t>

Breaking News

Respon Ustaz Kazim Elias & Penyokong UMNO Isu Kenaikan Minyak 20sen.

Malam tadi minyak naik 20sen. Station minyak kena serbu bagai nak rak. Ada yang rasa dia sedang melakukan penjimatan bila serbu station minyak. Tapi ada yang ikut-ikutan. Kalau yang memang nak mengisi minyak, so takde la rasa ralat sangat bila isi penuh2 kat tank tue.

Tapi bagaimana pula yang ikut-ikutan?

Orang isi minyak, ko pun sibuk nak isi full tank.

Untuk apa?

Nak jimat? Jimat apa. Buang masa lagi ada. Tunggu lama2. Beratur. Time tunggu bukan mati enjin pun. Buang minyak lagi ada.

Hadoi ai.

Tak bijaksana langkah macam tue pun.

Bahkan menyusahkan orang lagi ada. Yang betul2 memang perlu mengisi minyak plak jadi mangsa orang yang ikut-ikutan neh. 

Kenaikan minyak memang akan membebankan golongan rakyat yang tertindas. Kelas pekerja terutamanya yang bukan dari kelas eksekutif yang paling teruk terkesan.

- Masa kerja paling panjang

- Upah paling sedikit sebab di anggap kelas bawah dan buruh kasar

- Tapi jenis kerja paling berat sebab kebiasaannya menggunakan tenaga

Di dunia kapitalis. Orang yang bekerja menggunakan tenaga di anggap bodoh berbanding orang yang bekerja gunakan akal.

Tapi dalam Islam, konsep bekerja itu yang ditekankan. Jenis pekerjaan, mesti halal dan bukan kegiatan jahat dan upah bersesuaian dengan apa yang ditawarkan. Dalam Islam tiada pembahagian kelas. Apa yang ada ialah adil dan saksama. Prinsip neh negara kita tak guna walaupun pusing serata dunia dok bangga Malaysia negara Islam contoh. Contoh kepala bana kau. Contoh apa kalau bab ekonomi pun guna model kapitalis dan pinggirkan model ekonomi Islam.

Kalau kita berbalik semula kepada prinsip Islam, orang yang bekerja samada gunakan tenaga ataupun akal akan dibayar mengikut apa yang dia tawarkan.

Kalau ini jadi asas maka takde la orang2 miskin dari jenis2 pekerjaan tertentu. Contoh. Orang yang kutip sampah. Bukan semua orang sanggup buat kerja berat dan busuk macam tue. Tapi gaji rendah dan pekerjaan itu seringkali dipandang hina. Orang tolong ko uruskan masalah sampah, jaga kebersihan negara neh, tapi ko pandang hina dan jijik pada golongan seperti itu.

Sampah tue bukan mereka yang buat. Tapi kita. Secara bersama2. Dan dikhususkan sesetengah pihak untuk menguruskan permasalahan sampah, tapi bayar gaji rendah2 sebab kita anggap pekerjaan macam tue cikai dan layak la dapat upah rendah.

Nampak? Salah tue. Patutnya. Setiap pihak yang bekerja, perlu dibayar sesuai dengan apa yang dia tawarkan. Mesti setimpal. Tak kira la apa jenis pekerjaan janji bukan jenayah. Baru la kita boleh bersaing secara adil. Baru la kelas pekerjaan tertentu tidak akan dipandang hina dan rendah ikut pemikiran diskriminasi manusia yang hidup berlandaskan nafsu kapitalisme.

Oke. Dah habis sembang bab pekerjaan. 

Sekarang. Jom baca respon UKE jap ;



Dan geng UMNO ;


Actually, kelab CHEDET perli. Ada yang dapat tangkap. Ada yang tak dapat tangkap. 

Dan berikut kat bawah pula respon dari geng2 UMNO tegar ;




Apa kesimpulan yang dapat diperhatikan?

Penyokong UMNO bodoh?

No.

Rakyat vs rakyat. Menteri tepuk tangan.

Kalau la kelas rakyat bersatu. Kalau la mereka ketepikan elemen kepolitikan ketika berhujah.. kalau la.. kalau..

Kbai.