t>

Breaking News

Kempen 'Beli lah proton atas nama patriotik'.

Aku sememangnya kagum habis-habisan dengan mereka yang mencintai proton neh. Pada aku mereka yang mencintai proton ini adalah wira dan wirawati negara. Dan aku betul-betul tak faham sesetengah mentaliti melayu-melayu tipikal yang kaki codemn. Kerja mereka asyik2 condemn itu condemn ini,  konon nya mereka kata mereka bersuara sebagai pengguna proton yang terbeban. Hek eley kalau terbeban ko tak payah la beli kereta buatan proton, beli la kereta2 jenama lain. Apa? Kereta jenama lain pun mahal? Padan la muka korang, yang gatal2 dok malaysia sapa suruh? Kalau tak puas ahti blah je dari ini negara. Sengal!! 

Malaysia neh adalah sebuah negara yang berkebajikan untuk menteri2 dan rakyat2 yang berfikiran moden dan banyak membaca. Bukan untuk korang2 yg kaki codemn. Memangla korang pembeli dan pengguna proton (read mele'is) yang terbanyak sekali, so what? Suara2 korang adalah sampah!! Aku ulang sampah!!! Korang komplain pun korang dapat apa? Yang tukang kena komplain tue kaya raya, duduk rumah besar, nek helipkopter, tapi korang? Apa pun takde, so tak yah la dengki meraban setiap masa, buang masa! Sengal!!  

Lagi satu korang kena betul-betul faham. Ada beza antara terpaksa guna proton kerana tak cukup kaya ataupun mencintai proton tetapi guna kereta lain. Heh. Mencintai bukan bererti memiliki.. ala takan itupun aku nak ajar korang?

Kat bawah ini adalah bukti menteri-menteri yang mencintai proton, tengok dan perhatikan dengan jelas ;

                                             kereta ini dimiliki oleh Ali Rustam, menteri yang bertanggungjawab membela nasib shah rukh khan.


Ini kereta anak penasihat proton mohzani mahathir. Anak mahathir pun berjihad juga dengan mengorbankan hasrat memakai kereta tempatan.


                                      Menteri KDN pun tak pakai kereta tempatan.  Sayangkan rakyat melebihi dari sayangkan diri sendiri. bagus.

                                          Ini la kenderaan KJ. Bakal menteri tak lama lagi. Bagus. masing2 sayangkan rakyat dan kereta nasional.



So what? Memang betul, kita patriotik, kita gunalah kereta tempatan. Mereka menteri2 lagi patriotik, mereka terus guna kereta2 international. Sebab nak bagi kita peluang untuk merasai kebagusan, kehebatan dan kebestan kereta2 tempatan. Tengoklah review google neh kat bawah neh ;

Bukti harga proton memang cheap! takan tak faham english cheap tue apa? CHEAP = MURAH! Betapa CHEAPnya proton kat luar negara. Itupun nak bising lagi ke? Dasar mele'is yang kuat kondem. Kalau dah pembangkang tue pembangkang aje la, asyik2 nak membantah! Buktinya banyak mele'is-mele'is kat malaysia neh mampu memiliki proton berbanding toyota vios. Kat malaysia neh kita ada kilang toyota,  kereta pasang siap kat sini termasuk vios kecuali enjin je di import tapi dasar kereta takde kualiti kalau murah pun sapa nak beli vios tue.. tengok harga vios kat malaysia neh berapa ;

Neh plak harga vios yang dibeli kat thailand, dipetik dari sini yang mana aku dah convert ke RM ;


684,000 = 70,595.42

Boleh nampak tak perbezaan harga kat situ? So, bersyukurlah kamu semua. Vios kat thailand mahal nak mampus. Cekik darah wang rakyat. Cukai gila2 punya mahal. Bodoh betul rakyat thailand kena tipu hidup2 ngan pemimpin dorang. Simpati habis aku kat rakyat thailand neh. Sedangkan rakyat malaysia neh mampu memiliki kereta proton yang tersenarai sebagai 10 ten kereta mesti dimiliki di seluruh dunia. Kadang2 mereka suka je taw nak bergurau2 kata, bukan mampu tapi terpaksa beli proton.. tak kesah la tue, mampu ke terpaksa beli ke asalkan korang pakai proton kan? So korang memang terbukti patriotik.. jom puji diri sendiri..

Neh pula harga proton kat luar negara. Dasar pemerintah yang sengal. Negara2 tersebut telah menggunakan kuasa cukai yang amat2 tinggi sehingga rakyat luar negara begitu sukar nak pakai proton neh. Mahal beb proton kat luar negara. Yang aku tahu proton kat luar negara sudah di enhanced dari segi kualiti. Sebab tue la dia mahal. Tengok sini ;


Mahal nak mampos. Cuba korang convert tengok. Aku convert satu contoh bagi korang banding ;

10,995 = rm 54, 640.62

Saje aku convert yang paling mahal untuk korang banding sendiri. Ini pula link harga semasa bagi kereta malaysia. Sila korang bandingkan sendiri. Dari segi kualiti, tak payah cakap banyaklah. Memanglah kereta2 kita kat luar negara tue tak berapa nak berkualiti sangat berbanding dalam negara. Kerajaan kita pentingkan rakyat malaysia. Fikir positive sket.

Ini lagi satu bukti dasar negara yang cekik darah. Yang terpakai pun dia main tibai harga kaw2 punya. Kalau convert harga kereta tersebut kepada harga malaysia korang akan dapat harga-harga ini ;


1. 3, 295 = RM 16,370.38
2. 3, 480 = RM17, 291.50
3. 3,500 = RM17, 388.34

Dan ini pula bukti printscreen harga kereta terpakai yang cukup murah sekali untuk rakyat malaysia. Nasib baik kerajaan kita prihatin dan bersungguh-sungguh jaga kepentingan rakyat.

Kedua-dua info di atas di petik dari sini dan sini.

Nampak tak perbezaan harga yang cukup besar neh? Negara luar telah menjual kereta kita dengan mahal dan meletakkan cukai yang tinggi adalah disebabkan mereka mencekik dan mendera rakyat mereka, nasib baik pemimpin kita semua jenis yang bagus-bagus dan prihatin dengan masalah dan kehendak rakyat. Bersyukurlah, tanpa umno dan kerajaan korang bukan sapa2 pun kat dunia neh. Saya mesti sokong.

Tengok lagi printscreen kat bawah neh ;


Kedua-dua printscreen tersebut di petik dari laman ini. Satu persamaan antara kedua2 printscreen di atas ialah harga bagi ketiga2 jenis kereta yang di review di letakkan di posisi yang BAD. Iaitu mahal sangat. So, apa lagi yang rakyat malaysia tak puas ahti pada pemimpin negara neh? Tengok aje la harga kereta kita di luar negara tue, kan ke mahal nak mampos. Kerja 10 tahun pun tak habis bayar hutang. Kerajaan dorang memang kurang ajar gila. Spesis dera rakyat sendiri. Nasib baik kerajaan malaysia kerajaan yang prihatin. Mengutamakan  POKET rakyat dan mendahulukan  MASALAH rakyat. Heh.

Harga kereta malaysia diluar negara setelah diconvertkan ialah ;

US 6,200 = RM 19, 325.40 
US 9,200 = RM 28,676.40 

Ini juga salah satu faktor kenapa kereta2 import kat malaysia neh tak laku. Kereta2 import kat malaysia neh murah dan cikai gila. Tak ramai mele'is2 yang nak beli. Kalau korang perhatikan hanya bangsa2 lain je yang selalu guna kereta2 import neh. Pemimpin2 kita pun banyak yang guna kereta2 import. Saja bagi peluang kat syarikat luar untuk cari makan. Hati mereka baik. Kita pula bagi makan kat syarikat proton sebab kita patriotik. Kalau korang nak tahu kat bawah neh ialah kenderaan yang dimiliki oleh tokey AP malaysia ;





Heh. Tak mainla pakai kereta. Mereka terus gunakan helikopter dan kapal terbang proton. Kalau nak tahu mekanisme penentuan harga kenderaan import kat malaysia boleh rujuk link ini ;


Di sebabkan cukai yang dikenakan begitu murah dan berbaloi-baloilah tokey2 AP MALAYSIA terpaksa pakai kapal terbang. Tak macam kita, senang2 je pakai kereta. Minyak murah. Kos murah. Kenderaan kita pun berbaloi-baloi harganya . Guna kapal terbang bahaya gak, silap2 kena panah petir. Kan bahaya. Kesian tokey2 AP Malaysia. 

Ini link yang mesti tonton ;

Kereta savvy menjadi pujaan dunia 
Discovery channel bagi award kat proton 

Nasihat aku kepada pengkritik2 proton, lainkali nak kritik tue kasilah hujah2 yang relevant sket. Harga proton neh ditentukan melalui nilai dan kualiti satu2 kenderaan tue. Kita memang kena bersyukur sebab kita di pilih untuk melindungi proton dan perodua kat malaysia neh. Bukan calang2 orang mampu melindungi kenderaan nasional mereka, tetapi kita terpilih so kita kenalah hargainya dengan sepenuh ahti. 

Ameno : Beli burger tapi dapat kuaci. Sapa yang puas ahti macam tue?

57 ulasan

Anonymous berkata...

please learn on how to write . :)

Anonymous berkata...

UMNO KERAJAAN BABI. SEMUA BENDA MAHAL KAT MALAYSIA NI. BABI UMNO BABI UMNO BABI UMNO.

Nash Latkie berkata...

wakakaka pedih siot mata dorang bile bace artikel hang

Rusli berkata...

Terkejut baca pendedahan ameno. nampaknya kenderaan kita kat luar negara lebih murah daripada di malaysia. kalau convert ke currency sana pun, rate sana lagi murah dari malaysia. knp jd macam 2? ini ker motto kerajaan mendahulukan rakyat??? urmmm kena fikir semula. semakin lama saya baca semua info2 ni semakin saya mula terasa bodoh sangat sbb dulu betul2 sokong kerajaan. x sangka saya diperbodohkan sampai mcm ni. thank you ameno for this info.

laknat ameno berkata...

ameno awak patut di isa kan sebab menghasut rakyat. apa yg terpapar kat internet tidak boleh dipercayai 100% blh jadi website 2 semua nak mengutuk kenderaan nasional. lgpun apa yg proton dh buat kt awak sampai awak nak dedahkan semua harga2 proton kt luar negara 2? klu x nk sokong x payah kutuk lebih2.

Geforce Radeon berkata...

adoi hang skang smakin best,ak sebagai rakyat malaysia amat mnyokong Proton wakakakaka

Anonymous berkata...

pa puya trok la dok kondem. suma pmimpin politik sm ja pragai. da pegang jawatan mst nek tnduk puya. ingat shbt! tnda2 kiamat sudah mncul.

Cik Agogo berkata...

wauuu... teruja saya mau beli kereta proton sejurus bekerja nanti.

heeee...

Imran Azwan bin Azizan berkata...

No comments, tapi sebagai negara kapitalis, kita harus menerima bagaimana pasaran menetapkan harganya.

cerana berkata...

kawan aku kt uk..baru keja sebln terus bleh beli kereta..gaji pertama 2..kereta iswara lg..aku bangga.huhu..

cikgu bibi berkata...

ada pulak yg tak nak percaya ek.. pd yg tak nk percaya tu, awak search la sendiri dr website2 luar negara... tgk sendiri harga2 kereta proton kita kat sana... jgn caya bulat2 apa yg ameno ni tulis... buat research sendiri... ke tak reti nak search? kalau tak reti, ameno tolong ajar sket...;D

Labu Labi berkata...

dunia dunia....

aku pakai proton buruk je cukuplah. tu pun usia dia dah nak masuk 15 tahun. kalau kerajaan suruh scrap jugak, tak tau lah aku. Kereta nasialnal, sori cakap ek, memang very low quality. Dah tu sampai RM40-50 ribu. tu kalau cash. Loan bank lagi?

Sampai ke akhir hayat aku, aku x mungkin dpt pakai jgn kata honda civic, perdana 2nd hand pun aku tak mampu. tapi aku memang tak kisah pun. Sebab kalau duit banyak berjuta2 pun akhirnya mati cuma bawak amalan je masuk kubur. anak2 pulak nanti mungkin sibuk berebut harta, so diorang takde masa nak doakan aku nanti.

Eh, melalut plak. Ok, dipendekkan cerita, aku bersyukur je dgn limpah rezeki yang Allah beri, walaupun tak kaya-raya. Hmmm...ada hikmahnya tu kan?

MainBangsat berkata...

Yeszaaa....org nak buat keta..dia pung nak buat keta...dah nak masuk 30 tahun dah...blum berani berdikari lagi Proton nih..sampai bila nak makan subsidi rakyat....
AP holders pun apa lagas....beli ferrari 700ribu jual 2 juta..pehhh...
beli estima recond 30k jual 130k..pehhhh....

baginda® berkata...

ameno world!

good idea!

Anonymous berkata...

proton x salah..cume bile politik menguasai..tu yg masalah..makan duet haram smpi mati..

Anonymous berkata...

proton inspira harga mahal........

Anonymous berkata...

proton inspira harga sangat mahal......mcm mana nk beli........

A-I-B berkata...

Murah tul kete proton buatan mesia bro!...
Tima kasih pada UMNO sebab tipu rakyat Mesia.

KimiCnoL berkata...

walaupon kete import murah,gua xkan beli..gua nak beli kete nasional jugak..gua patriotik!!haha
JOM BACE ENTRY BARU
"1.Lawak Johan dengan Zizan"

"2.Kelebihan Ayat Ruqyah"

hamba Allahn berkata...

sy ade kwn drpd canada yg jual kete import kat Malaysia.. dia kte bisnes xbrp ok dsbbkn proton.. cukai kete import mahal gile tu yg kurang dpt sambutan kat Malaysia..

rakyat didahulukan (gune proton), pencapaian diutamakan (hutang hampir seumur idup)..

hamba Allah berkata...

sy ade kwn drpd canada yg jual kete import kat Malaysia.. dia kte bisnes xbrp ok dsbbkn proton.. cukai kete import mahal gile tu yg kurang dpt sambutan kat Malaysia..

rakyat didahulukan (gune proton), pencapaian diutamakan (hutang hampir seumur idup)..

ps/: ameno tolong delete komen sy kat ats.. trsilap taip..

Anonymous berkata...

mahal2 pn minyak subsidi,gule subsidi..sme nak subsidi..kalo bdk uitm,yuran pn subsidi.appreciate la sket!!

toru anaqi berkata...

ermm aku malas nk ckp kalo bab2 cmni..sbb aku xde maklumat lengkap...

cmni je lah abg2 kakak2..apa ade dlm blog nih..ko nk percaya2..xnak sudah...ko ada akal pkir sendiri..sndiri mau ingt....

kerajaan tipu kita???dlm bdg pendidikan kerajaan byk bntu kita kan..betul..terima kasih kerajaan...walaupun kini tiada lg biasiswa dr kpm kerana kekangan kewangan kami memahami...walaupun myk naik..trima kasih...walaupun hrga barang naik..ye zaman da moden..mmglah barang2 mahal...

sokonglah kerajaan....kerana kerajaan byk membantu kita...yearghhhh..

terima kasih kerajaan malaysia...proud to be malaysian...ye3x...

Anonymous berkata...

buku sekolah rendah, menengah, subsidi, biasiswa, semua dibantu.hargai la.bayangkan kalo dari kecik sampai besar semua beli sendiri?xde nya korang nk pandai guna2 internet ni?haih,xkan semua bnda nk bg free baru nk ckp tima kasih?

Anonymous berkata...

fuck ko kerajaan mg fuck...dasar xtau agama....setan...kafir

Shahrizan Bin abdul Rahim berkata...

saper yg x faham2 lg fakta yg ameno tulis tu mmg bengap... dn saper2 yg sokong kerajaan dlm hal proton ni mmg bengap.. pendik kata korg mmg bengap...

Anonymous berkata...

sungguh bahaya En Ameno world ni..

kamu boleh memecah belahkan orang melayu kita sendiri...

tolong la pikir dengan lebih terbuka..

kamu hanya melihat kepada kelemahan..
tetapi bukan dari segi kebaikan..

Anonymous berkata...

oh dah paham....menteri2 kat Mesia pon x pakai kreta buatan Malaysia...kenapa mereka x pakai kreta M'sia ek???? mesti sama mcm orang lain pkir....kualiti rendah kan.....

Encik Adie berkata...

Kadang2,bnyak gak aku tak setuju ngan ko..Korang tau kutuk je..memang la harga kat luar negara murah..kereta lain,sama ke harga die kat semua ngara??kata inspra mahal,dulu wira hrga rm98,000ade org bsing??kamon la..nak bandingkan dengan ferrari..dpat ke ferrari rm80,000??Heboh bangga dengan kereta org lain,bila kereta kita nak maju??mentality mcam ni lah kene buang..heboh melayu tak maju,tapi korang tak pnah support prniagaan mlayu,kda mlayu..tolong la bukak mata,pmikiran tuskit...

AmenoWorld berkata...

tolong baca link yg telah saya berikan.

yg menjadi persoalan ialah ;

katakan lah ko sowang peniaga. okey modal satu2 unit barangan adalah rm0.50 sen. sudah tentulah ko nak untung, gaji pekerja sewa apa seme, agak2 ko jual dalam rm3. jadilah. paling2 mahal pun rm5 lah. ini tidak modal 0.50 tapi ko jual rm500. agak melampau lah.

baca link kereta2 import tue. kereta2 import luar negara murah. dalam negara mahal pasal cukai. cukai yg dikenakan sangat tinggi sebab nak melindungi proton yg cikai. itu masalahnya. sepatutnya harga proton perlu dikurangkan. biar setimpal dengan kualiti dia. manakala cukai kereta import juga perlu dikurangkan. biar rakyat memilih utk beli mana2 kereta yg mereka sukai. menyekat kemahuan rakyat itu nama nya adalah penyiksaan. kereta nasional = no quality ini hakikatnya. sampai ble kita nak bail out dan melindungi syarikat2 macam neh?? apa mereka tak mampu nak berdikari ke? improve la diri sendiri. improve la guna kemahiran dan usaha sendiri. rakyat berhak la utk hidup senang. apa sal rakyat kena tanggung kesusahan demi kesusahan pula?

AmenoWorld berkata...

tahu takpe, kalau kereta malaysia neh so berkualiti so mereka pakai kereta2 malaysia lah.. belilah barangan tempatan? ohh so phetatic punya slogan!

btw tolonglah jangan nak bela sangat si proton tue, aku tahu pekerja2 proton tak salah. aku tahu ketua2 proton tue yg patut dipersalahkan so the whole artikel neh mmg blame pengurusan proton bukan pekerja2 proton yg makan gaji.

Anonymous berkata...

aku rsa ko nie pkai keta proton..pastu mmber2 ko kutuk ko sbb pkai keta proton..pas2 ko cri point nk bgunkn keta proton...hakhakhak..

si pemerhati berkata...

cite psl keta proton dlm negara n proton luar negara da lame da sbenarnye..tp masih ramai jgk yg tak tau, xnk amik tau, plg teruk, dah xtau then buat2 xtau..xkn xde rase terkilan xket kot kt hati tu??

c'mon la..aku bg contoh la kalo kite duduk dlm 1 kampung or taman ke, ade la sorang penduduk kmpung kite ni menjual nasi lemak ni berniaga kt taman tu, harge rm2.50 ade 1/4 potong telur rebus+ikan bilis+kacang..tp bile die beniaga kt luar contoh kt pasar malam ke, pasar tani ke or watever, harge rm2.50 ade 1 telur goreng + nugget+ ikan bilis+ kacang..

agak2 nk diam diri je ke??nk ckp 'xpela,sedap jgk die buat, aku tetap nk beli nasi lemak yg die jual kt taman aku, aku tetaap sokong die walau ape pun die buat'..orang bodoh je yg pk mcm tu..

orang yg ade akal yg baik akn mempertikaikn, memaki, memboikot, menghentam, dan mcm2 lg la di ats tindakan orang kmpg kite tu..ape rasionalnye berbuat sedemikian??

si pemerhati berkata...

ade pembetulan sket..=)

cite psl keta proton dlm negara n proton luar negara da lame da sbenarnye..tp masih ramai jgk yg tak tau, xnk amik tau, yg lg teruk dah tau then buat2 xtau..xkn xde rase terkilan sket kot kt hati tu??

c’mon la..aku bg contoh la kalo kite duduk dlm 1 kampung or taman ke, ade la sorang penduduk kmpung kite ni menjual nasi lemak kt taman tu, harge rm2.50 ade 1/4 potong telur rebus+ikan bilis+kacang..tp bile die berniaga kt luar contoh kt pasar malam ke, pasar tani ke or watever, harge rm2.50 ade 1 telur goreng + nugget+ ikan bilis+ kacang..

agak2 nk diam diri je ke??nk ckp ‘xpela,sedap jgk die buat, aku tetap nk beli nasi lemak yg die jual kt taman aku, aku tetaap sokong die walau ape pun die buat’..orang bodoh je yg pk mcm tu..

orang yg ade akal yg baik akn mempertikaikn, memaki, memboikot, menghentam, dan mcm2 lg la di ats tindakan orang kmpg kite tu..ape rasionalnye die berbuat sedemikian??

kucing comel berkata...

kerajaan oh kerajaan... smpai bila nk menindas rakyat...??? satu hari nanti kamu pasti akan tersungkur juga...

Anonymous berkata...

steady la AmenoWorld.....sapa yg xpaham tue memang xleh nak kata apa dah...memang dah terlalu karat...tue yg jadi macam tue....

Anonymous berkata...

ameno ni keje dok kondem je.. ko jd menteri sng...ko student ke x..kalo ko student ko study kat mne...ko pki biasiswa ape..pkir pnjang2 jgn dok crik bruk org...bruk sndri tgk dlu...

si pemerhati berkata...

masing2 ade nuruk sendiri la bai..
tp salahnye kite tegur perbuatan buruk n busuk org yg kite nmpak sendiri bukti2nye??
kn kite patot dgr penjelasan orang2 yg bertanggungjawab..

12345 berkata...

hehehe...ada lagi eh mentaliti camtu, kalo dah nama pong kerajaan, kenala sediakan mcm2 mende tu utk rakyat, contoh pendidikan apa sume......ni org ckp psl PROTON, bukan psl tuh...kalo nak ckp psl tu, angguk2 smpi mati jela...bersyukur je sbb kerajaan dah sediakan sumenya, mcmla amerika tu xde mende2 cam2 sume, porahhhhhhhh!!!

btw, aku pong igt pasni nak tukar PROTON jugakla bila baca mende ni....hahahahahahahaha

pexen berkata...

kerajaan sape klu bukan kite punye

pexen berkata...

haha

bob berkata...

kalau harga petrol naik, bandingkan ngan negara lain , tapi harga kereta taknak plak. patut kerajaan bagi pelepasan cukai duti utk kereta (terutama kereta nasional)1300cc kebawah supaya mampu milik, kereta skrang ni bukan utk bergaya tetapi keperluan. bagi kereta yg cc besar lantak ler nak kenakan duti. kena ler seimbang.

kulin berkata...

Tu sebb aku tak guna kereta tempatan..harga lebih kurang ngan harga kereta luar...dulu aku pakai wira selepas tujuh bulan ..tingkap cermin kereta tu jatuh..pintu kena tutup kuat kuat kalau tidak ada yg tergolk kat jalan raya...injin pulak kata kawan aku..kereta belum nampak lagi tapi bunyi sampai dulu..mengaum mengalahkan rimau nak telan orang...aku jual dah..buat menyakitkan ati jer..

huhu berkata...

name pun kerajaan..nk jd kerajaan,mmglah kena bg biasiswa,subsidi 2..dan kena adil pada rakyat..bkn mbebankan rakyat..kite hny pnh tgk 1 kerajaan yg memerintah,jd kite xtau yg kerajaan laen mungkin akan jd lbih baek dari kerajaan sekarang...

F*** umno berkata...

dah klu x percaye...to hati kayu la beb...info pnye tepat sndri x leh pk...bodoh ar jilat bontot umno...

F*** umno berkata...

isu nie bleh dihebahkan....jgn nk malu...bg taw kwn2...bahawa umno la tikam rakyat.....SiiiiAAll

Langau berkata...

steady la pada mod site nie...keep up the good work.... dedah kan fakta biar mata pengampu2 nie terbeliak.... bukan kami nie x sayangkan malaysia.... sayangkan negara lain caranya... sayangkan duit lain lak caranya.... kalau perang pun malaysia nie kami tetap tunggu walaupun kami membangkang sebab sygkan negara nie... kalo korang yg sayangkan duit tu... agak2 mau tunggu ke...???

Support the fact...

Anonymous berkata...

kalo ikut idealogi PERKASA.. ayam naik harga boikot ayam.. kalo proton mahal setaraf cicak tokke, boikot jer... lantak arhh patriotik ke dop... banyak lagi tempat kita boleh tunjuk sifat patriotik dari pakai proton-benz high class tu

horahora berkata...

aku bukan ahli ekonomi.. tp aku taula jugak pasal ekonomi.. tau la sikit2 pasal bisnes..
1. harga produk sepatutnya berpadanan dengan kualiti..
2. harga jualan = harga kos + margin profit..
3. termasuk dalam harga kos ialah kos penghantaran
bg pasaran eksport sudah pasti kos penghantaran produk siap penuh akan lebih tinggi.. apabila dikenekan cukai2 yg berkenaan oleh negara pengimport td maka tinggi lagi lah harganya..

sebaliknya harga kereta proton dan perodua yg dijual diluar negara boleh jadi lebih murah berbanding yg dijual dimalaysia..

pulak tu kualiti kereta yg dijual dlm pasaran tempatan pun tak setanding pasaran eksport..

masalah ini bkn kesalahan jurutera2 atau juruteknik2 proton & perodua.. mereka hanya membina kereta..

john berkata...

good information..improve the language use..straight forward to the matters..so that,easy to share information..

sama berkata...

umno bangsat!!!!!

Anonymous berkata...

Siapa-siapa yg berfikir ameno berniat memecah belah kaum dia adalah SALAH AMAT sekali....kalau orang tuh adalah islam,bawak mengucap...yg Ameno bagi adalah KEBENARAN untuk KESEDARAN sebelum terlambat.....berfikir sebelum membuat keputusan...terpulang diri masing2 buat keputusan...dan bukan memecah belah.........kat akhirat nanti akan ditunjukkan setiap orang amalannya semasa didunia(tayangan led tv berjuta inci) ditayang kepada seluruh umat dan itu adalah kebenaran , takkan waktu akhirat nanti akan ada orang kata "nih nak pecah belah nih"...hahaha

Kempen ‘Beli lah proton atas nama patriotik’ | TukarTiub | Vote Berita Politik Malaysia @ TukarTiub | Berita Politik Malaysia berkata...

[...] amenoworld.com [...]

zack berkata...

Aku dh ckp dh,

Aku pun pakai proton..mulanya aku bangga la sbb kete proton aku mahal sket dr proton org lain..tp baru guna 6 bulan, kete aku dah buat hal..dashboard bergegar, pintu berbunyik "kioooookkkk"..hahaha..ekzos bocor & stereng bush dah longgar..menyesal aku, tau aku topup duet sket beli Vios atau Honda city..mmg aku menyesal..bulanan tambah 50 ringgit jer..menyesal ko tau tak??

**pas abis bayar, aku mmg nak let-go cepat2 proton aku..sape nak beli angkat tangan"

Unknown berkata...

harga perodua kat luar negara macam peroton ker penipu???????

Untuk komen no 5 dan peminat setia UMNO berkata...

Tak yah la senang2 je nak ISA orang. Undang2 tu cuma Israel dengan Malaysia je pakai (mungkin ada minoriti negara lain yg aku tak tahu).

Pendedahan macam ni lah yang kita perlukan. Baru kita tahu, betul ka kerajaan ni buat kerja, atau kerajaan yang kerjakan kita.

Salah ke kalau kita sebagai pengguna nak tahu harga jualan di dalam dan luar negara? Aku rasa orang bodoh je yang tak kisah dimomok-momok macam ni. Harga lagi mahal, tapi kualiti lagi rendah (2-3 kali tukar kereta proton dalam 10 tahun). Pastu kereta import yang berkualiti (pakai unser dah dekat 10 tahun, x penah rosak)diorang taruk cukai tinggi2. Semata2 nak protect proton. Beban kat rakyat. Beban.

Nak jadi patriotik pun biarlah ada hadnya. Nak setia pada kerajaan pun janganlah sampai nak tegur pun tak berani. Betul tetap betul. Salah tetap salah.

untuk komen no 24 dan pencinta kerajaan berkata...

Dah nama kerajaan. kena la bagi semua benda tu. mana-mana kerajaan pun akan bagi. kalau dia tak bagi kita tukar lah. macam UK selalu je tukar kerajaan, maju je aku tengok kat sini.

kau kena bezakan, 'parti pemerintah' dengan 'government of the day'.

watpe nak terima kasih kat kerajaan. semua duit tu bukan kerajaan punya. semua tu kita punya. cukai kita tu, kita punya. bukan projek kerajaan. tapi projek pembayar cukai. betulkan sikit pemikiran korang semua. aku lebih suka kalau kita ucap terima kasih kat rakyat malaysia. bukan terima kasih kerajaan.

tapi zaman aku mak bapak aku beli buku teks sendiri.

dan bagi yang cakap kiamat nak dekat. yes. kiamat nak dekat. tapi ko rasa duduk2 macam tu je dah cukup ke? ape kau dah buat tanggungjawab kau kat masyarakat, keluarga, dunia, umat? sama2 renungkan.