t>

Breaking News

Ajarlah Anak-Anak Istilah Sains Biologi Dengan Betul.

Oleh : Imelda Balchin

Ajarlah anak-anak kita istilah sains biologi manusia yang betul, supaya mereka tidak keliru bila jadi dewasa.


Tingkatkan prestasi apa yang kita ajar kepada anak-anak supaya mereka menjadi LEBIH PANDAI DARI KITA bila mereka dewasa dan kita sudah tua.

Jangan kata sampai kita sudah tua pun, kita lebih tahu dan lebih pandai dari anak-anak, jika kita semua mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita dan kita benar-benar mahukan mereka belajar mencapai kemahiran yang tinggi. Bila mereka mencapai kejayaan, sebagai orang tua, kita patut hormat dan bangga pencapaian anak-anak kita. Janganlah sampai ke tua pun kita mesti berdegil kata kita yang lebih pandai daripada anak-anak yang dah belajar tinggi dan kita tidak mahu hormat pendapat anak-anak kita yang sudah bijak pandai.

Ajar anak dari kecil lagi, bahagian di antara dada dan tulang pelvis ialah ABDOMEN, bukannya perut. Perut ialah hanya salah satu daripada organ-organ dalaman yang berada di dalam abdomen.

Jangan kata baby dalam perut.

Katalah baby duduk di dalam kandungannya.

Katalah baby duduk di dalam rahim ibu.

Katalah baby duduk di dalam uterus.

Tetapi jangan kata baby duduk dalam perut atau keluar dari perut.

Sebab kekeliruan inilah, ramai orang percaya kepada mitos.

Mereka percaya, baby duduk dalam perut. Ini ialah MITOS.

Mereka percaya, kalau telan kicap, kulit baby jadi hitam sebab apa kita makan masuk dalam perut dan baby duduk dalam perut. Ini ialah MITOS.

Mereka percaya, kalau telan maggi mee, baby akan terbelit sebab apa kita makan masuk dalam perut dan baby duduk dalam perut. Ini ialah MITOS.

Mereka percaya, kalau telan susu soya, kulit baby jadi putih sebab apa kita makan masuk dalam perut dan baby duduk dalam perut. Ini ialah MITOS. 


Mereka percaya, kalau telan minyak kelapa dara, boleh jadi minyak pelincir untuk mudah bersalin, sebab apa kita makan masuk dalam perut dan baby juga duduk dalam perut, dan mereka sangka baby akan keluar dari perut. Ini ialah MITOS. Minyak kelapa dara yang masuk ke dalam perut akan dihadamkan dan diserap oleh usus ke dalam darah atau keluar dari usus bersama najis. Tidak ada yang masuk ke dalam rahim ibu bersama baby untuk menjadi minyak pelincir atau memudahkan anda bersalin.

Kalau anda tak mengajar anak anda istilah yang betul, dan Sains biologi manusia, mereka akan senang kena tipu penjual produk. Jika anak-anak belajar jadi lebih pandai dari ibubapa, berbanggalah dengan pencapaian mereka dan dengar nasihat jika mereka kata mereka takmau beli minyak kelapa dara untuk memudahkan bersalin, sebab mereka dah pandai. Janganlah pulak kata kita orang tua dan kita tahu semua sampai tak mahu mendengar langsung pendapat mereka yang ahli dalam bidang mereka.