t>

Breaking News

Mentaliti Rakyat Malaysia Suka Berlagak Macam Tahu Semua Benda Tentang Kesihatan..

Oleh : Muhd Frdaus

Ini bukan kedai runcit Ah San. Ini adalah salah satu dari berpuluh farmasi di sekitar Cox's Bazar, Bangladesh.



Gambar Oleh - Muhd Frdaus
First time tengok memang terkejut la dengan keadaan farmasi dia. Lama juga aku tenung sebab macam tak percaya pun ada. Jauh beza dengan farmasi yang ada di Malaysia. Lihat dari gambar pun dah tahu beratus jenis ubat ada. Kau cakap je nak ubat apa, confirm boleh cari dekat sini.

Yang jaga pulak confirm-confirm la bukan pharmacist. Entah dia tahu entah tidak side effect ubat dan sebagainya. Tak macam Malaysia, setiap farmasi mesti ada seorang pegawai farmasi. Itupun macam-macam korang kutuk pegawai farmasi dekat Malaysia. Patutnya korang tanyalah pegawai farmasi yang ada untuk dapatkan nasihat dan info yang berguna.

Dekat sana, antibiotik boleh dibeli sesuka hati tanpa sebarang perskripsi dari doktor. Senang cerita macam kau beli panadol dekat Malaysia la. Berapa banyak kau nak beli pun takde hal. So faham-faham la kalau penjualan antibiotik tu tak terkawal apa yang berlaku. Asal demam sikit je terus beli antibiotik. Bukan takat demam, aku rasa mentaliti rakyat Bangladesh ni apa penyakit pun dia telan antibiotik. Sebab apa? Sebab aku yakin dan percaya diorang takde pegawai farmasi macam dekat Malaysia untuk bertanya.

Aku bukan apa, bila teringat rakyat Malaysia yang kerap datang ke farmasi nak beli antibiotik sesuka hati tu aku teringat pulak saat saat manis di Bangladesh.

Masa kerja part time dulu, pernah jugaklah bertekak dengan customer sebab aku kata takde perskripsi doktor memang tak boleh beli tapi dia berkeras juga nak beli. Katanya kalau makan antibiotik tu, baik terus demam dia. Aku rasa macam nak ikat je pakcik tu depan farmasi.

Tapi tula tak sampai hati nak samakan rakyat sendiri dengan rakyat Bangladesh. Kalau ikutkan sepatutnya pemikiran kita jauh lebih baik kehadapan. Boleh tahu beza baik dan buruk dengan tindakan kita sendiri. Kau patut bersyukur tau kita ada ramai pegawai farmasi. Tanyalah apa pun bukan kene bayar. Korang pun selamat.

Jangan salah faham tau. Aku tak samakan korang dgn bangla pun. Cuma kecewa sikit la korang tak reti bersyukur dan berlagak macam tahu semua benda. Tu yang sampai kata Lora jadi ubat resdung dan tiket untuk korang yang ada resdung melantak sesuka hati di hari raya. Ramai pulak tu yang share tanpa usul periksa.

So kau rasa betul ke mentaliti rakyat Malaysia ni jauh lebih bagus? Sesetengahnya mungkin tapi kebanyakanya tidak. Itu yang dapat aku simpulkan dari pengalaman sendiri. Bukan sembang kosong.

Tulus ikhlas di Hari Raya,
John Lennon