t>

Breaking News

#Covid19, Tak Perlu Sanitize Makanan.

KESIHATAN | Pakar Kesihatan, Dietitian Fizah Sobri telah memberikan panduan bahawa pengguna tak perlu sanitize makanan disebabkan makanan tersebut akan dibasuh sebelum dimakanan ataupun dimasak pada suhu yang tinggi.



KENAPA ANDA TAK PERLU SANITIZE MAKANAN WAKTU COVID19

1. Anda akan BASUH semua makanan. Buah ke sayur ke ayam ke ikan ke semua akan dibasuh kan, ada ke makanan yang anda tak basuh? Ni langkah pertama nak bersihkan dari kuman nyata macam cacing, pasir etc.

2. Anda akan MASAK makanan dengan suhu yang tinggi. Semua lauk dah dimasak bawah suhu yang tinggi. Suhu ni akan mematikan 99.9% kuman (samada dalam bentuk bakteria atau virus). Makanan fresh seperti buah, selalu yang dimakan akan dibuang kulit. Makan sayur fresh atau buah yang dimakan dengan kulit pun masih selamat dimakan sebab point no 3.

3. COVID19 bukan foodborne virus, bukan seperti rotavirus.
Kawasan virus serang berbeza. Satu di peparu satu di kawasan perut dan usus.


Menurut Doktor Fizah;


💊Virus dan bakteria selalu hadir dalam kawasan/tempat yang kotor, makanan yang dah nak basi, makanan yang dibiarkan terlalu lama di luar.


💊Itu sebab waktu cedok lauk jangan guna tangan (di tangan ada macam macam enzyme dan bakteria boleh buat makanan cepat basi).


💊Itu sebab makanan tak boleh dibiar terlalu lama di luar pada suhu bilik (lebih 4jam), bakteria/virus dah sempat membiak dan lekat dekat makanan.


💊Itu sebab perlu panaskan lauk sebelum makan.


💊Dan sangggaat penting jaga kebersihan tangan tu, bukan sanitize makanan, sumber virus/bakteria/kotoran bukan dekat makanan tu, dekat tangan anda.


Doktor Fizah turut menyatakan kita tak perlu terlalu ektreme sehingga nak sanitize makanan sebaliknya hendaklah sentiasa;

1. Basuh tangan dengan air dan sabun
2. Masak elok elok makanan fresh
3. Nak sanitize tin/aluminium/plastik silakan la, anda bukan makan pun semua tu. Lepas handle balik semula kepada basuh tangan tu.