t>

Breaking News

Kerana Gemuk, Isteri Di Marah Kaw2 Di Depan Orang Ramai.

SATu DRAMA MELAYU YG MEMALUKAN… KEJADIAN DEPAN MATO DEN!!!! 
 
Tadi pergi pekan beli bahan nak masak..  Tiba2 ada satu family ni.. Wife dukung anak.. Anggaran 8 kr 9 bulan.. Tangan kanan ada anak kecik dia pegang.. anggaran anak tu berusia 3 tahun if tak silap.. Coz kecik n lasak..suami dia lak berlengang… compom suami dia… 


Dialog yang menyakitkan hati semua wanita and kaum hawa dalam dunia ni.. Tak kira la bangsa apa sekali pon.. Mesti akan marah bila dengar apa yang si jantan ni cakap.. 


Wife: abg pegang anak kejap.. 
… hubby.. Diam wat bodoh….. 

 
Wife: bang cari milo .nanti lupa.. 
… hubby… mmmmmm


Wife: bang.. Mana amat?… ..


Hubby… dok pandang kiri kanan..( Anak dia ada kat sebelah aku main kentang yg jatuh2..).. Laki dia nampak wattt bodo dia jer.. 

 
Wife; bang.. Ambik la kejap anak ni.. Saya nak pilih bawang ni… 

 
..suami.. Mmmmm diammmmm…… diammmmm… wat bodoh dia.

.
Wife: … sayang… . tolong la saya… nanti rumah tak de barang nak masak…

 
Jantan: tiba2… dia tengking wife dia.. 

 
'Oi GEMOK… KO JANGAN PANGGIL AKU SAYANG ..SAYANG KAT SINI YA.. GELI AKU… KALAU AKU TAU KO GEMUK MCM NI LEPAS KAWIN DENGAN AKU.. MEMANG AKU TAK KAWIN DENGAN KO LA.. MENYUSAHKAN AKU.. MEMALUKAN AKU…. '… 

 
(Gemuk pun sebabkan si jantan jugak kan…?.. Isteri dia malu semalu2nya… kesian yang amat.. Dari dia nak beli terus dia ambik anak2 bawak balik.. Dalam trolley brg2 yg patut di bawak balik ..semua nya x jadi di beli… ) sedihnya.. 

 
Kenapa ada lelaki mcm tu? Aku ingat dalam drama je
.mmmmmm sedih


--------------------------------

Kisah di atas viral di laman sosial dan mendapat sebaran meluas netizens terutamanya suri rumah, para isteri dan kaum wanita.

Ia dikongsikan oleh seorang facebooker yang bernama Sarie Tanjung. Kejadian berlaku di pasaraya Billion, Port Dickson.


Setakat ini yang SHARE ada la dekat 4,700 ++. Marah dan geram agaknya bila membaca status di atas.

Sememangnya menjadi gemuk sesuatu yang sensitif bagi kaum wanita. Dan ianya lebih sensitif kalau sebelum mengandung dia kurus dan hanya gemuk selepas dia mengandung dan melahirkan anak. Dan bertambah-tambah sensitif kalau seorang suami seperti memperlekehkan dan mempersendakan pula kegemukan seorang isteri berbanding bantu isteri untuk kuruskan badan ke bagi semangat ke apa ke.

Tak semua la. Tapi memang ada la. Suami perangai gila macam neh. Kalau ya pun ko taknak isteri ko gemuk, ko cuba la spend duit untuk bantu dia kurus. Masa dia mengandung pun ko patut nasihatkan isteri agar jangan makan banyak2 supaya tak naik banyak2. Ada macam2 cara nak bantu isteri kuruskan badan. Yang pasti marah, malukan, tengking atau bergaduh tidak akan menyelesaikan masalah-masalah tersebut.

Antara yang seorang suami boleh bantu ialah ;

- Belikan alat senaman untuk isteri guna di rumah. Mesti beli yang pratikal punya. Contohnya berbasikal atau yang lari tue. Kalau berbasikal ada side effect sikit la. Peha dan lengan akan jadi besar akibat membentuk otot. Tapi dua alat senaman tue jek praktikal untuk kuruskan badan. Apatah lagi boleh buat sorang2.

- Baca buku2 atau tips2 untuk kuruskan badan bersama isteri bagi memberikan dia semangat. Antara tips ialah senaman perlu 20 minit paling kurang untuk lemak badan degil terbakar. Senaman sambil dengar lagu dan tengok tv, takan buat kita rasa boring sebab tak perasan masa berjalan. Senaman perlu 3 kali seminggu. Perlu makan beras perang. Perlu belajar kira kalori. Perlu jauhi segala macam makanan segera termasukla maggie dan air 3 dalam satu. Perlu peduli jenis makanan dan jenis minuman yang mana kita minum banyak atau makan banyak, tapi kalorinya sedikit. Yang neh kena sama2 motivasikan isteri supaya dia ada semangat untuk kurus kembali.

- Jangan belikan sebarang bentuk ubat kurus. Kerana bila isteri makan ubat kurus, suami tengok tak kurus2, maka suami akan rasa membazir terus hilang mood nak beli apa-apa lagi padahal diri sendiri yang salah yang tak kaji cara sebenar untuk kuruskan berat badan. Sebaliknya. Beli la pil kalsium dan banyakkan makan protein. Kalsium boleh buat dua perkara. Pertama. Turunkan badan sehingga 20%. Kedua. Dia membantu kekalkan berat badan dengan syarat kita makan secara sihat ye.

- Jangan hina atau kecikkan isteri yang membesar. Beli la baju dan cabar isteri untuk kurus bagi memakai baju tersebut.

- Sentiasa bantu jaga anak2 ketika isteri bersenam untuk kurus.

- Jangan nak makan sedap2 dan ikut selera sendiri semasa isteri dalam persediaan untuk kuruskan badan. Isteri ada diet yang perlu dipatuhi. Apa salahnya untuk bersabar dalam masa 4,5 bulan sampai isteri dapat berat badan ideal kan.

- Gantikan beras putih kepada beras perang. Beli la. Kalori lebih rendah dan diet lebih sihat.

Sebenarnya. Ada banyak cara yang lebih positif untuk seorang suami membantu isteri kuruskan berat badan selepas mengandung. Jangan kata suami, seorang isteri juga rasa kurang selesa apabila berat badan bertambah dan berbeza dari berat badan asal.

Tension dengan berat badan.
Tension dengan karenah anak.
Tension dengan komitmen kerja.
Tension juga dengan kerja rumah.
Itu tak masuk masalah2 kecil dan remeh temeh sana sini lagi.
Dan suami jangan la tambahkan lagi tension seorang isteri. Jika mahu isteri yang kurus, first dapatkan cara yang betul untuk membantu isteri menjadi kurus. 

Marah, tak boleh kuruskan isteri. Sebaliknya boleh menyebabkan rumahtangga retak dan pecah seribu lagi ada.

Fikir2kanla ek.