t>

Breaking News

10 Kematian Tragis Sepanjang Tahun 2013.

Tahun 2013 bakal melabuhkan tirainya dalam beberapa hari lagi. Pelbagai pengalaman suka duka dikutip oleh pelbagai rakyat di negara ini. Masing2 ada pengalaman masing2. Yang manis mahupun yang pahit. 

Semoga segala kenangan2 yang manis serta pahit itu dapat mematangkan pemikiran kita pada masa akan datang.

Sepanjang tahun 2013 kita juga tidak sunyi dari mendengar dan membaca kes2 kematian yang tragis dan menyedihkan. Ada yang mati dalam kemalangan, ada yang mati dibunuh, ada yang mati bunuh diri, ada yang mati selepas dibunuh oleh orang gila yang mengamok di LRT, ada yang mati angkara di parang dan terlibat dalam kejadian jenayah, ada yang mati selepas kantoi mencuri dan ada juga yang mati ditembak oleh saudara mara sendiri. 

Kita imbas kembali 10 kematian tragis yang diperkatakan oleh masyarakat.

10. Kematian 2 individu akibat kejadian amuk.

Seorang penghantar barang tiba2 mengamok sehingga menyebabkan kematian kepada dua individu dan mencedera dua individu yang lain. Mangsa pertama ialah pemilik kedai berusia 60 tahun dan pembantu nya yang berusia 40 tahun. 

Selepas menikam kedua2 individu tersebut, penghantar barang itu meluru keluar dengan memandu sebuah van Daihatsu. Dia kemudian nya terlibat dalam kemalangan dengan sebuah van yang lain. Pemandu van itu kemudiannya keluar untuk melihat kenderaan secara tiba2 ditikam sebanyak 3 kali oleh lelaki tersebut. Yang kemudian nya lelaki itu sekali lagi terlibat dalam kemalangan dengan pemandu Toyato Prius. Pemandu Toyota Prius merupakan seorang pelajar kolej swasta juga mati akibat ditikam sebanyak dua kali selepas keluar untuk melihat kenderaan nya yang terlibat dalam kemalangan. Lelaki penghantar barang itu kemudian nya ditahan dan disiasat kerana menyebabkan kematian dan mencederakan dua yang lain.

Tak pasal2. Nak pergi kerja, nak pergi belajar pun boleh mati dibunuh. Ini la yang orang sebut2 ajal maut kuasa Allah. 



9. Remaja perempuan mati dibunuh kenalan facebook.

Sebelum itu poster demi poster disebarkan untuk mencari remaja berusia 15 tahun neh. Remaja berketurunan cina itu sebenarnya keluar bertemu dengan teman facebook. Keluar rumah jam 11 pagi. Dengan alasan untuk membuat pakaian cosplay. Akan tetapi remaja tersebut tidak pulang2 ke rumah selepas bertemu dengan teman facebooknya.

Ibu mangsa yang khuatir dengan kehilangan anak perempuannya itu telah meminta pertolongan seorang pemerhati jenayah untuk membantunya mencari mangsa. Pemerhati jenayah itu yang dikenali sebagai Kuan Chee Hong kemudiannya bersetuju untuk bertemu ibu mangsa di sebuah restoran di Kelana Jaya.

Dia dapati suspek turut berada bersama ibu mangsa untuk menemuinya. Ketika mereka sedang berbual, Kuan menyedari terdapat kesan gigitan pada tangan kiri suspek.

Dia mengesyaki sesuatu yang tidak kena lalu menyoal siasat suspek dengan soalan yang bertubi-tubi yang akhirnya membawa kepada pengakuan suspek yang dia cuba merogol mangsa dan apabila mangsa bertindak mengigit tangannya dia telah menghentak kepala mangsa dengan satu objek sekaligus membawa kepada kematian mangsa.


Satu mesej yang boleh kita belajar disini ialah jangan sesekali bertemu dengan kenalan di facebook secara membuta tuli. Pastikan anda yakin kenalan itu adalah individu yang benar2 terbukti boleh dipercayai. Kecuaian mengundang padah. Malang tidak berbau. Hilang anak apa lagi yang boleh diperkatakan.


8. Kemalangan bas yang menyebabkan 37 orang maut.

Antara yang terburuk dalam rekod kemalangan maut yang membabitkan bas di negara neh. Bas tersebut yang dinaiki oleh 53 penumpang telah terlibat dalam kemalangan dan terjunam ke dalam gaung dalam perjalanan menuju ke Kuala Lumpur. Kemalangan itu menyebabkan 37 penumpangnya maut dan 16 yang lain cedera.



7. Kematian kanak2 tersepit angkara lif rosak.

Kes ini juga tak kurang kontroversinya. Ia diperkatakan secara meluas kerana masyarakat beranggapan sesetengah pihak lebih mengutamakan wang berbanding keselamatan penduduk.

Kanak2 tersebut berusia 11 tahun dan mati apabila lif secara tiba2 menyepit kepala dia sebelum berhenti di antara dua tingkat. Kanak2 tersebut mati dan ibu kepada kanak2 tersebut pengsan selepas mendapat perkhabaran tersebut. Dikatakan juga keluarga tersebut mahu menyaman pihak2 yang terlibat namun aku tak tahu pula perkembangan kes tersebut.

Rujuk : http://www.bharian.com.my/articles/PelajarTahunLimamauttersepitlif/Article/


6. Kematian misteri kanak2 berumur 6 tahun William Yau Zhen Zhong

Masih ingat lagi kanak2 yang bernama William Yau Zhen Zhong? Kanak2 ini berusia 6 tahun. Dia ditinggalkan dalam kereta bersama seorang abang dan seorang adiknya. Mereka tiga beradik duduk dalam kereta sementara ibu bapa kepada kanak2 tersebut memilih barangan elektrik di kedai elektrik berhampiran. Kemudian nya, William keluar dari kereta dan terus hilang selama hampir lebih seminggu sebelum mayatnya ditemui mati dalam sebuah longkang besar.

Kes ini menjadi kontroversi juga menimbulkan kemarahan umum terhadap kedua ibu bapa kepada adik William. Ibu bapa William bukan saja menerima kecaman masyarakat dan dimaki hamun menerusi laman sosial bahkan turut disiasat oleh PDRM mengenai kematian misteri William. Kes ini aku tatau apa kesudahan nya. Mati angkara dibunuh atau mati angkara apa.. entah la. Apa pun dinasihatkan ibu bapa yang ada anak jangan tinggalkan anak2 dalam kereta.

5. Kanak2 3 tahun mati dalam kereta.

Itu juga la yang menyebabkan punca kematian kepada kanak2 berusia 3 tahun. Ibu kepada kanak2 tersebut tidak menyedari ataupun terlupa bahawa anak nya berada dalam kereta. Kanak2 tersebut ditinggalkan selama 5 jam sebelum ibunya menyedari kehadiran anak nya dalam kereta. Namun segala2nya sudah terlewat apabila dia akhirnya mati di dalam hospital ketika sedang dirawat. Kes ini juga mengundang kemarahan umum terhadap ibu kanak2 tersebut kerana masyarakat beranggapan ibu bapa tidak belajar dari kes2 lampau yang lebih kurang serupa terutamanya selepas kes William menjadi kontroversi di negara ini pada awal tahun 2013.

Rujuk : http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kanak-kanak-3-tahun-maut-selepas-ditinggalkan-lebih-5-jam-dalam-kereta

4. Tahun 2013 tahun ditembak mati.

Ya. Kes2 kematian tragis akibat ditembak samada dari jarak dekat ataupun jauh telah menghiasi berita2 sepanjang tahun 2013 ini. Antara yang menjadi mangsa ialah Ketua Penguatkuasa Operasi JAIP, pengasas ARAB MALAYSIA BANKING GROUP dan Timbalan Pegawai Kastam. Ramai yang menjadi mangsa jenayah tembak tetapi bukan pula semua nya mati. Ada yang hidup seperti pengerusi MYWATCH selepas bertarung nyawa selama beberapa minggu sebelum pulih sepenuhnya. 

Kematian mendadak oleh kes tembak bunuh ini menjadi persoalan masyarakat. Kenapa kes ini meningkat secara tiba2? Polis juga sampai terpaksa keluarkan arahan mana2 mangsa ugut bunuh diminta melaporkan diri sesegera yang mungkin kepada pihak polis untuk mendapatkan perlindungan. Bahkan upah yang diterima oleh pembunuh upahan juga tidak la semahal seperti yang disangka. Pendedahan tersebut pernah dilakukan oleh akhbar SG. Sekurangnya serendah RM1,000 paling rendah. Kebiasaan pada kadar RM5,000 hingga RM15,000 bergantung kepada status seseorang mangsa yang bakal ditembak mati itu.

Rujuk : http://amenoworld.blogspot.com/2013/08/mangsa-ugutan-bunuh-harus-laporkan-diri.html

3. Kematian misteri 3 adik beradik sekaligus. 


3 adik beradik yang berasal dari Kedah ini pada mulanya disangka hilang sebelum satu persatu mayat mereka ditemui secara berasingan di dua lokasi utama kejadian. Ibu bapa mereka yang hanya memiliki 3 anak trauma apabila kehilangan ketiga2 anak kesayangan mereka sekaligus. 

Rujuk : http://sozcyili.blogspot.com/2013/12/wajah-wajah-kematian-misteri-3-beradik.html

2. Kes kematian anggota keselamatan negara dalam insiden Lahad Datu.

Sudah tentula insiden ini masih segar dalam ingatan keluarga2 yang menjadi mangsa keganasan di Lahad Datu. Berapa ramai yang hilang rumah dan hidup dalam keadaan ketakutan selama beberapa hari selepas pencerobohan oleh kumpulan pengganas yang diketuai oleh Jamalul Kiram III yang dikatakan berniat untuk mengambil semula Sabah dari Malaysia. Kampung Tanduo, ialah lokasi yang dijadikan sebagai markas tempat mereka berhimpun dan berunding dengan kerajaan Malaysia sebelum insiden ini bertukar menjadi tragedi kematian yang menyayat ahti.

Untuk rekod, seramai 8 orang anggota polis yang mati dibunuh dalam insiden neh. 2 pula anggota tentera. Mayat anggota polis itu pula dalam keadaan yang mengerikan itu sebab kematian ini dianggap sebagai siri serangan yang kejam lagi tidak ber-ahti perut oleh pengganas2 Lahad Datu.

Insiden ini juga mencetuskan konflik politik dalaman negara ini di mana kesemua parti2 politik samada dari kerajaan mahupun dari pembangkang menyalahkan antara satu sama lain dan menuduh satu sama lain sebagai dalang yang menyebabkan insiden tersebut berlaku.

1. Kematian tragis pegawai bank AMBANK yang ditembak dari jarak dekat.

Sudah tentu kematian tragis pegawai AMBANK menduduki no 1. Kes ini menjadi sensasi di laman2 sosial, akhbar arus perdana dan tajuk2 berita di kaca tv. Kematian pegawai bank itu bukan saja kontroversi dari cara bagaimana arwah ditembak mati bahkan gambar2 kematian, video kematian turut menjadi isu dan disiasat oleh PDRM atas kes kecuaian dan mengedarkan bahan bukti. Di samping itu pengguna laman sosial juga pernah terperangkap dengan berita palsu konon nya penjenayah sebenar sudah ditangkap padahal ketika itu dia belum ditangkap. Ketika ini polis masih lagi memburu rakan subahat penjenayah yang bernama Joemar yang sampai sekarang tidak berjaya diberkas oleh pihak polis.

Untuk rekod, kes ini juga membuka ruang persepsi rakyat mengenai tahap keselamatan awam di negara ini kerana pengawal2 warga asing bukan saja senang lenang dapat memperolehi IC palsu bahkan berpeluang memegang senjata juga. Jumlah mereka juga sangat ramai di negara ini. Dan antara di antara nya dikatakan ada kaitan dengan penyebaran IC palsu untuk di Sabah.

Rujuk ; http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/akhirnya-gambar-pembunuh-pegawai-bank.html

http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/polis-dedah-identiti-sebenar-pembunuh.htm

Semoga tahun 2014 yang bakal menjelang tak berapa lama lagi lebih baik untuk kita semua meninggalkan semua kenangan2 pahit pada tahun 2013..