t>

Breaking News

Pekerja KFC Malaysia yang tumbuk customer telah digantung kerja.

Mungkin sorang. Mungkin dua orang. Mungkin sekumpulan pekerja kfc yang terlibat dalam insiden pergaduhan semalam. Lihat sini. Kalau nak di ikutkan memang betul pekerja kfc tidak boleh memukul customer. Kalau customer berhujah menggunakan mulut maka balas dengan mulut. Kalau tak tahan blah je dari lokasi kejadian. 

Memang sesetengah customer di akui perangai mereka memang bullshit. Selain dari suka memaksa, tidak boleh sabar, buat muka toya dan tah hapa2 lagi, itu tetap bukan alasan bagi pekerja kfc untuk mengamuk dan naik marah. Bukan pasal term "customer always right" tapi pasal term "anda ialah pekerja dan melayan pelanggan ialah termasuk dalam bidang tugas anda".

Merujuk di dalam situasi neh yang kita tidak tahu siapa yang salah dan siapa yang betul sebab terdapat pelbagai versi yang disampaikan kepada melalui media facebook. Antaranya ialah ;

1. Pekerja kfc terbabit dah bagitau customer yang ayam sedang dimasak.. sila tunggu.

2. Pelanggan tidak berpuas hati sebab dah tunggu lama. Still ayam tengah masak. Nak angkat bagi dia makan mentah2 kang marah pula..

3. Pelanggan mungkin marah kerana perut lapar + tunggu lama + teringin nak makan kfc tak boleh nak pergi tempat lain sebab dia rasa buang masa.. dah tunggu situ lama.. jadi stress. Bila stress = dia marah. Lalu dia lepaskan kemarahan kepada pekerja kfc terbabit.

4. Pekerja kfc pula dah penat. Customer dah que. Makin lama makin penuh. Ayam pula tengah masak. Tengok muka customer macam ada yang dah bengang sebab lama tunggu. Lepas tue ada pula customer yang marah2. Mungkin dia stress. Lepas tue terserempak pula dengan customer yang suka cakap lepas. Dia stress jumpa customer stress = gaduh.

5. Pekerja kfc yang lain pun gagal menenangkan pekerja kfc yang marah tue. Of course mesti ada sesuatu yang pelanggan itu sebut sehingga pekerja kfc yang lain pun rasa tersentak. Contoh kalau dia sebut " seme semua pekerja kfc ini ialah babi. Pergi mati lah korang. " So..? Macam mana pekerja2 kfc yang lain nak tenangkan kawan dia yang kena marah kalau yang sebenarnya sekumpulan tue kena marah dan dimaki oleh pelanggan tersebut? Sama2 stress.

6. Namun, stress neh boleh ditanggani kalau kita dilatih. Itu sebab perlunya kita melatih pekerja2 yang bekerja di hadapan kaunter untuk mereka sabar. Perlunya mahirkan diri dengan kesabaran kalau mahu bekerja di hadapan kaunter. Di mcdonald pun ada banyak pekerja melayu. Tapi elok je dorang senyum. Mesti management mcdonald pandai menerapkan latihan + suasana kerja yang baik + gaji yang tinggi [setimpal dengan beban kerja] + staff yang mencukupi.

7. Ini ialah iktibar untuk tiga komponen. Ini bukan untuk menetapkan siapa salah dan siapa betul. Tetapi pengajaran dan iktibar untuk kita bersama. Iktibar neh harus menjadi panduan kepada masa akan datang. Supaya perkara yang sama tidak berulang lagi.

8. Pertama pelanggan, belajar gunakan bahasa yang baik. Ya anda marah tetapi still gunakan bahasa yang baik. Jangan maki orang. Jangan gunakan kata2 yang sensitif. Jangan babitkan kaum. Jangan sentuh keluarga dan peribadi. Hanya perlu mention tentang ayam dan fakta kes. Senang cakap jangan relate benda yang tidak perlu. Pekerja juga manusia. Mereka ada perasaan marah sebagaimana anda. Jadi janganlah singgungkan orang lain hanya kerana anda rasa tersinggung. Sila marah perkara yang perlu di marah. Jangan babitkan perkara2 yang tidak perlu.

9. Yang kedua pekerja. Jangan bekerja di hadapan kaunter kalau tidak pandai menangani stress dan melayani customer dengan ramah. Customer marah macam mana sekalipun andai anda masih tersenyum, gunakan body language yang ramah, rasa marah dia akan bersusutan. Semakin kuat dia nak marah.. tapi semakin tersenyumnya anda, ramahnya anda, lama2 dia jadi serba salah. Nak marah ke.. taknak marah ke.. aku marah2 pun dia senyum2 lagi..aduhh tensionn lah.. 

Yang jelas pekerja kfc [yang terlibat] belum mahir tentang kaedah yang betul bagi melayani customer yang hilang sabar. Alasan seperti penat, stress, customer ramai dan duit bukan segala2 bukan alasan yang betul. Oleh kerana yang pilih bidang ini anda, maka anda harus belajar sesuaikan diri untuk menerima budaya kerja yang ada dalam bidang neh. Jika tidak suka, tinggalkan. Jika berkeras mahukan suasana kerja seperti neh, maka sila patuhi protokol yang telah termaktub.

10. Pengurusan KFC. Pihak pengurusan KFC perlu mengkaji apa sebenarnya yang telah berlaku. Jangan menghukum dan menilai orang berdasarkan video dan aduan2 yang berpihak. Kadangkala apa yang tertulis di video dan facebook bukanlah benda yang berdasarkan kepada realiti.  Pekerja kfc dan pelanggan terbabit perlu dipanggil untuk diberikan keadilan. 

Kedua2 mereka berhak bersuara sebelum boleh dinilai. Dalam waktu yang sama ada baiknya jika pengurusan kfc pasang cctv di hadapan kaunter. Senang pada masa akan datang. Selain itu terapkan latihan yang konsisten kepada para pekerja. Kegagalan kfc menerapkan latihan kerja kepada pekerja2 kfc neh adalah punca utama mereka gagal menanggani stress di tempat kerja. Naikkan tangga gaji dan wujudkan suasana kerja yang boleh menanggani stress para pekerja. KFC perlu lah pandai tingkatkan productiviti mereka seiring dengan kepesatan perniagaan mereka yang mana para pelanggan semakin hari semakin ramai.

Kenyataan rasmi kfc mengenai insiden semalam di facebook mereka ialah seperti di bawah neh ;

Sozcyili : Ada sapa2 nak makan kfc lepas neh? Jom..