sesiapa pun menerusi panggilan telefon. Bahkan apa2 benda sekalipun yang dia minta jangan kita SHARE langsung. Tak kira la atas urusan insurans ke, hadiah ke kad kredit ke apa. Ini sebab mereka2 neh memang pandai menyamar sebagai agent2 tersebut. Dah ramai dah terkena sebenarnya. Salah satu punca orang masih terkena ialah kita jarang bercerita kat orang ramai mengenai penipuan seperti ini. Kadang2 bukan semua orang baca akhbar. Dan kadang2 bukan semua orang ada media sosial. Kadang2 orang tak baca pun perkara2 macam neh walaupun membeli surat khabar.

4. Bila percubaan dia minta no IC samada dapat ataupun tidak dapat dia akan kongsikan pula no telefon BANK NEGARA kat kita untuk kita lakukan pengesahan selanjutnya. Yelah. Menipu guna nama BANK NEGARA. Lagi la kita macam YAKIN sangat kan. Padahal no yang dia kongsikan tue bukan no BANK NEGARA pun. Sebaliknya no penyamaran untuk rembat duit2 kita dalam bank. Tanpa kira kita neh ada banyak duit ke takde duit ke apa ke. Macam sial kan dorang neh.

5. Dan kita pula jangan sesekali telefon no yang dia berikan. Sebaliknya terus ke balai polis. Kalau kita boleh rakam perbualan kita dengan pun bagus juga sebenarnya. Boleh tunjuk bukti kat PDRM. Selepas log report boleh google ataupun dapatkan no telefon sebenar BANK NEGARA untuk dapatkan maklumat lanjut. Namun disarankan berbanding telefon, lebih baik datang sendiri ke pejabat bank negara jika berhampiran.

6. INGAT. Jangan sesekali share dengan pemanggil2 tue korang ada account bank apa. Jangan. No ic pun jangan bagi. No telefon kedua pun jangan bagi. Dorang boleh hack no kita untuk sesuatu tujuan penipuan.

7. Masalah utama kita sekarang ialah walaupun kita sudah ada no telefon penipu tue tetapi pihak penguatkuasa tetap sukar jalankan pemantauan disebabkan no telefon2 tue kadang2 direka melalui internet. Macam mana tah proses dia. Aku pun susah nak terangkan. Ini aku dengar penerangan dari kawan2 aje. Ada software dia wei. Itu sebab dorang slumber gila babi melakukan penipuan.

8. Oleh kerana penguatkuasa masih gagal membendung perkara ini habis-habisan maka inila tanggungjawab kita sebagai masyarakat yang prihatin untuk saling ingat mengingati antara satu sama lain.

Kita perlu pastikan semua rakyat Malaysia tidak lagi tertipu dengan SCAM seperti ini. Penjenayah makin lama makin advance. Kalau bab nak mencuri tue memang sanggup kerah tenaga habis2an untuk fikir. Tapi kalau bab nak mencari rezeki halal malas pun dorang nak fikir sungguh2 kan. BANGANG BETUL.

Kbai.