t>

Breaking News

Anugerah Ibrahim Ali di UITM ialah satu mitos.

Mitos. Itulah hakikat yang sebenarnya. Tak mungkin anugerah seperti ini wujud. Agak biadap bila memainkan mitos neh ke dalam portal2 berita online. Apakah rakyat melayu khususnya orang uitm ialah bodoh2 belaka? Anugerah mahathir tidak wujud lalu bagaimana bisa anugerah ibrahim ali ialah satu realiti?

Orang melayu memang suka kepada cerita khurafat. Cerita hantu2 memang sering dijadikan drama dan filem melayu bagi mengisi masa lapang. Tetapi sekhurafat-khurafatnya orang melayu mereka belum cukup bodoh nak mengkhurafatkan pemikiran masing2 dengan mengidolakan hantu katak. Ini bukan kerja gila. Ini bukan juga kerja biol. Ini ialah gilababi. 

Dan orang melayu lazim jijik babi daripada arak dan zina. Babi itu hodoh dan bodoh sebab tak pergi sekolah dan tak reti makeup. Ibrahim ali juga hodoh dan bodoh. Ibrahim ali pernah bersekolah tetapi masih bodoh. Kelebihan buat babi dia tak ke sekolah maka kalau ia bodoh itu normal. Ibrahim ali juga hodoh. Walaupun dia di makeupkan dia masih hodoh. Kelebihan babi ialah babi bermakeup tak mungkin wujud. Ibrahim ali bermakeup? Separuh dari rakyat malaysia akan mati sekurang-kurangnya.

UITM bukan tempat bodoh dan hodoh. UITM ialah tempat orang menimba ilmu. Tak mungkin orang yang paling bodoh pun di UITM mahu menerima anugerah ini dengan bangga. Tak mungkin ada mahasiswa mahu memperagakan sijil anugerah ini di dalam portfolio mereka untuk memancing kerja dan projek selepas tamat belajar. Ia sesuatu yang tidak boleh dibanggakan. Ia sesuatu yang memalukan. Bagaimana bisa manusia normal memohon anugerah yang memalukan mereka untuk seumur hidup neh andai mereka tercalon? Itu baru tercalon. Belum menang lagi. Andai sah menang tak mungkin mereka boleh hidup. Katak pun malu. 

Katak sendiri tak percaya ada anugerah seperti ini. Katak sendiri komplain kekatakan neh. Katak sendiri pun tutup muka. Betapa malunya dan bencinya katak dengan ibrahim ali. Kerana ibrahim ali memalukan keturunan katak. Jika dulu lagenda putera katak ialah kisah yang masyhur. Namun kerana kewujudan ibrahim ali, maka putera katak pun terpinggir. 

Sebab itu golongan katak sejati bencikan ibrahim ali. Kerana ibrahim ali mencemar keturunan putera katak. Putera katak dan seluruh ketuanan katak marah dengan ibrahim ali. Ibrahim ali pula tak henti2 mencemarkan nama baik katak. Ibrahim ali terlalu besar untuk melihat bawah dan mendengar suara ahti katak. Komplain di sangka pujian. Marah dia sangka kasih sayang. Katak hijau dia sangka anugerah. Sapa lah insan malang yang bakal memiliki anugerah neh. Tengok pun dah geli, pegang? Apatah lagi. Heh.


Sozcyili : mitos anugerah katak.

Tiada ulasan