t>

Breaking News

Isu Cukai Kereta - BN Menipu !

5 tahun masa yang diambil untuk turunkan harga kenderaan sebanyak 20 - 30 %  kata menteri. Baca petikan berita kat bawah neh sat ;




Kadar pengurangan harga kereta akan dibuat secara berperingkat-peringkat sehingga 2017, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Katanya, bersandarkan manifesto kerajaan yang telah dibuat pada pilihan raya umum lalu, kerajaan berjanji akan mengurangkan harga kereta antara 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun.

"Malah, sejak Oktober tahun lepas, harga 10 model kereta popular di negara ini telah menurun secara purata 7.3 peratus," katanya.

Sumber :  http://www.malaysiakini.com/news/231357

Janji yang dizahirkan tanpa ada pelan yang muktamad? Mungkin mereka hanya keluarkan janji2 tanpa memperhalusi bagaimana mereka boleh realisasikan idea tersebut agaknya. Kenapa makan masa sampai 5 tahun untuk kurangkan harga kereta? 

Itu pun kadarnya tak tetap.

20%

atau

30% 

Sebenarnya?

Ketika ini dipercayai AES dan GST sudah pun dilaksanakan sepenuhnya. Jika begitu apa yang diharapkan pada pengurangan harga kereta kalau akhirnya kita tersepit pada perkara yang lain pula? Seolah2 takde impak. Ko save rm10 kat sini tapi kat tempat lagi ko kena keluarkan rm50 pula. Overhead neh beb. Overhead. Rugi 'bisnes' rakyat kalau draft macam neh kita gunapakai.

Aku tak kisah sangat bab berperingkat tue. Tapi masa yang di ambil itu sangat lama berbanding dengan apa yang ingin dikurangkan. 20% - 30% punya citer tak payah la sampai 5 tahun. 2 tahun ke bawah dah cukup dah patutnya.

Nampak sangat BN tak bersedia nak tunaikan janji tersebut. Ataupun sekurang2nya bersungguh nak memahami keluhan rakyat marhaen. Harus di ingat rakyat bukan marah apa.. rakyat cuma inginkan sebuah kereta yang dibayar setimpal dengan kualiti yang ditawarkan. Itu je konsep utamanya kat sini.

Bunga2 suara rakyat akan diketepikan semakin terserlah. Beginila nasibnya kalau ko nak memangkah si penipu untuk terus menipu dalam pentadbiran negara. Nak salahkan penipu, wajar ke? Tangan yang memangkah itu sebenarnya yang bermasalah. Samada mereka memang sokong penipuan ataupun kerana tatau yang di pangkah itu ialah sang penipu. Bai.