t>

Breaking News

Hanya mentega Golden Churn New Zealand tak halal

Tahun neh mengaku memang tak beli kek lapis dan kek2 buatan kilang. Kalau nak beli kek pun cadang nak beli dari orang yang aku kenal je. Maknanya aku tahu lah dia tak guna bahan2 yang was2 dalam pembuatan kek dan kuih.Tapi kan selain dari butter dengar citer banyak whoorr product2 kuih neh ada menggunakan bahan2 babi. Dengar orang citer je lah. Kesahihan nya taktau.

Perihal mentega golden churn neh jakim hanya sahkan buatan golden churn dari new zealand je tak halal. Bukan dari semua pengilang. Kilang di new zealand ada gunakan babi dalam menghasilkan mentega neh. Kilang lain takde. Lihat bawah ;

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memutuskan hanya mentega jenama 'Pure Creamery Butter - Golden Churn Butter'keluaran syarikat Ballantyne Food Pty (New Zealand) tidak halal.

Dan lagi satu golden churn butter di brunei telah disahkan halal. Mungkin dorang bukan import dari new zealand sebab tue product mereka halal. Jadi tiada issue sepatutnya kenapa sesetengah negara product neh halal dan sesetengah negara tidak halal. Pengimport product neh kena import product daripada pengilang lain lah pula jawabnya. Sebab buatan new zealand ada babi whorrr.. 

kalau pun tiada babi pada masa akan datang tapi kalau tak samak dan cuci bersih2 alatan2 tue tak jadi apa beb. Better tukar pengilang je or tukar product yang sah2 halal dan tak pernah buat hal. Habis citer. 

Sozcyili : Pening lah.. banyak sangat babi nya..

Tiada ulasan