t>

Breaking News

Johor Tak Perlukan Malaysia Tetapi Malaysia Perlukan Johor.

Oleh : MalaysiaToday

Baca dan fahami betul-betul wahai Bangsa Johor.

Kerajaan Persekutuan atau Putrajaya tidak boleh membuli Johor atau mengenepikannya, Johor secara sukarela menyertai Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1914 dan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948 dengan syarat-syarat tersendiri. Oleh itu, Johor tidak memerlukan Malaysia tetapi sebaliknya Malaysia memerlukan Johor. Johor boleh dengan mudah meninggalkan Malaysia dan membentuk 'blok ekonomi' bersama Singapura dan Brunei. Dan apakah yang akan dilakukan oleh Mahathir? Adakah beliau akan melakukan apa yang dilakukan oleh Saddam Hussein ke Kuwait?


Setiap tahun kerajaan negeri Johor telah menyumbang berbillion-billion ringgit kepada kerajaan persekutuan tetapi hanya 3 ratus juta sahaja yang diberikan semula kepada kerajaan negeri untuk mentadbir dan menjaga rakyat Johor. Adakah lebih baik sekiranya berbilion ringgit tersebut hanya kekal di bumi Johor untuk menjaga rakyat bangsa Johor?

Sultan Johor: Setiap sen elaun Sultan disalurkan untuk membantu mereka yang memerlukan sejak tahun 1899

(The Star) - Kesultanan Johor, sejak zaman pemerintahan sultan kedua, Almarhum Sultan Sir Ibrahim Ibn Almarhum Sultan Abu Bakar pada tahun 1899, sering menyumbangkan elaun dari pemerintah negeri untuk membantu orang yang memerlukan.

Kenyataan dari Royal Press Office yang dipaparkan di halaman Facebook rasmi Sultan Ibrahim mengatakan bahawa amalan ini berterusan pada masa Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, di mana elaun itu disalurkan kepada Yayasan Sultan Iskandar.

Ia menyatakan bahawa Almarhum Sultan Iskandar sewaktu menjadi Yang di-Pertuan Agong kelapan dari tahun 1984-1989, elaun yang diterima baginda dari Kerajaan Persekutuan turut disalurkan kepada yayasan.

Yayasan Sultan Iskandar bukan sahaja membantu golongan miskin, tetapi juga menyediakan bantuan sewaktu berlaku bencana alam dan juga menyediakan dana untuk pendidikan.

Peruntukan yang diterima oleh yayasan ini, Yayasan Sultan Ibrahim, telah diperolehi daripada elaun yang diterima oleh baginda.

Sekarang anda saksikannya. DYMM Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Johor, telah memperbetulkan pembohongan Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah diputarbelitkan sejak lebih dari 30 tahun yang lalu pada awal 1980-an bahawa sepuluh Raja-Raja Melayu adalah ‘lintah’ yang menyedut wang rakyat sehingga kering.

Saya, secara peribadi, tahu bahawa Sultan Johor dan Selangor kaya dengan hak mereka sendiri dan terlibat dalam pelbagai aktiviti korporat. Dan pelaburan ini bukanlah monopoli beras, monopoli gula, monopoli tepung, AP import, kuota, hubungan kerajaan, konsesi penswastaan, dan sebagainya, seperti kroni-kroni kepada mereka yang berada di koridor kuasa telah nikmati sejak Tun Mahathir memegang jawatan sebagai Perdana Menteri pada 1981 dan Anwar Ibrahim menyertai Umno pada tahun 1982.

Mungkin kerajaan membayar gaji sepuluh Raja-Raja Melayu. Tetapi sebagaimana yang dimaklumkan oleh DYMM Sultan Johor, sejak tahun 1899 Sultan Johor telah mendermakan wang itu kembali kepada rakyat sebelum Tanah Melayu masih wujud pada tahun 1948 dan ketika British masih berkuasa di Kepulauan Melayu.

Kebanyakan rakyat Malaysia jahil mengenai sejarah dan kemungkinan besar tahun 1899 tidak bermakna apa-apa kepada mereka. Kenapa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor memetik tahun 1899? Nah, sebabnya adalah seperti berikut.

Sebelum tahun 1826, kehadiran British di Kepulauan Melayu adalah melalui Syarikat India Timur yang berpusat di India. Pada tahun 1826, Syarikat India Timur membentuk Penyelesaian Negeri Selat yang terdiri daripada Melaka, Pulau Pinang dan Singapura dengan ibu pejabatnya di Singapura.

Pada 1 April 1867, Britain mengambil alih dan menempatkan Negeri-negeri Selat di bawah pemerintahan British secara langsung sebagai Colony Crown.

Pada tahun 1895, British membentuk Negeri Melayu Bersekutu Selangor, Perak, Negeri Sembilan dan Pahang dengan Penasihat British untuk membantu 'memberi nasihat' kepada empat Raja-Raja Melayu. Ringkasnya, ia adalah campurtangan British di empat negeri Melayu dan Raja-Raja Melayu menjadi boneka. Sekiranya mereka tidak bersetuju dengan apa yang diinginkan oleh British maka mereka akan dibuang dan digantikan dengan Raja Melayu baru.

Johor secara sukarela menyertai Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1914 dengan istilahnya sendiri dan bukannya pada istilah Inggeris.

Sepuluh tahun yang lalu, pada tahun 1885, Johor bersetuju untuk berada di bawah 'perlindungan' British. Ini seperti bagaimana triad Cina beroperasi. Triad Cina menawarkan perlindungan, yang perlu anda bayar dengan cara 'wang perlindungan', dan jika anda menolak perlindungan mereka, mereka memukul anda atau membunuh anda dan / atau membakar kedai anda.

Oleh itu, pihak British juga menawarkan perlindungan kepada Johor, tetapi datang dengan sebuah harga. Seperti yang dikatakan oleh Don Corleone dalam filem yang terkenal itu, Godfather, "British memberi anda tawaran yang anda tidak boleh menolak." Jika tidak, anda akan dapati kepala kuda kesayangan anda di atas katil anda - dan Istana Johor mempunyai banyak kuda untuk dipilih.

British 'menawarkan' perlindungan kepada Johor terutamanya supaya mereka dapat melindungi ladang-ladang opium milik China di Johor yang sangat penting bagi ekonomi Singapura dan Hong Kong

Pada tahun 1909, British menandatangani Perjanjian Bangkok dengan Siam dan kawalan Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis dipindahkan ke British. Keempat negeri Melayu-negeri ini dikelompokkan di bawah Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Oleh itu kita kini mempunyai tiga negeri Negeri-negeri Selat, empat Negeri Melayu Bersekutu dan empat Negeri Melayu Bersekutu. Dan kemudian kita mempunyai Kesultanan Johor yang bebas.

Tidak sampai tahun 1914 Johor menawarkan diri untuk menyertai Negeri-negeri Melayu Bersekutu tetapi pada istilah Johor dan bukan pada istilah British.

Tiga Negeri-negeri Selat (Singapura, Pulau Pinang dan Melaka) adalah jajahan British. Empat Negeri Melayu Bersekutu (Selangor, Negeri Sembilan, Perak dan Pahang) adalah pelindung negara British. Keempat Negeri Melayu Bersekutu (Perlis, Kedah, Terengganu dan Kelantan) adalah pelindung Siam yang dipindahkan ke kawalan British. Dan Johor adalah sebuah Kesultanan yang bebas.

Umno dibentuk oleh DYMM Sultan di Istana Johor pada tahun 1946 untuk menentang rancangan British bagi membentuk Kesatuan Tanah Melayu dan dengan itu Persekutuan Tanah Melayu dibentuk pada tahun 1948

Ketika British membentuk Malayan Union pada tahun 1946, Umno dibentuk untuk menentang rancangan British. Dan Umno terbentuk di Istana Johor di Johor Bahru. Tanpa pembentukan Umno pada tahun 1946, Persekutuan Tanah Melayu tidak akan pernah wujud pada tahun 1948. Kerana Istana Johor dan negeri Johor kemudian malaysia terbentuk

Sumber : http://www.malaysia-today.net/2018/06/13/johor-does-not-need-malaysia-but-malaysia-needs-johor/

Johor Mesti Sentiasa Jadi Johor 
#HarimauSelatan
#SouthernTigers
#PermataSelatan
#JewelOfTheSouth
#JDTuntukSemua
#JDTforAll