t>

Breaking News

Sesi Mengumpat Iklan Islamik Terbaru Cadbury Malaysia 2014.

Kisah neh berlaku pada beberapa hari yang lepas. 3 ataupun 4 hari yang lepas. Masa tue tak silap aku, aku tengah menonton rancangan Pencetus Ummah, satu program realiti tv yang di islamik kan. 

Aku betul2 kat depan tv masa tue. 

Dan aku ternganga bila..





Muka aku masa tengok iklan tue.. 

- Mula2 tertanya2.

- Kemudian rasa pelik.

- Last rasa macam.. iklan neh hmm.. oke. Memperbodohkan umat rupanya.

WAKAKAKAKA..

Clues.

- Rumah kampung.

- Lelaki pakai kopiah. Baju melayu. Berkain pelikat. Bagi salam. Ada janggut.

- Perempuan bertudung waima duduk dalam rumah sendiri sekalipun dengan anak2 dan suami sendiri.

- Perempuan berbaju kurung dan ala2 islamik dengan menyebut Alhamdullilah. Jenis patuh je bila suami kata halal dah Cadbury neh. Orang kata patuh melulu.

- Siap siar logo halal JAKIM.

Apa yang aku fikir?

1. Membayangkan orang melayu senang kena tipu jika kita neh berimej serdahana (rumah kampung + tak kaya).

2. Membayangkan umat melayu mudah kena beli dan diperbodohkan jika seseorang tue berkopiah atau berserban, berimej ala2 melayu islamik, dengan janggut, dengan baju melayu dan gaya percakapan yang ala2 islamik bagai..

3. Membayangkan wanita melayu rasa syukur sangat bila Cadbury dah jadi halal seolah2 coklat itu sangat penting dalam kehidupan sehari harian kita. Macam dah takde alternatif coklat lain.

4. Membayangkan yang cadbury sangat2 memerlukan sokongan dari umat melayu & komuniti Islam bagi membeli product mereka sebab tue mereka sanggup buat iklan ala2 islamik bagi meraih kepercayaan umat Islam di negara neh.

Sedangkan. Dulu2 ini stail iklan depa ;

 
- Perempuan free hair walaupun luar rumah. Kadang2 bukan semua model yang berlakon iklan Cadbury tue melayu muslim tapi yang melayu muslim pun tak bertudung relax je.

- Lelaki takde plak imej ala2 islamik apa bagai.

- Asyik2 membayangkan yang coklat Cadbury neh digunakan sebagai alat untuk mencairkan dan memikat wanita oleh lelaki2 gatal merenyam nak bermakwe.

- Logo halal pun tak dipaparkan seperti sekarang.

Aku tak boikot Cadbury sebab aku tak makan coklat tue. Coklat kegemaran aku Vanhoutte. Itu memang jenis coklat yang aku selalu beli sangat sangat sangat. Dan aku rasa aku percaya Cadbury halal. Aku lebih percaya Cadbury itu halal berbanding dia tidak halal walaupun aku menerima bahawa kenyataan KKM & JAKIM memang flip flop, saling bercanggahan dan boleh diragu2kan berdasarkan kepada tindakan2 mereka.

Tapi yang aku nak tekankan kat sini ialah macam mana si Cadbury neh 'menjual agama' dalam iklan mereka untuk memperbodohkan umat.

Kalau kau betul2 nak yakinkan pengguna bahawa product kau halal, kau teruskanlah iklan product2 kau mengikut format kebiasaan kau.

Kau selitkan elemen2 keagamaan dan beria2 nak umat Islam beli juga product kau untuk apa? Market kau selama neh memang pelanggan muslim ke? Adakah nak membayangkan yang umat islam seperti, Cadbury buat iklan meluatkan ahti orang pun, umat islam tetap beli, dan kalau buat iklan ala2 islamik lagi la bertambah2 umat islam akan beli. Macam tue ke? 

Sorry to say. Aku lagi meluat dengan iklan ala2 islamik neh berbanding iklan2 Cadbury yang sebelum neh. Walaupun pada hakikatnya iklan2 Cadbury memang meluatkan ahti aku.

Aku tak nafikan. Umat islam kat negara neh memang senang kena tipu dengan lelaki berjanggut dan berkopiah. Bukti ada banyak dah kot. Cadbury. Kalau kau bercadang. Nak memperbodohkan umat lagi. Kau panggil ustaz2 popular jadi model iklan Cadbury kau. Kau tengok la nanti macam mana pengikut2 mereka akan laju2 membeli product kau, oke?

HA HA HA