t>

Breaking News

Pelanggan Dedah Pengalaman Ditipu Travel Agent MFNZ Legacies.

Oleh : Noor Farahani
 

KISAH SEBENAR TRAVEL AGENT YANG TAK BERTANGGUNGJAwAB, KONONNYA DIANIANYA !!!

Tujuan kami story ni satu sebab je sebab tak mau bagi orang lain pun terkena macam kami dan mangsa-mangsa yang lain. Kami tak minta simpati or emphaty dari ampa semua, kami nak ampa semua tau je kisah sebenar yang kami sendiri punya pengalaman dan memang kes naya,terpedaya,tertipu dengan semua janji dan alasan2 yang diberi. 


Sebelum ni kami beli tiket semua buat sendiri ja, kami boleh dengan dia pun sebab ada kawan yang pernah p balik dengan dia dan kononnya trusted agent, bila bermasalah baru tau, dia hanya orang tengah sahaja.

Travel agent yang kami deal untuk tiket ke Osaka, Japan ni di facebook, nama Nurzahidah Na'eme dikenali sebagai Kak Jed dan membahasakan dirinya Ida.



Kami booking tiket ke Osaka, Japan pada 22/4/18-28/4/18 untuk 8 orang. Tiket yang diiklankan di facebook bernilai RM590/pax return. So total payment RM4720 bank in ke account MFNZ LEGACIES ENT. 558417505274
 

Lepas full bank in, pada 28/3/2018 kami tanya tiket dapat bila? Katanya 2 minggu lagi..

After 2 weeks, 15 April 2018 kami whatsapp tanya pasai tiket, tapi time tu kak Jed di Jepun, dia suruh direct kami whatsapp leader dia tanya pasai tiket, MARYLENE, kononnya dia yang issue ticket.



Okay, persoalannya disini ? Sapa dia Mary? Dan kenapa aku pulak yang kena settled ticket dengan Mary? Aku bank in duit dekat company dia, MFNZ Legacies Ent. 

Kalau yea pun duk kat Jepun, kenapa whatsapp kami boleh balas, tapi tiket customer tak boleh settlekan. Bila tanya balik duit semua customer dia bank in kat Mary!! Ampa rasa camna kalau duit kita p bank in kat orang lain yang takdak jaminan hitam putih tak dak. Kenapa masa deal ticket ayat manis dulu tu tak bagitau kat customer kata "Duit ampa nanti Jed akan bank in kat Mary tau! Dia individual, dia issue ticket". 

Kalau hang habaq semua ni memang beribu kali pikiaq balik. tak berani la nak beli ticket, dah la kami bank in atas nama Company ampa, MFNZ legacies, so kami pun aspek ampa la yang settled tiket kami..hurmm...

Bila dah jadi masalah macam ni ticket problem. Bila tanya nak settled semua nak p office terus direct settle. Boleh pulak hang jawab "Kami buat online jer"


Masa nak settled ticket suruh mai KL boleh pulak screenshoot account bagitau kata dalam account ada RM50 ja.. Yang aku heran tu hang baru je balik dari Jepun jalan-jalan, trip bulan April pulak tu, beli handbag LV beribu boleh, p Vietnam siap jadi personal shopper lagi, p Jepun siap bawa Make Up Artis and Photographer lagi acah-acah Che Ta.... 

Gambaq gempak, p UK dua kali, balik Uk, p Bali pulak. Tapi,bila ajak turun KL settled ticket, duit dalam account ada RM50-100. 

Tengok siap masuk magazine lagi. Apa cerita??? Siap Fly tiap-tiap minggu boleh.. Bila suruh settled ticket, katanya tak bertanggungjawab bukan dia yang issue ticket. Pastu p report, semua salahkan Mary. Bab Mary kami tak mau tau, tu tanggungjawab hang sendiri yang p bank in kat Mary, ayat kononnya nak minta kesian, bab hang aniaya orang tak mau cerita memang padan la, pandai-pandai la hang nak refund duit customer 170k tu.



Masalahnya sebelum ni ada customer tak dapat fly awal bulan 4 kenapa tak bagitau awal-awal? Ticket problem. TAPI TICKET CUSTOMER SAHAJA YANG PROBLEM, TIKET HANG P JEPUN BOLEH PULAK? HURM, bila nak due date fly baru cerita katanya ada masalah awai bulan 3,4, pastu siap bagitau ada yang dapat last minute lagi berapa jam nak fly.

Mana dia responsible hang? Kami strended kat KLIA 2 hari, hang langsung tak follow up dapat ticket dah ka? P Osaka dah ka? Sebab apa? Sebab ang tau kami tak dapat tiket, then buat tak tau jela. Lastly message kata "Sorry Ida tak bertanggungjawab pasal ticket semua," komisyen hang dah dapat, p merata semua, siap masa, yang ada problem tiket pun hang masih boleh fly?? 🤔 time orang lain senang je cakap “Ida tak bertanggungjawab”!

Yang paling sakit hati,masa mula-mula dah ada masalah tiket, awai bulan 4 katanya, lepas tu dah buat report polis, tapi p tarik balik report polis sebab Mary kata akan refund duit kalau report polis tarik balik. Ida pun percaya dan tarik balik report dan tak inform kat customer lain, ramai lagi dah terkena.

Tu tak cerita susah payah kami 8 orang mohon cuti, nak p travel la, bawak family, anak-anak p KL. Adik dengan himpun duit nak p travel sekali... tunggu last sekali tak dapat tiket. First time pulak tu beli tiket kat travel agent terus je kena. Takpa ada hikmahnya.. homestay dekat Osaka dah booked guna airbnb habis burn 3K 😭 tak dak rezeki kami la.. sis is redha jela..

Yang best lagi siap block facebook kami, dah tak salah kenapa block? Bila dah buat report kononnya minta kesian semua orang, pastu pakat-pakat share la kesian.. silap laa. 


Hang dah tau ada masalah kenapa tak bagitau awal-awal dan cerita semuanya, siap duk tipu customer lagi kenapa?? 

Kalau ada masalah boleh bincang, bukan menipu dan bagi janji-janji manis. Pastu berani pulak p bank in duit semua customer yang beribu tu kat si Mary. Memang padan la semua customer minta refund balik duit. Dah la siap tipu kat customer lain kata semua dapat fly.. semua ayat-ayat ni bagi customer percaya and tertipu lagi..at the end, ramai yang tak dapat fly.. tak bagitau pulak.. bila dah jadi camni block habis orang..! Please Ida settled elok-elok la..

Ada hikmah atas apa yang berlaku. So pengajaran buat semua, beli tiket sendiri or cari betul-betul travel agent sah, jangan percaya walaupun kawan sendiri, minta detail sah semua dulu. 😘✌🏻

#mnfztravelagenttipu #pengajaranbuatsemua #alhamdulillah #tabah#scammertravelagency #mfnzscammer #kakjedscammer