t>

Breaking News

Amalkan 'Priority System' Untuk Bina Rumahtangga Harmoni.

Oleh : Taufiq Razif

Batalkan cuti pun happy? 

Gambar : Taufiq Razif FB
Baru ni dah plan macam macam dah. Siap nak ke Sabah lah, Langkawi lah dan macam macam tempat lagi.

Hari nak berangkat tu tiba tiba je rasa nak call mak di kampung. Bila tengah call, suara mak lain macam. Macam tak seceria biasa. Rupanya dah demam 4 hari dah. Katanya badannya penat sangat sangat.

Bila saya bagitahu je isteri saya yang mak saya tak berapa sihat di kampung, terus dia sendiri batalkan semua percutian kami.

"Ok abang, nabilah beli tiket flight untuk balik Terengganu sekarang "

Mengikut Priority System kami sepakati bersama, seorang suami MESTI dahulukan ibunya dibandingkan anak anak dan isterinya.

Tu yang isteri saya terus batalkan semua plan percutian kami sekeluarga tu bila tahu mak di kampung tengah tak berapa sihat.

Isteri saya tahu kalau dia ikut Priority System ni semua urusan hidup akan jadi lancar dan harmoni. Bukan harmoni secara kekeluargaan semata tapi rezeki pun jadi ikut harmoni sekali!

Kalau ikut Priority System ni, saya sebagai suami juga kena utamakan isteri saya dibandingkan kawan kawan. Tu yang saya tak lepak dengan kawan sampai lewat malam kalau benda tu membuatkan isteri di rumah gelisah dan risau dengan keselamatan suami.

Dalam Priority System ni semua pihak akan menjadi bahagia dan harmoni kerana harmonious system is always accompanied by harmonious events.

Kembali balik pada cerita kami balik kampung tu. Menakjubkan, masa balik kampung tu rupanya semua adik beradik yang seluruh penjuru Malaysia ni tergerak hati balik ke kampung juga padahal tak ada rancang apa pun.

Jadi, meriah lah rumah tu macam pesta Hari Raya. Mak yang tengah demam tu pun tiba tiba baik demamnya dan jadi lebih sihat. 2 hari sebelum balik tu kami semua sepakat nak pergi BBQ di La Hot Spring, tempat permandian air panas di Besut Terengganu.

Bila sampai sampai je di sana kami tiba tiba je diberikan Chalet VIP yang siap ada kolam jacuzzi yang air panasnya direct datang daripada perut bumi! Lebih menakjubkan lagi, kami diberi untuk duduk di Chalet VIP tu secara PERCUMA!

Itulah saya kata, bila sistem kekeluargaan kita dah harmoni, sistem yang lain pun akan ikut harmoni termasuklah sistem rezeki. Bila sistem tu dah serabut dan kacau bilau maka yang lain pun akan ikut kacau bilau.

Nak harmonikan rezeki? Harmonikan dulu sistem keluarga kita sendiri ❤️