t>

Breaking News

Jangan suka-suka buat janji.

Main2 jek budak neh. 

Aku percaya dia neh main2. Attention seeker la katakan. Yang sebenarnya aku tak kesah sangat dia nak main2 ke gurau2 ke apa. Tapi jangan over sangat. Lebih2 bab janji berjanji neh. Ingat boleh ka kita bermain2 dengan perkataan janji?



Kalau ATM kalah, aku berjanji akan terjun dari bangunan KLCC :)

Sesetengah orang mungkin membaca ia sebagai bunuh diri. Tapi yang sebenarnya kalau kita dah pasang peralatan apa seme kat badan2 kita, kita boleh jek terjun. Even bangunan yang lebih tinggi dari KLCC pun boleh. Asalkan cukup syarat2nya.

Sebab tue jangan suka2 buat janji. Hukum berjanji neh ada dalam islam. 

Menepati dan menunaikan janji adalah antara sifat yang sangat dituntut Islam seperti firman Allah yang bermaksud : “Dan penuhi (sempurnakanlah) perjanjian (dengan Allah dan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.”-(Al-Israk:34).


Dia berjanji. Maksudnya dia dah berjanji dengan kita seme. Buat secara open. Public. Jadi kita pihak yang mendengar janji dia tak salah memohon dia menunaikan janji2 dia. 

Baca neh ;

Berjanji itu harus ditepati dan melanggar janji berarti berdosa. Bukan sekedar berdosa kepada orang yang kita janjikan tetapi juga kepada Allah. 

Dia bukan nya janji nak bunuh diri. Kalau janji nak bunuh diri automatik terbatal sebab ia perkara yang mungkar. Dia janji nak terjun KLCC. Ini janji yang boleh dibuat asalkan patuhi prosuder yang betul.

Sekarang neh bila dia nak terjun KLCC? ATM dah confirm kalah. Dia dah confirm nak terjun ka?

Wakaka..   

Rujukan ;

http://wahyuababil.blogspot.com/2009/04/hukum-janji-dalam-islam.html 

https://www.facebook.com/