t>

Breaking News

Aksi yang menyebabkan MALAYSIA dikutuk - UPDATED!

Ini la aksi dan rakaman yang boleh membuatkan kita dikecam dan dikritik dengan hebat kerana keterlaluan dalam menyampaikan sokongan. Ini cara yang salah. Heran gak aku tak nampak benda neh semalam. Tak ditayangkan kot.

Takpe. Ada rakaman dari seseorang. Untuk korang tonton dan nilai sendiri. Aku menentang sekeras - kerasnya amalan seperti ini. Dan aku cadangkan ultras malaya elok kaji dulu sikap diri sendiri selepas korang beria2 hina singapore itu anjing. Itu adab dalam bersukan ka? Dalam sukan itu bukan adabnya jauh sekali dalam islam. Agak2 nak kalah terus silalah jadi penyokong2 yang menganjingkan orang.

Aku macam tak percaya begini rupanya adab penyokong2 ultras malaya. Apa pun aku puji tindakan segilintir dari mereka yang tidak menganjingkan sesiapa ketika mereka mainkan lagu singapore itu anjing. Ini aku puji sebab korang ada pendirian. 

Kita mungkin menyokong pasukan yang sama tetapi cara kita menunjukkan sokongan, amatlah berbeza. Ada sesetengah dari kita sokong dengan berhemah dan ada sesetengah dari mereka menyokong tetapi dengan cara yang sangat2 memalukan.. 

Saksikanlah sendiri..





Penjelasan ;


Jap, aku lupa. Situasi chant anjing ni ketika pemain singapore asik jatuh dan kepura2an. Masa ni chant anjing kedengaran. Sebanyak mana player dia jatuh dan lengah2kan masa, selagi tu lah dianjingkan. 

1- makian akan tetap berlaku baik penonton di rum
ah atau di stadium.
2- apatah lagi maki2 sbb reff berat sebelah atau player lengah2kan masa dgn buat2 cedera.
3- makian yg bese dgr, sial, babi lah reff, reff kayu, dan mcm2 lagilah. yg kat rumah pun over sama sumpah seranah. (ada yg tak, aku cite yg maki2)
4- Ultras maki dengan chant
5- Secara beramai2, bkn individu.
6- Ia sama mcm maki2 dr penonton yg lain, cuma mcm aku ckp secara beramai2, dgn pergerakan badan, berdiri dan ada rentak tersendiri.

Jadi kalau amenoworld nk update kt blog or page, maklumkan dulu situasi chant itu dimainkan. aku khuatir benda mcm ni jd panjang dan merepek2 tak sudah. dah banyak aku tgok kwn2 fb aku update psl ni. maki balik ultras. kah3. yg siap ckp nilah malaysia, dh kalah ckp sg anjing. walhal chant anjing ms game. haha

Dan ;

Aku dah lepak dengan budak Ultras kt stadium ni dari 2010 lagi amenoworld. yg ramai sgt hentam sbb isu ni je. mmg dorg penyokong sejati. bendera besar, jersi besar, banner mokhtar dahari, segala mcm pakai duit dorg sendiri. dan kehadiran dorg ni mmg bg semangat pg player. aku dapat rasa masa friendly dgn hongkong kt shah alam dan di bkt jalil smlm. acik, isu ni kecik je. malaysia kalah smlm. kalau menang, mmg aku yakin tak kuarnya isu anjing ni. pendapat aku, mmg ultras melebih2 bab anjingkan ni. aku yg berada sama pun rasa tak selesa. dia bukan chant ni je, ada 1 lagi. "Ultras Malaya, ekor Harimau Malaya, Kami turun ke Bukit Jalil 1 jiwa sokong Malaysia, Singpore Anjing.. dibunuh saja"

Kadang2 yang kena anjing FAM. ikut keadaan. Chant akn diubah " FAM Bangsat, kami datang FAM Bangsat. Kami turun ke Bukit Jalil, 1 Jiwa sokong Malaysia, FAM Bangsat, Dibunuh saja." Sama ryhthm mcm lagu chant kat atas. Kadang2 perkataan bangsat jadi anjing dan kadang2 jd bangsat.

Selalu Friendly Ultras sekitar lembah kelang je turun. Paling ramai pun 500. Tp semalam Ultras setiap negeri datang. Dalam 5000 juga. Sbb tu chant nya kuat sampai dgr 1 stadium. Apatah lagi benda vevevula dh diharamkan. 

Pro dan con isu ni. Hater Ultras mmg akan ambil jdkan isu besar. Siap ckp sbb chant anjing ni Malaysia kalah. Kalau tak anjing, player main mcm smlm kalah juga kan. :):)

Pandangan aku :

Ada banyak cara yang elok untuk nyatakan sokongan atau menaikkan semangat pemain.. kita tak perlu pilih cara begini sebab cara yang baik memang banyak tinggal lagi nak ikut dengan taknak je.

Tapi apa pun ini bukan masa utk bergadoh dengan ultras malaya. Aku percaya ultras malaya terbuka dengan kritikan membina. Kalau maki hamun mana dorang nak layan. 

So kritik je dengan membina dan paling penting ingat satu perkara ultras malaya ka penyokong biasa ka penyokong hm ka apa ka kita seme menyokong pasukan yang sama oke dan presiden fam tetap kena letak jawatan, oke? 

Muahaha.