t>

Breaking News

Netizens Cina Hina Kematian Khoo Kay Kim, Mahu Mendiang Masuk Ke Neraka.

SOSMED | Nampaknya berita kematian sejarawan terulung negara, Prof. Khoo Kay Kim mengundang 'perasaan gembira' dikalangan netizens cina disaat perkara itu menyedihkan rata-rata rakyat Malaysia.



Perkara ini dapat dilihat berdasarkan komen yang ditulis oleh netizens cina ketika media melaporkan berita kematian tersebut.

Jadi pengkhianat, patut masuk ke neraka!


Inilah orangnya yang mencemarkan sejarah kaum cina..


Tunduk pada budaya melayu, ubah sejarah..


 Macai UMNO yang memusingkan sejarah..


Sebelum ini Bernama melaporkan mendiang Prof. Khoo Kay Kim meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di Kuala Lumpur pada kira-kira 10.13 pagi tadi.

Menurut anaknya, Khoo pernah membuat pembedahan pintasan pada Oktober tahun lalu dan keadaan kesihatannya merosot selepas pulang daripada rawatan.

"Walaupun begitu dia masih tabah sehingga akhir hayatnya. Kami sedang menguruskan hal ini dan akan memaklumkan hal pengebumian nanti," katanya.

Khoo yang dilahirkan di Kampar, Perak meninggalkan isteri Puan Sri Rathi Khoo, 75, serta tiga orang anak, Eddin, Rubin dan Mavin pada usia 82 tahun.

Beliau juga merupakan salah seorang penulis yang merangka Rukun Negara selepas rusuhan kaum pada 1969.


Di sosial media, kebanyakan netizens menyampaikan kata-kata takziah dan turut berduka cita di atas berita kematian tersebut.

Namun bagi sesetengah netizens cina, kematian Khoo merupakan kematian seorang pengkhianat dan layak masuk ke neraka.

Khoo juga dibayangkan seorang macai UMNO dan telah mengubah sejarah yang dianggap memalukan kaum cina.

Rentetan penghinaan yang diterima oleh mendiang telah ditangkaplayar dan tersebar meluas di sosial media ketika ini. Ramai netizens mengecam tindakan tak bermoral netizens cina yang disifatkan sebagai melampau, kurang ajar dan biadap kerana tidak menghormati kematian tokoh terkenal negara dan ahli keluarganya yang sedang berdukacita atas perkara menyedihkan itu. - 29 Mei 2019.