t>

Breaking News

Usul bayar saman serta merta memang BODOH!

Marah?

Jangan dulu.


Tak kira lah samada PDRM ataupun ahli majlis kalau mereka meluluskan usul untuk membolehkan saman dibayar serta merta mereka sememangnya bermasalah di akal masing2. Kenapa lancang sangat mengutuk2 usul tersebut?

Situasi.

Kesalahan parking.

Polis traffic A menghampiri pemandu A dan berkata heyy bang neh salah neh.. boleh kena kompoun.. neh saya nak buka resit kompoun.. rm300 ada neh bang... 

Alahh bang sorry2.. saya alih segera.. minta maaf ye bang.. tolong jangan saman..

Mana boleh.. kalau tak ikut undang2 memang larh kena saman..

Alahh abang saya alih sekarang.. sekarang juga saya alihkan kenderaan..

Tak boleh.. undang2 mesti dipatuhi.. 

Maaf lah abang.. saya betul2 mengaku salah neh.. saya mohon peluang kedua..

Berapa? Kalau kena saman serta merta kena bayar rm300. Kalau taknak bagi lah berapa yang ada..

Errrr... 

KWANG KWANG KWANG.. 

Ciss.. bab peraturan jalanraya suruh ikut undang2. Bab rasuah taknak pula suruh ikut undang2. Dah banyak kali kes macam neh berlaku. Itupun saman bayar kat pejabat. Kalau bayar on the spot? Lagi jahanam. Lagi boleh amek kesempatan.

Senang cakap

MEMUDAHKAN mereka untuk cari duit tambah? 

Boleh blah!!!

Bukan nak tuduh2 oke. Bukan juga nak anggap seme polis adalah pemakan rasuah. Jangan salah faham. Tetapi benda neh dah membentuk persepsi umum. Daripada polis fikir macam mana nak kutip saman dengan cepat better polis fikirkan macam mana nak upload undang2 dengan berkesan terlebih dahulu.

Tindakan lebih keras tak semestinya menggunakan wang. Wang itu lah punca amalan rasuah berleluasa. Boleh digantikan dengan sistem lain. Yang tue kita kena buka untuk kajian bersama larh.

Ikut dari pengamatan aku, benda neh sebenarnya berpunca dari pegawai2 polis yang tidak amanah dalam menjalankan tugas. Kalau ko letak undang2 paling keras sekalipun andai polis tue offer, kalau you taknak kena sekian2 denda, you bayar i sekian2 amount pun tak guna juga.

Lebih baik lah kalau pergerakkan polis itu sendiri dirakam sepanjang masa dia bertugas dan melakukan rondaan. Nak report? Dah tak berkesan lagi. Report pun masuk bakul sampah jek. 

Orang, kalau dia amanah apa dia nak kesah kena rakam jek sepanjang masa kan? So elok sangat polis2 yang ditugaskan untuk meronda + menyaman dipasang kamera or alat perakam dan tidak boleh dimatikan sepanjang masa dia bertugas. Kecuali time dia rehat or pergi tandas. Tetapi mesti dilaporkan..

Dan itu sesungguhnya melatih mereka untuk tidak menerima rasuah dan dalam masa yang sama juga boleh merakam percubaan rasuah.. bagaimana? Anda setuju dengan idea neh?  

Lagi review mengenai samsung galaxy S III