t>

Breaking News

Sepatutnya Orang Bodoh Yang Harus Dilarang Mempunyai Anak..

Oleh : Muhammad Musoddiq Bin Jaafar

Dulu pernah viral beberapa kali orang ramai mencemuh ibu bapa yang miskin mempunyai anak. Lebih-lebih lagi kalau ibu bapa miskin tu sampai ada 8-9 orang anak. Katanya family planninglah apa lah.


Ibu bapa kepada bayi malang itu
Sejujurnya, aku sebenarnya tidak kisah akan hal itu. Kerana ibu bapa yang bertanggungjawab, walaupun miskin macam mana pun, mereka akan pastikan tanggungjawab terhadap anak dilunaskan. Seperti mengenyangkan perut apatah lagi memberikan pendidikan.

Malah, kadang kala mereka takkan tahu akan ada sahaja bantuan yang akan terima pada masa hadapan untuk anak mereka nanti. Malah berusaha mendapatkan bantuan seperti zakat dan jabatan kebajikan masyarakat juga merupakan salah satu usaha. Tentu pernah dengar pepetah ini bukan? Ia memerlukan satu kampung untuk membesarkan kanak-kanak.

Bila ada orang tulis kisah anak orang miskin jadi orang kaya atau berjaya, tahu pula kau nak share dan terinspirasi kononnya. Puih!

Sebab tu dulu masa viral orang mengutuk mak ayah yang naik motor sampai 3 orang anak dulu tu, aku rasa jelik dengan sikap sesetengah pihak yang mencemuh orang miskin ada anak ramai. Aku malas nak tulis panjang-panjang sebab banyak benda nak buat, jadi aku cuma tulis

Kesian, "Orang miskin dilarang ada anak".

Kerana bagi aku, miskin bukanlah halangan untuk mempunyai anak. Tetapi larangan mempunyai anak patut ditujukan kepada orang bodoh.

Ya benar, "Orang bodoh dilarang ada anak", bukannya "Orang miskin dilarang ada anak".

Kalau marahkan dia kerana tidak mengutamakan keselamatan anak-anak dia ketika itu, aku tak kisah, kerana ia benar. Tetapi ini sampai babitkan kemiskinannya pulak.

Sebabnya, kita baru-baru ini digemparkan beberapa kali yang anak didera ibu bapa sendiri sehingga mati. Aku masih ingat kejadian dalam laporan akhbar yang ayah sendiri menyepak anak bagaikan bola di tengah padang kerana marahkan anak. Kes itu berlaku di kawasan elit dan pesalahnya juga merupakan pekerja yang mempunyai pendapatan yang boleh dikatakan lumayan. Kes baru-baru ini aku tidak perlu hurai lagilah. Sebab korang pun ramai yang share dan sama-sama berkabung akan kematian anak yang didera itu.

Kalau lihat ibu bapa yang mendera itu bukanlah semata-mata orang miskin, ada yang rata-ratanya mempunyai kerja tetap dan boleh dikatakan kewangan yang stabil tiap-tiap bulan.

Aku termotivasi untuk tulis ini kerana terbaca akan kisah yang rakan aku share sebentar tadi link ini.

http://www.astroawani.com/…/selain-kemaluan-cedera-bayi-46-…

Bayi 46 hari cedera sampai mati. Patah tulang sana sini sampai pendarahan dalam otak.

Jadi tesis yang lebih baik ketika ini adalah,

"Orang bodoh dilarang ada anak",

bukan

"Orang miskin dilarang ada anak".

Jangan kau orang keji orang miskin ada anak ramai, tetapi kejilah orang bodoh walaupun berduit tetapi tak pandai jaga anak.

Harga alat pencegah kehamilan lagi murah dari kebodohan kau tu.

Aku ulang lagi,

"Orang bodoh dilarang ada anak".