t>

Breaking News

Stadium bukit jalil atau transnasional yang lebih syial semalam??




Memaki adalah satu nikmat. Nikmat memaki datang dari hasutan syaitan. Syaitan menghasut manusia yang tidak sabar. Tidak sabar kerana marah. Marah kerana transnasional buat pasal. Heh.




Semalam ialah hari kemakian bagi saya. Sudah berbakul2 makian saya terkeluar buat transnasional akibat tidak sabar. Cuba untuk sabar tetapi gagal. Gagal kerana syaitan yang datang menghasut lebih besar dari biasa. Heh


Menunggu bas di stadium bukit jalil adalah satu malapetaka. Malapetaka yang sengaja di cipta oleh pihak yang bertanggungjawab bagi tujuan mendera rakyat marhaen. Malapetaka yang cukup menyiksakan saya ini juga menyiksakan orang lain.


Malapetaka bagi saya bermula apabila ;




- tandas yang sangat jauh




- kedudukan tandas yang tersorok




- kedudukan surau yang jauh, juga tersorok.




- keamatpayahan mendapatkan air.




- size surau dan bilangan tandas yang tidak relevan dengan jumlah rakyat yang menggunakan khidmat bas ekpress.




- bas transnasional lewat 3-4 jam bagi semua perjalanan ke melaka, perak, n9 dan johor.




- ruang menunggu bas yang sangat tidak selesa.




- terpaksa berhujan dan berhimpit dengan orang ramai ketika menunggu bas.




- tiada tempat duduk ketika menunggu bas




- perkhidmatan kaunter transnasional yang tiada adab




Oleh kerana masalah yang timbul adalah kesalahan dan kecuaian manusia itu sendiri, maka selayaknya saya memaki manusia yang mewujudkan perkhidmatan tersebut.


Semalam sepatutnya saya naik bas pukul 6 petang. Menuju ke satu destinasi yang sengaja saya rahsiakan buat pembaca blog ini agar lebih berteka teki. Heh. Namun kegagalan bas datang pada pukul 6 petang benar2 menyakitkan ahti dan jiwa saya. Sehingga urat termaki saya berdenyut automatik tanpa perlu dipaksa2. Heh.




Kerana beria2 mahu pulang cepat, pukul 4petang saya sudah terpacak di stadium bukit jalil. Ya, ya saya tahu situasi di sana adalah seperti tongsampah. Sangat berterabur dan tidak tersusun. Saya taktahu siapa yang menyelia perkara2 seperti ini di sana tetapi tukang yang menyelia adalah manusia yang bodoh. Mereka bodoh kerana tidak menyusun mengggunakan strategik akal penumpang. Mereka menyusun menggunakan strategik akal mereka.






Oleh kerana yang nak naik perkhidmatan bas ini adalah penumpang dan bukannya mereka maka menyusun menggunakan akal mereka sangat tidak masuk dengan kehendak penumpang.Disebabkan itu rasa tidak puas ahti pasti akan timbul. Di sini mereka bodoh. Bodoh mereka bukan sedikit. Tetapi banyak dan layak mendapat sijil bingai. Heh




Kaunter untuk pertanyaan tiada. Papan untuk menunjukkan arah juga terletak sangat jauh dan dalam. Sepatutnya merujuk kepada size di stadium bukit jalil, mereka patut letakkan kaunter tiket di bahagian tengah, bukan di bahagian tepi dan hujung sekali. Kerana di kaunter tiket itu belakangnya ada tandas dan surau. Adakah mereka faham bahawa seseorang itu terpaksa berjalan selama 15 minit untuk pergi ke tandas semata2? Bukan mencari. Kalau mencari tandas setengah jam pun belum tentu jumpa dek kaunter arahan yang tersorok dan tiada pula kaunter pertanyaan!!!




Apa yang lebih sadis ialah terpaksa menunggu 1jam lebih untuk mendapatkan perkhidmatan tandas.Ya, ya saya mengakui saya tidak tunggu semalam. Sebaliknya saya main potong je. Dan apa yang lebih slumber saya juga bergaduh dengan orang di tandas. Heh




Sabar dulu. Jangan main tuduh2 saya suka potong barisan. Walaupun saya seorang yang suka melanggar peraturan tetapi saya tidak suka memotong barisan tahu !!!




Saya potong barisan kerana barisan tersebut sangat tidak peka. Jika di sebelah lelaki kita lihat ada 1 barisan tetapi terpecah dua. Terpecah dua kerana lorong menuju ke tandas ada 2. Tetapi di bahagian perempuan hanya ada satu barisan meskipun ada 2 lorong. Oleh kerana, di antara mereka tiada yg berani seperti saya [dan saya pun tak faham berapa lama mereka tunggu seperti itu] maka saya pun slumber jer lah mengambil insiatif untuk memasuki lorong yang sepatutnya dimasuki oleh mereka2 di hadapan saya.


Nah, di sini saya memotong barisan sebab nak tunjukkan kepada mereka lorong tersebut boleh di masuki. Itu sahaja. Niat saya suci dan murni. Saya tidak menunggu seperti mereka. Ada di antara mereka menunggu selama sejam untuk masuk ke tandas. Saya simpati juga. Saya tunggu tak sampai 5 minit terus dapat tandas. Heh




Saya juga sempat kira bilangan tandas di dalam tandas. Kuantiti tandas dalam tandas tidak relevan dengan jumlah pengguna. Kedudukan tandas ini sangat jauh dan menyiksakan penumpang. Siapa pula yang bangang menyediakan perkhidmatan sampah seperti ini? Saya belum tahu tetapi kepada pihak yang berkenaan mereka memang c-yal. Cyalnya mereka kerana bingai dan bengap.




Terlalu banyak keluarga yang menunggu bersama anak. Anak2 merengek kerana kemudahan yang disediakan sangat teruk. Rakyat malaysia dilayan seperti sampah. Ya, saya siyes tidak tipu. Kesampahan layanan yang diberikan di stadium bukit jalil adalah ketegori c-yal.




Rungutan timbul juga di ruangan solat. Saya tidak tahu berapa ramai yang tidak solat semalam. Tidak solat kerana masalah air. Tidak solat kerana menjadikan ruangan solat tempat tidur. Tidak solat kerana mungkin tidak jumpa tempat solat. Tidak solat kerana takut tertinggal bas. Ada macam2 alasan dan alasan2 ini timbul kerana pihak pengurusan yang tidak peka dengan kehendak pengguna. Dan siapakah pihak pengurusan yang bengap ini? Di manakah mereka solat sebenarnya? Saya tidak tahu.. yang saya tahu mereka memang bodoh. Ini realiti dan saya tidak tipu. Mengatakan mereka bodoh dan c-yal saya sangat serius. Heh




Menambahkan lagi luka maha dalam di ahti saya terhadap perkhidmatan tahap baibii di stadium bukit jalil semalam, bas transnasional pula boleh buat hal baibii.. mereka mmg C-YAL apabila kesemua bas yang menuju ke semua destinasi lewat sehingga 3-4 jam lamanya !! Ingatkan ada je orang yang tak solat asar.. rupanya berjangkit ke solat mahgrib juga.. semua neh gara2 transnasional yang baiibii..!!




Mari saya terangkan kenapa semua orang tidak bersolat.




1. bas ke semua destinasi oleh transnasional lewat tiba di stadium bukit jalil.




2. lewat sampai satu hal. Tempat untuk bersolat pula jauh.. satu hal lagi. Ruangan untuk bersolat juga satu hal... Bagi yang melepasi solat asar, Alhamdullilah.. bagi yang tak sempat solat asar sebab bas sepatutnya sampai pukul 4.45, 5 atau 5.15 macam mana?




3. transnasional haram jadah satu pengumuman pun tak buat bgtau sebab2 kelewatan.. jadi seme dah takut2 nak tinggalkan tempat menunggu.




4. sebab apa?? dari apa yang saya lihat.. ble bas sampai, mereka buat pengumuman bagitau customer.. tanda tiket 5-10 minit terus jalan.. aik??




5. nak ke ruangan solat tue makan masa dekat 15 minit pasal berjalan dalam keadaan sesak2 beb. Sebab tue lah ada yang kena tinggal semalam.




6. untuk bas pukul 4 petang, pukul 6 baru gerak.. tahu?? Gila babi semua takut nak bersolat.. tak pepasal je penyedia perkhidmatan membuatkan kesemua pelanggan transnasional semalam tidak bersolat dan tidak pergi ke tandas dek takut kena tinggal bas. Tidak kah mereka layak mendapat sijil C-YAL??




7. bas yang dijadualkan bergerak pukul 6 petang pula sampai pukul 8. Ini mmg c-yal. Dari asar berjangkit ke maghrib pula. Pakcik kat sebelah saya dah mengelisah semacam. Tengok jam tak henti2. Ble saya tanya "apsal pakcik"?? "pakcik tak solat maghrib lagi neh.. dah pukul berapa neh.. susah la macam neh"..




8. orang2 yang jaga transnasional neh tak pernah bersolat ke? saja je tanya soklan panas..  heh




9. sudahlah kaunter perkhidmatan mereka dijaga oleh perempuan gemuk hodoh yang tidak mesra. Tidak mesra bukan kerana dia gemuk. Tidak mesra bukan kerana dia hodoh. Tidak mesra sebab dia bodoh. Kita, customer tidak akan faham dia. Dia, pekerja yang harus faham customer. Ini mmg term yang mutlak. Customer always right dan customer must be your first priority. Ada seorang kakak bercakap, saya nak pergi sembahyang kejap boleh tak?? dia boleh buat tak layan.. dok cakap macam neh je.. "belum2.. belum2.. belum2.. belum2.. belum2.. belum sampai lagi.. tunggu2.. tunggu2.."




Apa ini?? dengan budak2 kecil yang menangis dan merungut.. dengan baby yang kepanasan... dengan makcik pakcik yang dah tua tapi tak diberikan kerusi untuk duduk.. dengan macam2 karenah.. tempat menunggu bas di transnasional semalam mmg disaster.. Sepatutnya mereka cakap dengan nada lembut dan mohon maaf kepada customer. Bagitau sebab2 kelewatan. Amek setiap no rujukan atau no hp jika ada customer yang nak pergi bersolat dan ke tandas. At least ble bas sampai.. bolehlah di hubungi ataupun diperiksa.. ini tidak perkhidmatan mereka mmg sakai sungguh. Kebabian betul transnasional neh.. yang babi itu pun mulia sebab tidak menghasut orang meninggalkan Allah swt tetapi transnasional ini tahap c-yal kerana menyebabkan berpuluh2 orang meninggalkan solat tak pepasal..




Ada 12 platform. Sepatutnya ruang utk bersolat dalam khemah di sediakan di setiap platform. Tandas bergerak di sediakan di setiap hujung platform. Supaya customer tidak perlu bersesak2 dan berpusu2 ke satu tempat untuk bersolat dan pergi ke tandas. Tempat makan tahu pula sediakan di beberapa tempat tetapi tempat solat dan tandas tak reti nak buat?? Ingat orang yg tunggu bas seme jenis gila babi kuat melantak ke?? Sudahlah tiada orang yang guide platform. Sepatutnya ada orang yang guide platform.. tengoklah ada pakcik makcik yang sudah uzur.. tapi tiada tempat duduk.. akal mereka letak di mana? mereka menyediakan perkhidmatan bas dan untung berjuta2 tapi benda sekecil neh pun mereka tak boleh atasi?




Patutnya mereka ada pelan B. Jika jalan sesak dan bas lewat tiba.. buatlah replacement bas. Ada replacement driver. Saya dapat tahu di jalan duta ada bas ganti. Ada driver yang tunggu dari pukul 3 petang untuk bergerak mengantikan bas yang lewat tiba. Tetapi dek kelembapan staf2 transnasional di bukit jalil mereka tidak pandai nak overcome masalah tue. Sudahnya yang jadi mangsa ialah pelanggan. Ble pelanggan merungut mereka patut faham yang perkhidmatan mereka mmg bermasalah.




Siapakah yang kerja di transnasional? Dan siapakah yang patut saya marah atas perkhidmatan tahap sakai, baibii dan c-yal di stadium bukit jalil semalam? Bagi saya email mereka, kerana saya hanya akan copy paste tulisan panjang2 neh utk mereka baca. Biar mereka tahu mereka ialah c-yal di mata saya. Heh




Nasib baik saya hanya menggunakan perkhidmatan bas sekali dalam 2-3 tahun. Kalau tidak.. heh. Lagi mau suruh rakyat gunakan perkhidmatan pengangkutan awam? Menteri itu ialah menteri c-yal. Ya. Jika menteri itu berani, mari menjawab di blog saya. Itupun jika dia berani. Heh




Ameno : Saya faham sangat masalah semalam ialah masalah berkala iaitu masalah yang hanya akan kunjung tiba ble time cuti perayaan. Oleh kerana mereka sudah masak dengan masalah2 seperti itu mereka patut fikirkan idea2 saya sbg penyelesaian alternatif. Jika mereka boleh menghapuskan masalah2 kecil seperti perkhidmatan tandas, tempat duduk dan ruang bersolat.. masalah besar seperti kelewatan bas tidak akan nampak berat.

124 ulasan

aaa berkata...

adeh highway pun jem troj.mst la bas smpi lewat.

dugong_darat berkata...

Boleh marahkan transnasional sebab bas lewat. so Broder aaa dah tolong jawab pasal mende tu. Saya tolon tambah, kawan saya keluar alor setar jam 11 pagi, jam 4 petang baru sampai ipoh. waktu normal perjalanan 2 jam sahaja.

JPJ tahun ini tidak mengeluarkan lagi permit Bas Tambahan walaupun syarikat bus tersebut gunakan Bus Persiaran yang baru sekalipun. Maka bilangan bus adalah terhad dan perjalanan terpaksa lebih panjang disebabkan bus yang berkenaan terpaksa ulang alik. dah la JEM. Bus yang sama juga kene guna. so... hari minggu makan pengat, sendiri mau ingat.

Ameno World berkata...

yang tak keluarkan permit tambahan ialah jpj. bukan nya customer. kalau jalan jam kenapa tak gunakan replacement bas dan driver yang dah sedia tunggu kat jalan duta pukul 3 petang lagi? memandangkan aku ada kat sana dan aku alami masalah di sana so aku lebih tahu apa yang brader aaa tak tahu. ini adalah kecuaian manusia dan selayaknya mereka di hentam kerana sengaja cari pasal. lagipun.. hanya bas transnasional sahaja yang lewat 2,3,4 jam.. bas2 lain [perkhidmatan lain] lewat 0.30 - 1 jam.. je apa cer? yang aku tahu lar.. sebab aku bersebelahan dengan bas plusliner.. kalau yg len2 perkhidmatan tue aku taktahu

Ameno World berkata...

ruangan solat, tandas dan tempat duduk takde kena mengena dengan jalan yang jem.. hakikatnya mereka mmg sakai sebab menyakaikan orang lain.

star berkata...

dah tau akan lambat jam dan bagai, susun la balik jadual, itu pon nk suruh ajar ke, mcm kt us sng je, die mmg dh timing waktu even bas tu lmbt bas tu akan punctual, baru org selesa dan xtertunggu2 heh

Ameno World berkata...

star : ko jangan compare dengan singapore. jgn. nanti org marah. singapore kecik. malaysia besar. tak sama tue. bahaya. heh

kingkong berkata...

hehe.... apedah... nape tak naik dari TBS...? sana lagi senang... bukit jalil tu panas... open sgt...

Pasal tak solat tu... kene tepok dada tanye selera... huhu...

Lain kali jangan naik bus bro... bawak jerk kete sendiri... nak lagi best... tumpang member2... tak sakit hati... tak marah.. tak salahkan org lain... huhu...

bukan_alim berkata...

saye nk ckp satu jer,kalau nak semayang,mane2 pun buleh asalkan suci...kalau xde air,buleh tayamum kalau darurat mcm yg cik katekn td...jgn tnggal semayang dah..tp saye mmg agak setuju ngan pndapat cik ttg pnkhidmatan di malaysia ni...haishhh

tumpang simpati berkata...

bas tu mungkin sbb jem, tp tandas ngan surau mmg sgt2 xpuas hati, tandas da la kotor gila,
kalo nk guna tandas n solat guna masjid al hidayah, btul2 dpn lrt, jauh skit tp puas hati la

Ameno World berkata...

ruang nak solat pun kat mana2 pun takde.. korang pergi sana dulu.. cari satu jalan yang boleh solat.. cakap senang tapi ble korang duduk sana baru tahu.. ini kan malaysia.. dunia kata malaysia negara islam.. so apa lagi?? sediakan khemah utk bersolat di tiap2 platform pun nak brkira ke? nak bertayamun segala bagai pun tak boleh.. pergi sana alami sendiri baru tahu.. kalau cakap je susah pasal korang takley bayangkan benda tue.. perkhidmatan kita teruk.. lagi tiap2 tahun kata nak upgrade segala bagai.. tapi teruk gak.. mmg patut menyalahkan org lain.. yang jarang2 guna bas macam aku mmg tak faham.. tapi ada orang yg selalu guna.. so hanya kerana kita guna kereta.. takan kita boleh abaikan mereka yang guna bas? hanya kerana menteri tak naik bas dan tak perlu bersesak2 takan menteri kena abaikan org2 yg nek bas dan sebagainya? pemikiran macam ko patut dibuang ke laut.

yasser berkata...

bahse lu memang wa sokong n wajarla geng2 sakai (bukan hanya trannasional tp sume)dbahsekan terutame pengurusan y memang kompem x amik berat pasai benda besar seperti solat..kedai jajan belambak (nk peghabihkan duet)..sampai skang wa pun masih tercari tempat solat n tandas y dekat selain surau d stadium tuh..kira wa slalu nasib baek dapat amik bas waktu tenang(tgh malam)

salman berkata...

memang jalan jem teruk, tapi sepanjang tahun, tak pernah terpikir ke Kerajaan yang "Rakyat Didahulukan" untuk membina kemudahan dan infra yang bagus untuk keselesaan rakyat? setiap tahun kata dalam bajet nak perbaiki kemudahan awam. aku pun tak tau kenapa orang masih lagi nak undi pemimpin yang hanya pandai cakap.

bab solat semua tu, boleh je jamak dan qasar (bab ni kene berguru). kita boleh jamak solat kalau dah keluar rumah dengan niat nak bermusafir lebih 2 marhalah/ 90 km.

bab transnasional, aku penah naik dulu dlm thn 99. masa tu aku balik dr kuantan-temerloh. bas patut gerak kul 12 (tp lmbt sejam lebih). so aku ngan 3 lagi kwn aku ckp pd driver suh berenti jap untuk solat jumaat dlm 1.30 kang. dia boleh menjerit kat kitorang kata nak cepat, tak yah solat,ckp kitorang tak yah tunjuk iman. tobat lohom aku takkan naik transnasional since that incident.

mrD berkata...

aiseh korang neh, cube bace betol2 b pahamkan, masalah utame bukan sbb bas lewat tp sbb syarikat bas yg lemau n facility yg terok kat BJ, o_O
quote "Jika mereka boleh menghapuskan masalah2 kecil seperti perkhidmatan tandas, tempat duduk dan ruang bersolat.. masalah besar seperti kelewatan bas tidak akan nampak berat."

farid berkata...

Bas sampai lewat boleh diterima kalau diberi alasan, kemudahan yg disediakan tu lebih penting.

xiffu berkata...

aku syor ko print artikel nie byk2 lps tu ko edar kan kat bukit jalil.. dan ko tampal kat mn2.. biar ramai yg bole baca.. termasuk lah pihak2 tertentu..

backbone berkata...

Ko mesti nak pergi penang smlm kn??? Hohoho

akuarjuna berkata...

well said..walaupun aku tak berada di sana smlm,tp dr gmbrn dm kpale otak aku ttg lokasi n penantian ko,aku rs mmg disaster la sape2 yg naik bas smlm..

by the way,aku rs kelewatan smlm sbb jalan2 seluruh negara jammed teruk ke arah kL dr utara,selatan,timur,barat...

nasib baik CNY kali ni aku x pyh travel by bus mcm tahun2 aku bergelar student b4 diz...tp dr ape yg aku dgr,tahun ni paling teruk,paling disaster,paling worst pd CNY..
ok,tahun ni paling teruk..tp bkn yg pertama berlaku.bkn berlaku tiba2.bkn dtg sekali dlm seabad dlm sejarah sistem pengangkutan awam Malaysia.

tahun lpas pun berlaku.aku yg travel antara dua negeri pun memakan masa lebih 2 jam dari masa yg biasa aku ambil..2 jam yg keadaannya menunggu 5-10min baru bgerak sejengkal..kira bole parking n main futsal kt tepi hiway tu dlu laa (loh,knape aku x wat camtu dlu??)..

n worst,the next day i'm working (office hour)...mmg rs mcm bala sgt2...aku driver yg sabar pun rs nk meloncat2 dlm keta.xtaw nk wat ape.radio plak lagu mcm harem,DJ pun merapu mcm harem..mp3 lagu 3x ulang list...nasib baik aku jenis ready mknn n minuman..abis la bumbung keta aku tumbuk..abis cermin tingkap aku naik turun mcm darah aku gk...puas la main lampu keta (maaf keta dpn)...puas gk mentafsir kisah family2 dlm keta sebelah (ade 3 keta fmly je jmp kt sebelah spjg pjlnn)...

soooo....harap la menteri2 yg suro guna pengangkutan awam ni travel by bus ms perayaan yea....cakap je pun tak guna..
aku x kate aku bnci mereka,tp aku geram gk bile drg nk salahkan rkyt di atas kesesakan kenderaan di musim perayaan sbb rkyt xnk guna public transport..

menteri2 cuba dlu baru taw.nak2 kalo esoknye ade sidang parlimen..
bole la bawa skali komplen ke parlimen..dr dok gado2 isu lompat melompat,fitnah jubur menjubur,jual beli undi,dsb..

"MAJULAH AGRO-PELANCONGAN UNTUK NEGARA"
-sebab smlm orang ramai mcm ulat taik,dan mungkin ia sesuai..?

aku berkata...

aku paham ape maksud admin.

bukan bas lewat yg jadi issue..
tp pengurusan tmpt tu yg menjadi issue..
ape² kelewatan.. masalah.. sile kongsi dgn customer aka penumpang.. so penumpang bleh manage waktu diorg..

facility² tu penting.. wajib ade.. lebih² lg bg org kurang upaye spt org istimewe, warge emas, wanita mongandung sbgnye..

contoh mudah: korg tgh order makanan di sebuah kedai makan yg teramat sebuk.. tggu lameeeee... n lame.. (bg sedare kt atas mesti phm.. sbb kedai tu sebok).. last² palayan dtg.. ckp.. makanan yg cik pesan dh habis.. sile order yg laen.. amacam???

info.. facility itu penting...

*sekadar buah fikiran dr seorg yg slalu bfikir +ve.. insyaALLAH..

Keladi berkata...

aku sekali je naik trans ni.. serik dh.. haha.. skang naik plusliner or maraliner..

star berkata...

bukan singapore bro, usa...

Akeji Hiroshi berkata...

aku dah lama tak pakai public transpot so aku takleh komen ape sangat.tapi bab yang neh:

"Sepatutnya ruang utk bersolat dalam khemah di sediakan di setiap platform. Tandas bergerak di sediakan di setiap hujung platform. Supaya customer tidak perlu bersesak2 dan berpusu2 ke satu tempat untuk bersolat dan pergi ke tandas. Tempat makan tahu pula sediakan di beberapa tempat tetapi tempat solat dan tandas tak reti nak buat?? Ingat orang yg tunggu bas seme jenis gila babi kuat melantak ke??"

udah menjadi satu trend pulak kan? yang boleh generate income baru diberi perhatian. yang bersifat hak asasi dan sebagainya dipinggirkan. ohhh...

org dri perak ke johor berkata...

berak je kt mne2.. biar bertmbh busuk tmpt tu... aq tgok kt bkit jlil da mcm bkn tmpt org tggu bas da... mcm tongkang je aq tgok!!

lee berkata...

Aku der kat bukit jalil semalam, tapi hantar kawan je la. tunggu dalam 25 minit baru sampi. bas kkl menghala ke kluang, kawan-kawan dari timur, utara ngan selatan semua cakap jalan jem. sepatut leh 2 jam jadi 4 jam perjalanan. per yang berlaku dekat bukit jalil seperti penulis atas kata memang betul . Lagi satu BTSITT kat Bandar Tasik Selatan dah siap, kemudahan sebijik cam airprot napelah pengusaha2 bas ni degil tak nak pindah sana...

nino berkata...

pengangkutan di Malaysia mcm haremmm

akuarjuna berkata...

oh by the way,perkhidmatan bas n taxi sgt menyakitkan hati..

aku pernah beli tiket dr penang ke SHAH ALAM,tp bas tu cuma smpai KL! yg jaga kaunter bengap nk mampos x reti geografi n sejarah Malaysia..KL dgn SHAH ALAM JAUH SYIAL..x pasal2 kne tambah lg tambang taxi g shah alam..nk marah driver pun x sampai hati sbb bkn salah die,nak2 die pun minta maaf sbb x dpt tolong..

pernah jugak beli tiket shah alam-penang..smpai klang aku kne turun sbb ade penumpang lain yg beli gk seat aku tu naik kt klang...dan aku kne jmp kaunter utk btanya ttg mslh ni..dlm aku kt kaunter tu bas tu jalan....meninggalkan aku dgn beg2 aku bsame beberapa penumpang lg yg mengalami mslh sama...

aku pun mmg menyirap la...diringkaskan cerita,mereka kenyang dimaki bertubi2...bkn ape.dh la wat salah,pastu xnk minta maaf,xnk ngaku salah...dgn biadap,siap kate aku beli tiket salah la...aih?kje aku ke nk tgk seat tu available ke x????keje kau la tu bodo..

ahah.atas keprihatinan n kecekalan aku memaki,drg bg bas.TETAPI,bas tu tak sampai destinasi aku exactly.bas tu akan turunkan kami kt TOL JURU PADA JAM 3-4 PAGI! mmg wadafak laaa kannn....

aku teruskan proses memaki terhadap mereka dgn lbh hbt.at last dpt gk laa bas smpai destinasi..

hah.mudah kan nk puaskan hati penumpang?

tp lbh mudah kalo wat keje elok2 tak perlu wat org maki kite...

*walaupun aku terlanjur memaki utk kebaikan aku n utk mendapatkan perhatian mereka,memaki tetap perbuatan yg x baik...
tidak digalakkan sama sekali.ok.

afiz berkata...

erm..aku pon smalam..kt KL..nk pergi ke seri iskandar ,Perak..
tiket bas kul 8 malm..dan mase pukul 8 ade bas smpai..die ckap ini bas pukul 4.30 punyer!!
omg!! abes2 turn yg kol 8 mcmne?uiyo..dkat 2 jam tggu..i2pon naseb..nek bas yg jam 7 malam punyer..ade seat kosong..mybe ade costmer yg da beli tiket train dek kerana letih menunggu..
tp aku x slhkan pihak plusliner 100%.. coz smlam jln mmg jem der..

jaja berkata...

bas transnasional mmg selalu lewat dr masa sepatutnya..klu bkn perayaan pun selalu lewat 2-3 jam..sbb tu la aku cuba elak dr naik bas tu..

FC3S berkata...

nino- setuju. memetik kats2 editor majalah KERETA: saya berada di jepun di mana kelewatan komuternya dikira dalam unit SAAT. Pengangkutan paling tak tepat masa dimenangi oleh KTM Komuter.

alia berkata...

stuju sgt2. pengurusan yg worst! memalukan sungguh tp ni bukan transnasional tapi utama. from butterworth to kuantan. sepatotnya bertolak kul 10pm tapi kul 10.30pm bus xdtg lagi. tnya kat kaunter bley plak dia kata sepatutnya xde bus kul 10pm. hello, kalu xde asal jual?? bengap tol. to be honest, b4 dis ada je bus gerak kul 10pm tapi asal tetiba semlm ckp xde? geram3. igt ktorg ni penumpang bodoh ke? haish! then, dowang suro nek bus tambahan (bus skolah. paham3 la bus tambahan ni camna).dowang cakap nti kat KL tukar nek utama express (yg sepatotnya ktorg nek). sampai KL, tunggu punya tunggu xmai2 pown. panas2. lepas 2 jam bru nak mai bus tu. masa ktorg call bus tu, dia asik kata "dah sampai" tp xnmpk pown bus tu. agak2 la nak menipu pown. boleh x cakap benda yang btoi?
dah la bus tambhn tu berhenti kat depan shell jalan duta. haish. mana janji menteri2 suma??? stkt cakap ja bley wat pa. cuba turun nak tengok sendiri. alami sendri.. baru cakap. for those yang xde experience camni, once bila korg dah kena baru taw!

aku merapu berkata...

memang agak kesian kpd pengguna2 bas yang mengalami masalah kelewatan waktu perjalanan tambahan lagi pada musim perayaan yang jalan2 di malaysia akan jam. Perjalanan memakan masa sehingga 12 jam. Lagi kesian kpd mereka2 yang mempunyai urusan penting dan tidak mampu beli tiket flight. Ini semua kerana dasar ekonomi kapitalisma. Kapitasist2 mengaut keuntungan dengan rakus. Malasah jem ini semua berpunca dari kemudahan pengankutan awam di malaysia masih di takuk lama. masih di zaman 60-an. Semua akibat korupsi dalam negara. Mentaliti pengguna2 jalan raya juga masih di takuk lama.
Byk lagi masalah lain yang menyusah2kan rakyat.. Ini semua masalah lama yang bertambah parah. Malaysia takkan maju jika masalah ini berterusan. Apa yang "mereka2" disana tahu jana ekonomi konon buat duit masuk poket masing. Kemudahan awam tidak di selenggara dengan baik. mentaliti manusia pon tak di selenggara. Malaysia perlukan perubahan secara total.

Zarina09 berkata...

Keadaan di bukit jalil mmg sgt teruk. Sy nak cari tiket last minit mmg da habis. Sblm tu pi cari kat TBS. Tapi keadaan lengang, bas xde, tiket pun abis. So,xpsl2 ari ni sy cuti. Pengurusan di SBJ smlm mmg patut diambil tindakan dan perhatian oleh pihak yg berwajib. Kesian dkt rakyat Malaysia. Apapun sy sokong admin

sepol berkata...

huhu..aku igt sume menteri mesti bgtau rakyat no.pone dorang ha ek..jd ada ppape masalah bole terus tpon derek.
kesian korang...sabao heh, karang aku jdk PM, aku pecat menteri yg berkenaan..

Zeero berkata...

Ak da 2-3 kali gak la g kat bukit jalil tu antar kakak ak balek kluang.. mmg layak la dimaki tmpat tnggu bas bukit jalil.. pcaye la macam kat gaza dah.. ngan lopak sane sini.. ngan sampah.. ngan beterabornye.. ngan ulat tiket besepah2.. ngan org ramai dok mencarik carik cmne nak beli tiket cmne nak tunggu bas.. sumpah ak cakap mmg teruk gile babas..

yela ak paham tu sementare tp c'mon la.. xkan la sementare pon smpai cmtu skali.. cam nk xnak je wat stesen bas.. ak sumpah kesian ngan pelancong luar yg datang turun kat situ.. bile dorang turun bas je dorang mesti pening kpale nak g carik kaunter pertanyaan.. klu yg macik2 da tue jgn ckp la leh menangis tgk.. dr tmpat kaunter nk g platform 12.. pergh..

psal yg stesen baru kat bts tu pon mmg canggih tapi bak kate pengusehe bas.. "sewe mahal melampau"

AKU berkata...

NI LA DIE BILE SETAN MGHASUT..SETAN MGHASUT BILE PENGANGAN AGAME LEMAH..
SPJG AKU NEK BUS XDER PN LEWAT 3-4JAM..NK WT CTER PN AGAK2 LA DERR...
MANE SIFAT SABAR KO SBGAI ORG ISLAM??POLITIK2,POLITIK GAK XPYAH LA BNDE CMNI PN NK KECOH...JALAN BKN UTK BUS JE..KETE MOTOR PN GUNE JALAN...BODO KE APE PEMIKIRAN NI...PASTU NK SUH UNDI Y MANE SATU KLU NI SAL POLITIK..?PAS UMNO SAME JE...KO KATE AKU,AKU KATE KO..XKE BODOH CAMTU...

Naga berkata...

assalamualaikum w.b.t

aku dulu selalu menggunakan perkhidmatan bas untuk balik kampung. bukan itu sahaja, komuter dan keretapi jugak menjadi perkhidmatan pilihan aku. aku cuba memahami apa yang admin bgtahu... yes, at least buat pengumuman mengatakan bas mengalami kelewatan, bukan bersikap sombong dan kurang ajar. bab solat, memang la korang sedap cakap bertayamun, tetapi mana korang nak cari debu? korang konpem debu kat situ bersih ? korang sanggup nak sapu debu tu kat muka korang ? cakap pakai akal, p tengok dulu tempat sebelum cakap. overall, saya stuju dengan pandangan admin

mario berkata...

to aku : ala ko. yg tu ko tak penah kene delay leh laa cakap. aku penah jugakk kerja kat kaunter tiket bas, hari hari bes tak de pulakk masalah cmnie. tetiba ade time hari perayaan jek mesti ade masalah. terutama cny. aku tak taw kenapa. smalam aku balek dari bworth ke klang. bas sepatotnya 12.30 pagi smpai 1 pagi. kire alhamdulillah laa sbb tak tunggu lama. tp saket hati jugakk laa yg ex majikan aku cakap bas ke kelantan n tganu yg pkol 9 tak sampai sampai. padahal tu dah pkul 1 dahh. bygkan. naseb baek laa, tak terjadi kat aku. tp bengang jugak laa tgk nasib owg laen. *simpati

tumpg lalu berkata...

aku bukn semalam la..... ni cita yg bukn musim perayaan..... time aku nk p kelantan..... bas kol 9.30 mlm.....
kol 12 bru sampai, dari kedah p kelantan..... 2 pn tukar lak dekt grid......
time balik lak sma gak..... stesen bas 2 memg dekt kelantan la kn.... ya allah.... bas cm haram..... puas tunggu....
last2 kol 1 bru sampai..... tiket kol 10 mlm.....
memg bas tran cm ni la.... konon compny besar, tp servis cm haram......

fiD berkata...

benda ini biasalah bro, aku selalu naik kat bukit jalil. Apa nak heran sangat, hahaha.

ni ko naik lagilah time CNY, konfirm sesak sana sini. pihak trans pun tak nak pindah ke stesen bandar tasik selatan (selatan) atau pudu (utara), bukit jalil ni sekejap jek. so takkan nak bertaraf 5 bintang, atoi....

kesimpulannya, sabarlah ye. sabar itu paling ditakuti semua, hahaha

fiz berkata...

rsenye bas yg gerk kol 6 smlm tp kol 8 bru smpi bas ke kluang..
sbb smlm sy naik dri kluang ke kl bas pkul 2 tp smpi pkul 8mlm...
mse nk trun driver 2 ckp ni bas pkul 6 ptg ye...
bas 2 smlm sggkut kt jem n hmpir bbrpa kli nk xcdnt ats highway...
da la lwat blh plak g kajang dlu smlm 2 yg tmbh2 lwat...

my name is sam.s u e berkata...

aku nak tibai sapa yg ckp ley jamak asar dan maghrib. mmg hbt!!! hang ni belajar kat mana ni? apeda!!!!

eyna berkata...

perkara ni dah pun saya lalui sejak pudu ditutup dan dibuka kat b.jalil ni..
mmg lah sakit hati dgn perkhidmatan yg diberikan..tp nak buat mcmana.setakat luah kt blog je tak jadi keje.luahkan lah pada pihak pengguna.tahulah diorg buat keja.tak boleh nak salahkan semata-mata pada pekerja transnasional,krjn yg tak sediakan tempat duduk, etc..
lg pon smlm kan dah mmg terang2 kita semua tahu jalan jem teruk.kawan saya yang pttnya bus jalan pkul 330pm,ditunda sampai pkul 9pm.ape2 pn bersabarlah byk2....
tak puas hati,boleh salurkan pada jalan yg betul..... =)

saya berkata...

kan ada masjid yg besar sebelah perhentian bas tu, tandas pun banyak...apa masalahnya

fuckyou fid berkata...

fid ko 2 bodoh x blh di ajar. cuba ko baca balik apa yang penulis blog ni tulis.

aku : ko pn sama bodoh. aku x nampak pulak penulis cite sal politik dlm ni. mata ko letak kt lutut ke?

aku pun setuju dengan pendapat penulis. perkhidmatan awam kat malaysia mmg C-YAL!!!!!!!!!!!!!!!

bas_lewat berkata...

setuju dengan AW. aku dari dulu lg x faham dengan perkhidmatan bas kat malaysia apersal teruk sangat? aku semalam naik bas juga kt stj. bas kol 4.30 sampai pukul 6 lebih. i2 pn kena tunggu lg kt jln duta. dekat pukul 7 baru gerak. aku kesian tgk ada sorang makcik 2. dengan anak2 dia 3 org. ada bayi lagik 2. muka makcik 2 pun aku tgk dah penat gila. klu aku lone ranger mmg lah blh sabar tp budak2? mcm mana? pakcik makcik yg uzur mcm mana? apa yang admin AW tulis 100% tepat & aku sokong sesangat. harap ada pihak yang ambik iktibar. t.nasional untung bukan berjuta2 tp berbillion2 setahun xkan pasal sewa pun nk berkira? x logik pula aku rasa. kerajaan pn x blh senyap mcm ni. dh mcm tin sardin aku semalam kt sbj. tin sardin kena penyek lagi. bayangkan bas pukul 4 sampai pukul 6 x sampai2 lg. for sure la bilangan menunggu makin ramai sbb yg tunggu awal2 pn x naik bas lagi. tempat jd padat la. aku kebetulan brdiri kat sebelah mat salih. dengar la dorang berbual. penat, pening, x faham, antara isi perbualan mereka. apa pun aku respect 1 ada pompuan 2 pakai baju ungu. dia tegur sorang perempuan yang letak beg kat kerusi. slumber je dia sound perempuan 2. kerusi tempat org duduk bukan nya beg. hahahahha.. mcm2 ragam semalam tp apa yang AW cakap mmg btl. surau dah la jauh. tandas pun jauh. kalau ye pun tempat sementara lengkapkanlah kemudahan yg penting2 dulu. ni mcm nak melepaskan batuk di tangga je aku rasa. teruk2x. suruh najib & rosmah naik bas semalam aku rasa mesti t.nasional kena c4 dah ari ni.

jawapan utk saya berkata...

masjid besar ??? tandas selesa?? kat mana?? dlm mimpi kau?

saya berkata...

kan ada sebelah stesen lrt bukit jalil tu...

saya berkata...

sebelah stesen bas je kan...tak sampai 5 min pun

jawapan utk saya berkata...

berapa minit nak ke sana? cakap pakai otak la. klu nak ke sana dah berapa jam. transnasional platform berapa ko naik platform berapa. bapak gile bodoh.

jawapan utk saya berkata...

kepala hotak ko 5 minit. kalau 5 minit ko cuba rakam lps 2 ko masukkan dalam blog ni aku cabar ko. bodoh.

saya berkata...

sahla memang ko ni xtau....lain kali cube pergi tengok sendiri, betul2 depan stesen lrt

atie_stress_di bukit jalil berkata...

same with me ameno. semalam nk balik ke lumut. letih tunggu bas berjam2. setuju dengan artikel ameno.. td atie buka website trans ingat nk cari email utk copy paste apa yg ameno tls dlm ni sekali mereka xde email lah plak tp atie bagi link blog ameno kt dey all. harap2 ada good response lah after this.

kpd yg lain2 x perlu lah bertekak kt sini. sapa yg ada kt bukit jalil je tahu citer sebenar. bila la masa 5 minit berjalan smp ke masjid besar. bukan nk kate bodoh tp klu nak menipu pun agak2lah.

saya berkata...

kan dekat dgn stesen lrt,kenapa jauh pulak

jawapan utk saya berkata...

mmg x tahu. sbb tu aku cabar ko. ko bergerak dari platform transnasional tu, berjalan sampai ke masjid @ tandas yang ko cakapkan 2. klu 5 minit sampai aku tarikbalik kata2 ko bodoh. sekarang aku cabar ko rakam. klu xde bukti diam2 je. bodoh btl.

saya berkata...

malas la aku nk gi sane semate2 nk buktikan pada ko...tapi aku taula,baru lpas kencing kat tandas surau tu hari tu...tempat solat pun bsar...bolehla muat dalam 300 jemaah

sheila berkata...

apa yang amenoworld cakap semua betul. saya bersama family naik bas semalam. penat sampai ke hari ni x hilang sampai ponteng kerja. hik3x. adik lelaki sampai nak terkencing2 tunggu tandas. last2 kencing tempat tersorok nasib baik budak umur 7 tahun. x perasan pula masjid besar yg dikatakan oleh saya. klu betul ada kena lah bagi direction. pihak pengurusan mmg x bertanggungjawab.

leman berkata...

ader juga yang tulis psl semalam dlm blog. apa yg ko rase sama dengan apa yang aku rase. fuck btl mereka2 yg terlibat tp buat bodoh.

jawapan utk saya berkata...

laaa xde? kehkehkeh. jwpn smart gila nak mengelak. klu dh bodoh 2 bodoh la juga. kehkehkeh

acik berkata...

student mcm aku la antara mangsa mereka.. semalam nampak budak2 plkn.. bas2 trans digunakan utk angkut mereka balik ke? adakah disebabkan itu kekurangan bas??

saya berkata...

camni jela...penulis blog ni pun satu hal, sebelum nak maki tu,cubela tgk dulu persekitaran..xkan xtau stesen lrt bukit jalil..dari terkencing dalam seluar,dari beratur2 lame2 smpi sejam,berjalan la kaki sikit dalam 5 min ke setesn lrt tu...ada surau dpan stesn lrt tu...bsar lagi....haih,yang xtau ni pulak,sibuk macam dia tau...

jawapan utk saya berkata...

ko dah tgk persekitaran dia ke? ko tahu ke mcm mana keadaan kt bukit jalil semalam? klu x tahu diam2 je. x payah ckp mcm ko tahu. 5 minit kepala bana ko.

saya berkata...

tau je...bnyak kali juga pergi...tapi heran2 dalam ramai2 tu,xtau ada surau bsar kat setesen lrt tu....beza hari lain dgn semalam adalah kesibukan je...alahai,xkan la sibuk dengan manusia sampai nk jalan 5 min tu xdapat...

sampuk sat berkata...

sori na cheq nak menyampuk sat. suasana di sbj (ringkasan bkt jalil) semalam mmg haru. cheq ada kat sana semalam. hanya Allah swt dan rakan2 yg senasib dengan cheq ja tahu masalah sebenaqnya. pd yg xtahu apa2 lebih baik diam. cheq sokong apa yang ameno tulis. mmg tersiksa di sbj. hilang semua makeup2 cheq klu pakwe tgk pun cabut.

jawapan utk saya berkata...

habis ko ada ke kat sana semalam? kalau sibuk 2 ko tahu ke sibuk mcm mana?? ko tahu ke depan belakang semua manusia. tempat yang xde manusia pula ialah tempat laluan bas. mmg bodoh ko ni. kepala bana ko 5 minit. hambek ko. setuju dengan bas_lewat. sian kt makcik pakcik. budak2 lagi. yg bertongkat lg. 5 minit? 5 minit kepala bana ko. hambek lg.

saya berkata...

masalah kesesakan manusia tu mmang xdapat dielakkan...cuti cny kan...ramai balik ke kampung...tapi isu tandas n surau tu rasenye xde masalah...just nk bgtau yg ada surau besar kat dpan stesen lrt, bilangan tandas ada la dalam 8...dari segi pengurusan terminal tu mmg xnafi serabut abih...maklumla terminal sementare...

jai berkata...

cuba focuskan apa yang blogger ni cuba sampaikan dari bertekak xpasal2 dlm ni. apa yang dia sampaikan mmg betul. abg aku berjam2 tunggu bas last2 mak aku suruh dia balik rumah. beli tiket hari lain. masing2 ada pandangan masing2 tp apa yang blogger ni sampai kan mmg tepat. klu utk 'saya' dia rasa x jauh. tp fikir sedikit pd ibu2 yg mengandung?keadaan x sama. aku suka isi2 dlm blog ni wlupun aku pro umno tp aku x tolak apa yang dia sampaikan sbb betul. sediakan khemah utk bersolat dan tandas bergerak di setiap hujung platform adalah idea yang bernas.

saya berkata...

masalahnya..ko tau tak ada surau besar kat depan stesen lrt tu..kalau xtau dan xpenah pergi...xyahla nk berdebat lagi..makin terserlah kejahilan n kebodohan ko tu...

jawapan utk saya berkata...

5 minit? 5 minit kepala bana ko. ko ingat semua naik lrt mcm ko? 5 minit? 5 minit kepala bana ko. ko ingat semua pergi bukit jalil naik lrt? 5 minit? 5 minit kepala bana ko. hambek lg. keh keh keh

center berkata...

tak perlu la bergaduh kt dlm blog org lain. point ameno, bas lewat, zeero, aku merapu mmg aku suka dan sokong sgt2. harap pihak pengurusan ambil pengajaran dari kisah2 mereka. 1malaysia dahulukan rakyat ke bahlolkan rakyat?

jgnlayanlah berkata...

jgn layan provokasi dari saya tu. dia dah kalah. org dah sore loser mmg mcm tu.

saya berkata...

alahai..kan bodoh namanya tu...aku nak kate stesen bas tu seblah je dengan stesen lrt...seberang jalan je..jalan kaki 5 minit...xnak mngaku kalah lagi tu...tula,kate org bodoh lagi dari awal2..kan dah nmpk bodoh sendiri..

jawapan utk saya berkata...

sebelah ? tp kena seberang jalan? keh3x.. 5 minit? 5 minit kepala bana ko. bodoh x blh di ajar.

jai bkn nak bertekak tp nak celikkan minda otak 'saya' 2.

5 minit? 5 minit kepala bana ko. keh3x. hambek lg.

kesian kt dia. dia ingat kaki dia sama dengan kaki2 org lain. 5 minit? 5 minit kepala bana ko. keh3. kena lagi. ko tulis la panjang2 merapu2 dulu. nanti esok ke lusa ke tulat ke tahun depan ke aku masuk aku balas tp jgn marah klu aku cuma balas 5 minit? 5 minit kepala bana ko. hambek lagi. keh3x.

saya berkata...

kalah macamna tu...saya cuma nak bgtau...ada surau besar n tndas selesa..itu saje...dari cara penulis blog mnulis,dia tak tau yang ada surau tersebut..dan ada plak org yg jahil xtau ape2 kata saya kelentong....alahai...nak bgtau fakta pun dikatanya provokasi

saya berkata...

jalan tu xdela sebesar jalan kat arab saudi, 5 lanes satu hala...satu lane je pun,campur dua hala baru dua lane..haih...xnak mengaku kalah lagi..aku bukannye asafa pelari pecut tu..manusia normal macam org lain...jalan 5 min same je kot...klu beza pun dgn oku je...xabih2 lagi die ni...ngaku jela yang ko malu dari awal tadi...xtau buat cara xtau...

riyana berkata...

kenapa mesti bertekak dlm ni? grow up la sikit. x nampak ke apa yang penulis dan rakan2 cuba bagitau apa? kita kena berfikir secara mendalam dan kritis. apa yang cuba disampaikan oleh penulis aku dapat tangkap. mmg kena fikir kepada insan2 seperti oku, wanita hamil, org yg sakit, kanak2 kecil yg tdk blh berjalan jauh dan sebagainya. so kpd saya sila ambil point2 yg dikatakan oleh org lain kt dlm ni dan kpd jwpn utk saya cukup2lah tu. lainkali explain je cara baik kt saya. jgn suka2 kata org bodoh dn sebagainya bila org x sependapat dengan kita. mungkin saya xde family oku mcm dlm family saya. so dia x faham. apa pun saya, sy nak jelaskan klu bas datang lewat mmg menyulitkan keadaan sehingga org lain teragak2 nak meninggalkan tempat menunggu takut tertinggal bas. pembesar suara transnasional tdk sampai ke hujung sana.

saya berkata...

awal2nya...saya tidak mau bertekak dengan siapa2...saya cuma ingin bgtau ada surau yg selesa berdekatan dgn stesen bas tu...untuk kmudahan akan datang...just bgtau satu information baru kpd siapa2 yang xtau...bukan nk mmbangkang...sbg satu solution kpd salah satu point yang penulis utarakan kat atas tadi..tapi masalahnya tmbul bila ada sorg hamba Allah ni memekak,memaki,mngatakan org lain bodoh tnpa dia sendiri xtau hal tu sbnarnya...jadi pikirla2 sendiri...saya plak yg dituduhnya mmbut provokasi,siapa2 yang baru bace komen ni,bacala dari awal...

hamba Allah berkata...

memang x sampai 5 mnt pon klau nk bjln ke surau besar tu,juz seberang jalan tu je..so pd yg x tau tu jgnla nk bodoh2kan org lain plak..mcmla diri sendiri tu da ckup sempurna..si 'saya' tu kan juz nk bgtau n mmg btol pon pe yg dy bg tau tu..

ah beng berkata...

betul la bro... tak tau la 5 minit ke tak.. tapi biasa aku jalan dr stesen bas sementara bukit jalil smpi kat surau tuh - rokok sebatang pon tak abis.. (rokok dunhill, bukan rokok surya) tiap2 weekend aku naik bas dr jb to kl.. dah 2 tahun dah...
anyway, kalau korang nak tibai transnasional tuh.. tibai la.. boikot la... leh aku naik sorang2..selesa sikit. huhuhu
3.. 4 kali lambat out of beratus kali on time - i can take that risk.. huhuhu

syapek berkata...

marah bebenor ko nih. hahaha

aku setuju ah beng berkata...

haha.dah nama pon terminal sementara.agak agak la.sengaja beratur nak g toilet sejam tuh.padahal kalo g tandas lrt abis lama pon 30 menet(kalo merangkak la) dah bole kencing dah.hari minggu makan pengat, sendiri mau ingat.best gak quote nih.haha

Ariff berkata...

Aku tak paham orang malausia tak pernah nak bersyukur. setakat lewat. tandas kurang. macam macam la. Macam ni pun nak tulis macam2 tak pernah naik bas ke ? aku naik kereta pun sama je.naik bas pun selalu. tah la mungkin korang jarang berjalan keluar negara tengok keadaan orang yang lagi serba kekurangan dari kita yang mati rata2 banyak isap rokok dan terlebih makan

aku setuju ariff berkata...

tuh la.jenis org x bersyukur.n setakat yg aku tau bas transnasional la bas yg paling bole diharap.taun 1990 an dulu zaman tok nadoq memang bas nih sedikit terok.bawak cam pelesit.x mau berenti semayang.tp la nih siap baca doa sebelom gerak.nih crita sebelom aku bermaustatin kt jepon la.7 taun lepas.la nih mak aku ngan pak aku ja dok naik bas.nak drive x larat dah.sebulan skali naik bas dari baling ker key el.ok ja.nak beli bas len x mo depa.sebab nak naik transnasional.dreba tranasional baca doa sebelom gerak.punctual x punctual x bleh nak kata apa la.highway bukan cam train.even kt jepon nih pon bas lewat kalo jalan jem.hari minggu makan pengat, sendiri mau ingat

Ariff berkata...

satu pekara lagi plss jangan tgk salah orang kalau sendiri tak sempurna.bukan nak ceramah cuma nak menginati diri sendiri dan sesama umat islam. buat malu je pasal komplen lewat bayar sikit komplen banyak . lain kali naik kapal terbang la. oh lupa lak kapal terbang pun ada yang delay. ko buat la apa yang patut agar ko puas hati dan tak lewat.

Victor berkata...

salam..yg aku phm, bukan msalah lewat yg jd msalah utama kat sini...tp kmudahan kat BJ tuh...aduhai...kpada yg memahami and yg melalui sndiri, aku tumpang simpati..yg bodoh bengap tak paham ape isu kat sini, sori ye...

aku x setuju victor berkata...

1)tandas yang sangat jauh
jauh tara mana tuh bang

- kedudukan tandas yang tersorok
aikk ada mulut buat nak hina org ja ka?hello x reti bertanya?

- kedudukan surau yang jauh, juga tersorok.
macam jawapan ENCIK SAYA lintas jalan nun ja pon
mulut simpan nak mengata orang ja ka

- keamatpayahan mendapatkan air.
air nak buat gapa?air semyang ?g surau la

- size surau dan bilangan tandas yang tidak relevan dengan jumlah rakyat yang menggunakan khidmat bas ekpress.
depan jalan ada surau besau.x gheti2 guna

- bas transnasional lewat 3-4 jam bagi semua perjalanan ke melaka, perak, n9 dan johor.
yg tidak dipersoalkan kan?bukan isu kan.abih wakpa tulih

- ruang menunggu bas yang sangat tidak selesa.
dah nama pon sementara.bakpo nak hangin x tentu pasai

- terpaksa berhujan dan berhimpit dengan orang ramai ketika menunggu bas.
ok nih masalah sebenar.one chek.but still stesen sementara

- tiada tempat duduk ketika menunggu bas
ok second chek.tp kan stesen sementara

- perkhidmatan kaunter transnasional yang tiada adab
haha.ngata paku dulang serpih ngata org dia yg lebih.bayangkan cik kak cik kak dan cik abang2 yg letey kerja situ.brapa ratus org mai tanya bila bas nak sampai.keja depa gaji x seberapa pon,tetiba kena pressure.kalo sorang dua bole tahan bro.kalo 200 500 org mau kuaq bingai anak haram celaka bai.penulis yg x ditanya dan tak terkurung dalam kaunter pon dah meracau cam sawan.nih kan pulak org dalam kaunter penuh pressure.derang pon org bro.so sbelom ngata org tgk cermin yer.

Ameno World berkata...

kepada pemilik ip 175 blablabla sila gunakan 1 nick sahaja supaya senang org nak recognize. tak kesahlah nak bertekak macam saya dan jwpan kepada saya ke atau nak maki hamun ke apa ke better guna satu nick.. senang. seme persoalan2 di atas telah di jawab dalam artikel di atas. tak yah ulang2 tanya. baca je la habis2 then fahamkan. malas betul nak ulang2 tulis padahal dah di tulis dengan jelas di atas. sementara sekalipun kena prepare perkara yang asas utk kemudahan.

aku x setuju berkata...

ok ok .sori guna nick banyak.aku bukan copy paste.aku cuma menjawab soalan victor.katanya penulis blog x kisah pasal kelewatan dan itu x menjadi isu pokok.so aku paste la balik masalah2 penulis sambil memberikan pandangan aku kt bawah tuh.x semua benda kita btol bro.kalo suma kita nak menang even kita x patut menang,apa bezanya ko ngan pihak yg suka btol ko kutuk tuh.idealogi jer berbeza.benda yg derang nampak ko x nampak.yg ko nampak mebe dia x nampak atau dia dah nampak tp dia tau ader keburukan di sebaliknya.kita sama sama manusia.n part sementara tuh.memang btol sementara pon kena ada kemudahan asas.tp malangya masa plak x ngam.tgh2 sementara tuh ader plak perayaan besar.aku rasa kalo hari hari biasa ok jer kemudahan asas yg disediakan untuk stesen sementara tuh.dah nama pon sementara kang kalo buat cantik2 lengkap ngan kemudahan termasuk internet wifi ko cakap membazir lak.dah tau sementara buat cantik2.bodo toi org umngok.
penah dengar cita 2 beranak dan satu keldai?depa p jalan2.kampung fisrt anak naik keldai.org kutuk kaw2.anak x kenang budi.claka babi.bodo piang.biaq bapak jalan dia naik keldai.
kampung kedua,bapak plak naik,org kata bapak claka.dia yg tubuh badan kuat naik keldai,anak yg x masih muda disuruh jalan kaki.
kampung ketiga dua dua naik keladai.orang kampung kata bangang punya beranak.x dak hati perut.cincang bagi makan anjing baru tau.kesian keldai tuh.aampa ingat ampa ringan ka sampai nak naik dua orang skali.
kampung keempat dua beranak x naik keldai.heret ja keldai tuh.org kata bodo piang.x bole di ajar.mangkuk berayun.ada keldai jadik beban.dok heret ke hulu ke hilir.bangang punya manusia.
nih la terjadi kt encik penulis.pandai mengomen jer.x ble la camnih.komen ok.tp x leh over sampai salahkan pengurusan la sebab x semayang.apa nih.even dalam perang kena semayang.(aku pon kadang2 cheroi gak semayang.bukan nak bangga tp ingatkan diri aku seniri.semayang x leh tinggai dalam apa keadaan skali pon.kalo tinggai gak tuh salah seniri).apa pon penulis,nak kata aku bodo silakan.sebab aku tau aku pandai.kuang2 aku bole bertutur dlaam 6 bahasa.nak kata aku x tgk dunia luar,aku 7 taun kt japan.aku dah melancong hampir ke seluruh europe.nak kata aku pencacai umno,aku x daftar lg pon sebagai pengundi.ntah balik msia ka dak time undi pon aku x tau.yg aku tau ang terlalu melihat pada satu titik kecil dengan mikroskop murah ang sampai ang lupa dunia nih sebenarnya besar.bukan setakap skop mikroskop ang ja.bersederhana la sebab bersederhana tuh sikap muslim yg bagus

expenggune bas berkata...

masalh ni sejak dari pudu lagi bro... yang ckp tah ape2 merapu solat kat mane2 buleh, xde air boleh tayammum, ko belaja fardu ain ke ponteng kelas fardu ain? solat kene tempat, pakaian, diri sendiri suci.. ape atah jalan suci ke? ko nak tayamum, kene pastikan betul2 takde air, debu pulak yang bersih, bukan main redah je. aku dulu 2 minggu sekali naik bas pi kl dari ipoh, aku tau la betape seksanye servis route ni.. kat pudu lagi, tandas kecik hamjadah..

aku x setuju berkata...

aku tau.pudu memang hamjadah.sebab tu la depa tukaq x mo dah dok pudu.dah x dak ruang nak tambah kemudahan.kalo ada pon harga kaw kaw nya.n tuh salah satu kelemahan kerajaan la lambat sgt tukaq.tp tuh juga mebe sebab mengambil kira pengurusan geng2 bas yg kalo tetiba tukar kawasan,route pon akan berubah.mungkin la.aku pon x tau.mungkin gak sebab pengurusan yg kurang cekap.
bab semayang maner2 pon bole tuh aku setuju dan ader yg x setuju.islama buakn agama yg menyusahkan.islam tuh universal.islam x membebankan umatnya.x semestinya kita kena semayang kt surau.aku p men snoboard,tibai semayang atas jalan bersalji rilek ja.kalo ada surau bagus la.kalo x dak surau nak buat camna?x kan nak kena tunggu ada surau baru nak semayang kot.debu untuk tayamum,bukan kena amek debu serupa nak tanam halia bro.debu tuh cukup sekadar tepuk sekitar kita.x payah pon amek sampai segenggam debu.memang la kena pastikan ada air ka dak dulu.sebab lebih afdal pakai ayaq.tp kalo dah darurat cam penulis cakap,tayamum lebih afdal dari x semayang kan.n aku rasa jalan kt msia la nih x dak la berubah sangat ngan 7 taun lepas.x la kotor sampai ada taik anjing taik kucin sampai x sah semayang.n untuk kes nih mungkin hujan dan becak.so x selesa.tp jgn lupa,islam tuh agama syumul.agama x menyusahkan.semayang sambil duduk pon bole.kalo dah sangap space sgt.dah x dak ikhtiar sgt.n bab pakaian,benda nih aku paling hangin.salah satu sebab budak skolah x solat adalah sebab alasan baju skolah berpeluh.so x semayang.nak semayang ngan baju bersih.ang bukan kencin dalam baju.peluh ja.len la kalo terkuar air mazi ka time bersentuh bersukan belajar kt skolah.n sama la ngan kes kt stesen bas nih.baju kalo dah tau kotoq dan tau kita kena semayang 5 kali sari,pasai pa amek mudah pakai gak baju kotoq?bukan kah islam itu menganjurkan umatnya berbersih bersihan.len la kalo terkotoq tgh jalan.kita org msia nih slalu amik ringan tentang agama.kalo x amek ringan kita terlebey beratkan pulak agama sampai membebankan.semayang kalo kuar kompom kena kt surau.padahai x berjemaah pon kt surau tuh.time semayang kompom kena pakai kain.apa nih,ajaran fardu ain mana camni.syukurlah ampa dok msia banyak surau.x susah langsung nak semayang.tp bila time darurat jgn lupa,semayang kt mana2 pon bole.aku pernah nampak student malaysia semayang tepi toilet sebab dah x dak space sgt kt terminal ketapi jepon.sebak pon ada,bangga pon ada tgk org msia camnih.so pakat2 pikiaq la noh

Ameno World berkata...

bagi individu itu mungkin relevan. bagi yang ada anak2 kecik dan warga tua itu seme tidak relevan. berjalan menggunakan tongkat adalah satu penyeksaan.. ada org tua semalam kat situ. kesian aku tengok nak tolong takat yang mampu. aku minta kusi sorang pun taknak kasi, kesian gak kat pakcik makcik tue tapi nak wat camne.. kesimpulan nya apa2 yang ko cakap tue hanyalah mudah setakat teori ble dah alami sendiri ko tahu la kesengsaraan nya.. nak tahu cara nya macam mana?

1. bawa 2,3 atau 4 anak.
2. jaga sendirian dan bawalah anak itu kehulu kehilir.
3. pastikan ada baby sekali.
4. ataupun tunggu ko dah tua.
5. jalan guna tongkat
6. berjalan lah kesana kemari utk ke tandas etc.

apa? tersiksa? ha yer.. ingatlah masa muda apa yang ko cakap kepada org2 yg mengalami nasib seperti itu. sementara bukan alasan. kerajaan ada duit utk buat program2 hiburan. sediakan khemah utk bersolat macam tabung haji tue okey je. tandas sementara pun tiada masalah. kalau nak sediakan time perayaan pun takde hal. buat je. jgn kasi alasan banyak. customer tak mao alasan, yang mereka mao kemudahan. kalau tak mampu jgn kasi service. tutup buku sudey

Anonymous berkata...

bkan trans jer, bus "durian burung" pn same.. ckp kul 8.30 mlm, aq tngu dri kul 8 mlm smpai kul 1.30 pg.. tnye kt counter, "bus on da way, bus on da way".. dh la ckap cam nak telan aq..huh.. tu pn smpai bus yg lain.. nk dekat kul 2 bwu nk b'tolak.. hampeh btul.. dh la 3 kali kna tukar bus.. naik kreng kaki & blakang aq... apa daaa..

Ameno World berkata...

aku tanya bukan tuduh mereka tak solat. baca lah bebetul dulu. sket pun tak buka cerita pasal politik dalam thread neh. persepsi org len tak sama dengan apa yang ada dalam kepala hotak aku. dalam kepala hotak aku pihak pengurusan mmg patut dipersalahkan 100% mmg itulah kenyataan tiada tapi2 lagi. jika bas lewat sampai buat pengumuman. bagitau. bas lewat tiba di destinasi. sila tunggu. bagi mereka yang nak ke tandas ataupun bersolat sila laporkan kepada kaunter agar tidak tertinggal bas. itu pun susah ke? adoii... kalau bercakap dengan org yg tak faham keadaan mmg begitulah cara nya. contohnya aku makan cili padi dan cili merah. ko makan cili merah. aku cakap cili padi lagi pedas dari cili merah tp ko cakap cili merah yang pedas. ko tahu sebab ko dah rasa. tp masalahnya ko cuma rasa satu jenis cili camne ko tahu hah? setakat hidup kat luar negara tue beratus2 member aku kenal duduk kat jepun la, usa la, kt mesir pun ada.. yg paling ramai australia. seme melayu2 dan pakat2 takmao balik malaysia.. pada hakikatnya ko tulis panjang2 tapi seme isi syok sendiri.. bro.. terimalah hakikat perkhidmatan awam di malaysia mmg disaster. heh

aku x setuju berkata...

aku tau mudah bercakap dari melaksanakan.dan aku x kata ko 100 peratus salah encik penulis.tp x bleh la menuding jari ke arah orang jer.kene consider gak kot.betul patut ader toilet bergerak.tp mesti ader sebab munasabah x disediakan toilet tuh.mebe pihak pengurusan x bajet sampai melimpah ruah camtuh orang.aku pon x tau juagk sebab aku bukan tukang tilik.dan khemah untuk orang semayang pon aku rasa mebe pihak pengurusan bajet x sampai la kena ada khemah sebab dah cukup la ngan surau yg ada.tetiba jalan jem.patutnya longgokan pengguna x terjadi tapi terjadi plak longgokan pengguna yg keterlaluan.
sama la ngan ko cakap kt aku.berkata2 mudah tp nak menjadikan ia realiti susah.sama gak pihak pengurusan cakap camtuh kt ko.sepatutnya ko yg dah celik dan sedar aper dah terjadi buat ayat berhemah dan bukannya menghasut orang ngan kata kata nista.c-yal la dan sebagainya.aper yg ko dapat dengan kata nista camtuh.dan aper plak motif ko letak gambar tranasional sekiranya kes lambat x der kene mengena ngan masalah kemudahan.ko seolah2 cuba menghasut orang memboikot transnasioanl.kalo dalam rumusan spm isi tersirat ko.bencilah bas tranasional.staff nya sangat celaka.len kali jgn nek dah bas ni dan ini menampakkan kisah ko ni cuma simbolik kepada fahaman politik pekat ko.bukannya nak membela rakyat marhean seperti yg ko tulis.skali lagi aku nak kuatkan,aku x sokong maner2 parti politi dan pihak.cuma muak dan rasa x adil bila baca artikel ko.so aper beza ko yg hebat dan banyak idea nih ngan geng2 yg slalu ko kutuk?

Ameno World berkata...

hah itulah ko. aku sket pun tak cerita pasal politik dalam thread neh. baca bebaik dari atas sampai bawah. tang mana aku cerita pasal politik. ingat ble aku menulis je mesti ada kena mengena dengan politik ke? bab2 len telah di tulis kat atas tue. tak perlukan tulis-ulang. tiap2 tahun masalah yang sama berbangkit. tolong copy paste kat transnasional sana, kalau dorang jawab ada baiknya. pasal tadi aku dah buat apa yang atie buat. dia nya idea aku tiruk. aku g complaint kat sana. aku harap ko pun tolong kasi link blog aku kat dia. aku takmo argue dengan ko. buang masa aku. kalau pihak trans menjawab insya-Allah akan ada hasilnya. lebih baik cakap dengan dorang. beria2 explain kat ko ialah kerugian buat aku kerana ko bukan org yg mampu mengubahnya. heh

aku x setuju berkata...

haha.baiklah encik penulis.no more arguing.aku x bijak cam ko dan x der member2 yg super hebat.tp deep inside your heart you know what i mean right.aku cuma nak tegaskan kalo satu jari menuding kt orang 4 jari lg menuding kt diri seniri.sama samalah kita berusaha meningkatkan iman kita.yg baik itu datangnya dari allah dan yg buruk tuh datang dari allah juga tetapi melalui kelemahan aku.aku mintak maap kalo aku terover dan nampak aku bangga diri dan dengan slamber badak nyer sound orang.

suka-sika berkata...

jgan nek bas trns lg.senang ak pilih seat yg ak suka..

encloxure berkata...

Assalamualaikum..
ape yg d tulis pnulis blog ni, ade btul nye. mmg ade mslh kemudahan kt SBJ tu. tp standard la 'stesen sementare'. fhm2 je la klau dh smentare tu. bkn nye sempurna lengkp sgale kmudahan. rase nye lg ok dr pudu yg dl. huu... Alhamdulillah slame aku nek bas transnasional x de mslh pn. x kire d SBJ, duta, pudu, & ln2 tmpt, aku x de mslh pn ngn transnasional.. yg aku x suke kt cni, nape perlu ckp bodo, c-yal, bahalol etc. perosak bahse dan prosak bangse btul. melayu kn pnuh ngn budi bahse nye. hu3.. Think +ve. sume perkare berlaku ade sebab. mmg sush nk memuas kn ht manusia ni...

Ariff berkata...

Ok kawan kawan . Disini penulis nak cakap dia bagus. kalau buat kerja perfect. semua dia nak dapat. ok la awak abik semua. nak senang belaka.aku dulu balik dari pahang ke kedah naik keta dari subuh sampai isyak. tak bising pun kat pihak mana2 bersyukur gak sampai. pasal sembahyang kita boleh qadar. macam2 lagi . kalau dalam kapal tebang boleh lak kita solat. dalam hospital boleh plak. ape2 saya paham. PENULIS BUKAK TEMPAS BAS SENDIRI JALAN RAYA SENDIRI BUKAK NEGARA SENDIRI. TAK YAH BISING PASAL ORNG LAIN SALAH......... OK?

pk berkata...

Eh bkn spatutnye sume bas tu pindah ke TBS kat bdr tasik selatan.. kt sana serius selesa. mcm airport.
mmg kt terminal smentara kt bukit jalil tu xselesa pon..
dahla kalut2, panas, ramai org, byk ulat tiket..

maxx berkata...

wadafak la kan.. tp stakat ni MARALINER xpenah mengecewakan aku. Slalu gak amek trip KL-JB, aku malas nk drive. memang Bkt Jalil tu tmpat tongkang babei.. toilet cm haram, pakai potty je lak tu. dlu time memula blaja naik bas mmg aku tepedaya ngan ulat ni. Ulat tiket sume "nk p mana bang? JB? skarang ader".. tp 'sekarang' tu kn tggu smpai bas penuh a. lau sejam bru penuh ko tunggu a.. itulah KONSORTIUM.
So kesimpulan aku, lpas beberapa tahun aku nek bas, aku pengguna tegar MARALINER ngan PLUSLINER je. lain2 semua SAMPAH

Anonymous berkata...

tu la pasal..pilih BN.. upss...itu baru isu bas/tandas/surau .. belum isu minyak/beras/gula sebagainya..segala pak menteri mentara tak perlu bayar semua tu n tak perlu lalui semua tu.. sbb tu dorang tak ambil peduli... aku suka sgt klu segala pak menteri mentara jd org awam. sehari je..mulakan dgn solat subuh kat bas2 station..naik bas berhimpit2..bayar tambang tau .. berdiri jgn duduk beb..kongsi tandas awam... kongsi makan kat kedai mamak ke..dok kat traffic jam.. makan kena bayar duit sendiri bukan duit rakyat..berpanas tunggu bas kejadah apa ke.. klu tak sedar diri jugak..sohih..mmg gila

ANON berkata...

hahahaha... baru rasa ke bro?
sendiri mau igt la.. raya krismes,raya cina...
suma 1 negara bercuti daripada ujg singapura smpai ke semapdan perlis... suma pakat nk balik kampung...
aku dah terkena kalu balik ari ahad ni... seksa gila 12jam lam bas dari utara nk ke pudu...
sampai ke pudu dah dinihari.. mujoq ada membe mai amik...
lepas2 ni sapa2 nk balik xkira nek bas ka apa beringat la... balik awal sket... jgn balik siang ari sblom nk keja... jem cam syial... n bas apa suma delay kompom laa...

btw stesen bkt jalil mmg cam celaka r... bek nek kt duta @ tmpt baru kt tasik selatan tu ok la sket kot...


lol... xle blah aku pengomen Ariff kt atas ni...
suka2 ati wat hukum.. mana leh qada smyg suka2 ati.. time perang pon kna smyg jgk.. xkirala bas delay ka apa... ttap kna smyg bkn leh sekali himpun suma... haish...perangai umno harbi mmg laguni r... xle org kata apa sket... xsuka balik cina/india.. xsuka belah dari msia... pajadah pnya perangai... org komen supaya KERAjaan n pihak terlibat sedar diri sket... kalu sedar bleh la wat perubahan.. yg kepala bana xsedar2 diri tu yg wat org meluat tu... tu yg asik nk maki ja tu... depa bukn rasa pon apa yg kita rasa... ari2 nek keta ada drebar.. escort siap leh jaga jalan lg... ada ka penah rasa jem jln camna,penat bwak keta berejam rejam? chaish...

lolitagals berkata...

bas transnesional mmg celaka...konon on time la...
perangai cam celaka... penah aku tiket pkol 11,aku otw tersangkut trafic, smpai2 pudu 11.05 tup2 dah jalan da pegi duta... aku pnya la kejar... smpai2 duta 11.15 camtu...
bleh plak melepak smpai 11.40 xjalan2 lg... yg tadi kt pudu laju sangat...xsmpai 5min dah belah....
tambah lak kalu kna bas seat 2-2,xde divider antara seat tu... sempit cam gampang...cam nek bas rapid ja

a berkata...

saya rase semua org kene la bersabar...anggap jer tu ujian...kl x solat berdosa tp kalo kita bersabar dapat pahala...lagi satu x baik maki2 org... kesian die...cuba la letak diri anda kat situasi dia (dia pon mesti penat layan org)... ape yang anda rasa saya pon merasa gak sampai keluar air mata menahan kesabaran ...almost 15 years turun naik bas...
ape pon situasi ini mmg boleh dielakkan ...byk caranya salah satu utk memastikan kita x diuji seperti diatas senang jer....
jgn keluar rumah pada waktu puncak...faham x?
maksud nya - keluar slps sehari cuti n blk seblm or slps sehari cuti habis...

Jacko berkata...

Kesian dgn Tuan Tanah(TT). Nampaknya kerajaan mmg x prihatin dgn nasib rakyat. Duit peruntukan utk penambahbaikan public transport tak diperuntukkan sepenuhnya. Mungkin duit tu dibelanjakan utk PRK utk kemenangan parti2 tertentu.

Mungkin TT boleh forwardkan cerita ni (dlm bahasa yg lebih baik) ke Malay Mail ataupun Aduan Rakyat TV3 suku sebab selalunya pihak2 berkenaan hanya amik tindakan lepas masuk paper atau TV

aq suke berkata...

aiyakkk,,,,smpai ble2 klu berbalah fhaman politik kte xkn brsatu...n xde gnenye pn la brtgkar psal 2,,,ape yg kte ckap tnpa bukti adlah ftnah,,xmemasal leh bertengkar an,,,ingat Rasulullah tggalkn ajaran yg bek pd umat2 dy,,,xde pn dy maki hamun puak2 yg mnentang dy,,,Allah tawarkn nk hncurkn umat dy pn,,dy leh bersabar...jgn la tkut tuk bersbr,,,sbb bahase kite dpat mncrminkan kjernihan hati kte,,,mmg ad prob,,aq pn sdar,,,aq pn lalui n ad kt sne..pasal solat,,dalam keadaan darurat tkut d tnggal bas,,,cbe korng buka byku fikh ibadah,,,ad x solat dalam knderaan n plaksanaanny,,,jgelah bhase ea,,,sbb kte akn dpersoalkan dgn pe yg kte ucapkn,,,klu tkut nk brsatu,,,jgn fikrkan tntng kmenangan,,,1 ummah mari bersatu,,,

Ty Kudrna berkata...

I Twittered your fantastic giveaway.

MBT Tenga Mid GTX Boots berkata...

Could I simply say such a comfort to find somebody who essentially realizes exactly what they may be sharing on the internet. You actually understand how to take an issue to light and allow it to vital. More people should study it all and understand it all section of the story. I cant believe you're not very popular because you certainly have the gift.

Otelia Beadle berkata...

There is certainly visibly a bundle to understand about this kind of. I suppose you made a number of good issues throughout functions furthermore.

oi berkata...

sabar la celaka.. kan tgh buat TBS tu.. dh siap pun

buy male masturbator berkata...

sperm enhancer drugs to improve sperm motility increase ejaculate volume sperm motility increase vitamins to improve sperm count how do i increase my sperm count low sperm count testing ejaculate more volume how to ejaculate more increase the size of your load sperm improving foods ejaculate amount increase seminal volume increase sperm production best sperm pills amount of sperm produced sperm count increase medicine foods that improve sperm count amount of sperm in precum how can you improve sperm quality

Katherine Townsend berkata...

Extremely cool, some great points! I appreciate you making this post available, the rest of your site is also well done. I hope you have a wonderful day.

Camila Hassenger berkata...

Hi there its me once again basically , decided that I ought to return back and watch the manner in which the argument was really going.

Malena Ward berkata...

Hi I have been reading your blog for the past two weeks and it is interesting, do you have a RSS feed?

Garry Arrant berkata...

Hello,nice blog post. Informations are pretty interesting and saved me huge amount of time which I spend on something else instead of searching posts like this :) Thank you

slow url berkata...

I dont think Ive seen all the angles of this subject the way youve pointed them out. Youre a true star, a rock star man. Youve got so much to say and know so much about the subject that I think you should just teach a class about it

slow url berkata...

This is such an informationrmative story and very clearly written. Every single thought and idea is direct to the point. Perfectly laid out. thanx for taking your time sharing this to you scaners.

sony bravia berkata...

This site is disseminating valuable information to people who are most concerned of the following issues being targeted by this site. Many certainly will keep coming back to check out updated posts.

sony bravia berkata...

cheers for such a brilliant site. Where else could anyone get that kind of information written in such a perfect way? I have a presentation that I am presently working on, and I have been on the watch out for such info.

outdoor banners berkata...

I admit, I have not been on this website in a long time, however it was joy to find it again. It is such an important topic and ignored by so many, even professionals! I thank you for helping to make people more aware of these issues. Just great stuff as per usual!

Super Affiliate Coaching Club berkata...

The difference between the right word and the almost right word is more than just a fine line! it's like the difference between a lightning bug and the lightning!

Launch Jacking berkata...

Perhaps this is a bit off topic but in any case, I have been surfing about your website and it looks really neat. impassioned about your writing. I am creating a new website and hard-pressed to make it appear great, and supply excellent posts. I have discovered a lot on your site and I look forward to additional updates and will be back.

auto insurance Minneapolis berkata...

I'm happy I found this site! From time to time, students want to cognitive the keys of productive literary essays composing. Your first-class know-how about this good post can become a proper basis for such people. thank!

TV Shack berkata...

I'm happy I found this site! From time to time, students want to cognitive the keys of productive literary essays composing. Your first-class know-how about this good post can become a proper basis for such people. thank!

visit website berkata...

Just about any property owners will certainly plan to put in the most effective home security in order to protect their home coming from anti social factors. Due to this they'll obtain for their selves the top home security system available in the market.