t>

Breaking News

Wajarkah Caryn Yean Dikecam Bertubi2 Oleh Netizens?

Oleh : Syapik Hassan
 

Ape akan aku buat kalau aku kenal atau tinggal dekat dengan Caryn Yean?

Aku akan ajak dia lepak, borak dengan dia, belanja dia makan, mohon maaf kat dia bagi pihak netizen atas kecaman yang dia terima, dan explain perbuatan dia tu salah tapi boleh dimaafkan. Sebab apa? Sebab dia bukan muslim. Dia tak faham agama kita. Dia tak faham aqidah. Dia tak belajar tauhid. Dia memberi komen hari tu atas hasutan nafsu dia.





Lepas tu aku akan explain, Allah Maha Berkuasa untuk menyembuhkan, namun Allah juga Maha Berkehendak. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya, dan Allah berhak memilih siapa-siapa untuk jadi 'kekasih'nya. Caryn Yean ni bukan Islam, memang normal kalau orang bukan Islam perlekehkan Allah begitu, sebab dia dalam keadaan serba tak tahu.

Most of the time, cara pendekatan aku ni lebih berkesan untuk menyejukkan hati orang sebegini dan menyedarkan mereka tentang kebahayaan menyentuh berkenaan isu sensitif agama Islam. Ini cara Ustaz Ebit Lew approach orang dalam berdakwah. Dengan izin Allah, dah ramai orang bukan Islam yang aku berjaya bantu menjadi Islam.

Berbeza dengan MELAYU yang LAHIR dan MEMBESAR dengan DIDIKAN ISLAM, kecik-kecik belajar ngaji Al-Quran, belajar Pendidikan Islam dan Fardhu Ain sejak sekolah rendah, hafal surah-surah pendek, mengaku Islam, dalam IC tulis Islam, tapi:

1. Tolak pelaksanaan hukum syariah

2. Kutuk dan caci ulama

3. Sokong dan membela puak LGBT

4. Mengkafirkan dan menerakakan individu tertentu

5. Persenda agama sendiri

6. Hina institusi tahfiz

7. Memperguna hadis untuk cover kelemahan/kesilapan sendiri

8. Perlekeh sunnah Nabi saw contohnya perlekeh janggut Nabi saw dengan berkata zaman tu takde pisau Gillette

9. Tolak hadis

10. Mengatakan tafsir Al-Quran dah tak relevan

11. Makan rasuah dan beri rasuah

12. Meminjam dengan bank guna pinjaman ribawi

13. Berzina

14. Buang anak luar nikah

15. Bangga jadi LGBT


maka golongan ini jauh lebih teruk berbanding Caryn Yean. Sebab mereka ni telah dikurniakan hidayah dan nikmat Islam, tapi kemudian mereka berpaling. Alangkah ruginya golongan ini sebab akan diazab dalam api neraka juga.

Semoga kita semua memperoleh rahmat dan hidayah dari Allah, dan semoga Allah memberi cahaya hidayah kepada Caryn Yean.