t>

Breaking News

Iklan Jawatan Pereka Grafik IKEA Batu Kawan Dituduh Meminggirkan Melayu Dan India.

SOSMED | Nampaknya IKEA Batu Kawan yang baru sahaja dibuka pada minggu lalu menerima kecaman negatif segilintir netizens yang bengang kerana iklan jawatan kosong yang didakwa mereka meminggirkan kaum melayu dan india.

"Ikea ini betul-betul ka dari Sweden? Ka dari Guangzhou?," soal individu yang dikenali sebagai Matpon Ishak di Facebooknya semalam.


Individu itu mempersoalkan tindakan Ikea Batu Kawan yang memaparkan iklan kerja bagi jawatan Pereka Grafik tetapi mengkehendaki pemohon berkebolehan berbahasa mandarin.

Untuk rekod, bulan lepas kajian mendedahkan iklan kerja kosong yang memaparkan pemohon dikehendaki berkebolehan berbahasa mandarin merupakan satu bentuk propaganda oleh sesetengah majikan yang hanya mahu mencari pekerja berbangsa cina semata-mata.


 
Berdasarkan tinjauan rata-ratanya beranggapan iklan jawatan kosong itu bersifat rasis dan menurut individu yang membangkitkan hal tersebut, iklan diskriminasi ini perlu dilawan hingga ke peringkat akar umbi dan bukannya merasionalisasikan budaya rasis.

"Malas la baca komen panjang². Lukis boleh? Seriously ini bullshit pada aku. Mesti ramai kawan designer yang tahu apa tu grafik malaya. Tau dari mana asalnya, apa isinya. Bagi aku, tiada justifikasi bagi kenyataan yang berunsur diskriminasi atau boleh dikatakan rasis tahap pertama sebegini.

Kita patut ajar orang muda supaya hapuskan kenyataan² sebegini di masa akan datang. Bukan cuba mencari ruang memperbetulkan kenyataan tak baik. The way to stop discrimination on the basis of race is to stop discriminating on the basis of race,"
katanya ketika membalas komen netizens. - 2 April 2019.