t>

Breaking News

KPDNKK Nafi Beras Jasmine 10KG Tipu Timbangan.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) menafikan dakwaan beras Jasmine 10kg telah melakukan penipuan dalam pembungkusannya.


Memetik sumber Facebook rasmi kementerian itu, KPDNKK melalui cawangan Kubang Pasu bersama MCM Kedah telah membuat siasatan aduan berkenaan kekurangan berat timbangan beras 10kg Jenama Jasmine. Satu pemeriksaan telah dijalankan di kilang membungkus beras terbabit di lokasi : Jasmine Rice Mill (Tunjang) Sdn Bhd, Batu 18 1/2, Jalan Kodiang, Mukim Padang Perahu, 06000 Kubang Pasu, Kedah. 

Pemeriksaan dilakukan melibatkan pematuhan di bawah ATS 1972, AKB 1961, APP 1999, APD 2011 dan Peraturan-Peraturan dibawahnya. 

Menurut Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) itu lagi, pemeriksaan telah dijalankan di kilang membungkus beras terbabit. Keputusan siasatan mendapati dakwaan tersebut tidak benar.
Pemeriksaan lanjut mendapati terdapat 4,000 bungkus beras jenama Jasmine Super Special @ 10kg sebagaimana telah tular yang siap dibungkus. Sebanyak 200 bungkus telah diambil secara rawak untuk membuat ujian timbangan berat.
“Hasil timbangan ke atas kesemua 200 bungkus beras tersebut mendapati berat antara 10.2kg-10.5kg bagi setiap satu bungkusan. Tidak menjumpai bungkusan dibawah berat 10kg," kata KPDNKK dalam satu kenyataan.

Terdahulu tular dua rakaman video yang mempertikaikan berat beras berjenama Jasmine di media sosial dan menimbulkan tanda-tanya dikalangan netizens. - SoZPress.